קולגייט ב-8 שקלים ופלפלים ב-4 שקלים? יש דבר כזה, אך לא כאן. תזכורת ליוקר המחיה - פואנטה

קולגייט ב-8 שקלים ופלפלים ב-4 שקלים? יש דבר כזה, אך לא כאן. תזכורת ליוקר המחיה

צרכן ישראלי משלם על ענבים 15 ש"ח לק"ג, וצרכן אוסטרי משלם פחות מ-6 ש"ח. היכנסו לכתבה ותראו את יוקר המחיה במספרים שכואבים בכיס

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

יקר פה, וזה פשוט נמאס. יוקר המחיה חוגג, ואנחנו שותקים. החל ממשחת שיניים קולגייט ודאודורנט של דאב, דרך עגבניות ונקטרינות ועד ליטר בנזין – לאחרונה ביקרתי באוסטריה והתסכול שוב חגג. לא בגלל הנופים עוצרי הנשימה, המדרונות הירוקים והרחובות המצוחצחים, אלא בגלל סטירת הלחי המצלצלת עם כל ביקור בסופרמרקט וכל תדלוק בתחנת דלק. יוקר המחיה בארץ הוציא לרחובות מאות אלפים בשנת 2011 – אבל הכלבים נבחו והשיירה עברה. המחירים לא ירדו. אין דרך נעימה לומר זאת. עדיין דופקים אותנו.

ממשלות ישראל כשלו באופן שיטתי בטיפול ביוקר המחיה. החל ממחירי הירקות והפירות, דרך מוצרי היגיינה וטיפוח – הישראלים משלמים יותר על כל דבר, פשוט על כל דבר – וכשמשווים את השכר של הישראלים לשכר של האירופאים, הרי שהם גם מרוויחים פחות.

קחו לדוגמה ענבים, שגדלים בישראל ונמכרים בימים אלה בכ-14 שקלים לק"ג, בעוד שבאוסטריה צריכים לייבא אותם מאיטליה ובכל זאת מוכרים אותם בפחות מ-6 ש"ח לק"ג. מדובר בפחות מחצי המחיר!

דפנה הראל כפיר
ענבים באוסטריה, מיובאים מאיטליה: 5.90 ש"ח לק"ג. צילום: דפנה הראל כפיר
מחיר ענבים
ענבים בישראל, תוצרת הארץ: 13.90 ש"ח לק"ג. צילום: דפנה הראל כפיר

זו כמובן דוגמה אחת. כל הפירות והירקות בישראל יקרים בצורה חסרת כל היגיון וחסרת כל פרופורציה. אחד הפערים המקוממים ביותר בא לידי ביטוי בפרי כמו אננס, אשר בישראל נחשב למותרות ונמכר בכ-30 שקל ליחידה, ואילו באוסטריה מייבאים אותו מקוסטה ריקה, ובכל זאת הוא נמכר בפחות מ-7 ש"ח.

מחיר אננס
מחיר אננס באוסטריה (יבוא מקוסטה ריקה): 6.70 ש"ח ליחידה. צילום: דפנה הראל כפיר
אננס בישראל בכ-30 שקל ליחידה, תוצרת הארץ. צילום: דפנה הראל כפיר

הנה כמה דוגמאות מרתיחות למחירים באוסטריה (בעיקר ברשתות BILLA, BIPA ו-DM) לעומת המחירים בישראל (לפי יינות ביתן ואתר שופרסל אונליין):

פלפל אדום: 3.90 ש"ח לק"ג באוסטריה, 10.90 ש"ח לק"ג בישראל

פלפל אדום ברשת BILLA באוסטריה. צילום: דפנה הראל כפיר

 

יינות ביתן
פלפל אדום ביינות ביתן. צילום: דפנה הראל כפיר

נקטרינות: 5.90 שקל באוסטריה, 9.90 שקל בישראל

דפנה הראל כפיר
נקטרינות ברשת BILLA באוסטריה. צילום: דפנה הראל כפיר
יינות ביתן
נקטרינות ברשת יינות ביתן. צילום: דפנה הראל כפיר

משחת שיניים קולגייט אופטיק ווייט: כ-8 שקלים באוסטריה, כ-27 שקל בישראל

משחות שיניים קולגייט
משחות שיניים קולגייט ברשת BIPA באוסטריה. צילום: דפנה הראל כפיר

 

קולגייטקולגייט בישראל: 27 שקל ליחידה במגה בעיר. צילום: דפנה הראל כפיר

חלב סויה וניל אלפרו: כ-8 שקלים באוסטריה, כ-15 שקל בישראל

חלב סויה ALPRO באוסטריה. צילום: דפנה הראל כפיר
חלב סויה ALPRO באוסטריה. צילום: דפנה הראל כפיר
חלב סויה ALPRO אלפרו
חלב סויה ALPRO בישראל. צילום: דפנה הראל כפיר

 גם דאודורנט DOVE ו-AXE, חוט דנטלי ORAL B

שימו לב לקבלה מקניות שעשינו ברשת הפארם BIPA באוסטריה: דאודורנט של DOVE נשים עולה 2.19 יורו (כ-8.70 שקל), דאודורנט של AXE לגברים עולה כ-2.50 יורו (כ-9.90 ש"ח) וחוט דנטלי של ORAL B עולה 2.85 יורו (כ-11 ש"ח).


בארץ, אותו דאודורנט של DOVE עולה בסופר-פארם כ-20 ש"ח, ובמבצע כעת בכ-13 ש"ח. כלומר, גם במבצע הוא יקר יותר. כנ"ל לגבי דאודורנט AXE.

וחוט דנטלי של אורל B? מחירו הרגיל בסופר-פארם עומד על כ-17 שקל, וכעת הוא במבצע של כ-15 שקל.

ולמה סחלב בארץ עולה 150 שקל?

חובבי הסחלבים בארץ יכולים רק לפנטז על מצב שבו הם קונים בסופר סחלב ב-50 שקל. לעומת זאת, באוסטריה מוכרים סחלבים לא כעציץ יוקרה אלא כמוצר במחיר שפוי העומד על מדפי הסופר. המחיר נע בין 8 ל-13 יורו.

מחיר סחלב
סחלבים בסופרמרקט באוסטריה. כ-13 יורו בלבד (כ-50 שקל). צילום: דפנה הראל כפיר

 

יוקר המחיה: מי מטפל בזה בכלל?

יוקר המחיה אינו גזרת גורל, וראינו שיש ענפים – כמו ענף הסלולר למשל, שבהם המצב השתנה ואפילו התהפך. היום ישראל היא מקום שזול לקנות בו טלפונים סלולריים (ובמיוחד באילת). המחירים הרצחניים שהישראלים שילמו ירדו כתוצאה מהחלטה ממשלתית לבטל את מס הקנייה.



אלא שנראה שהממשלות האחרונות בישראל לא באמת משקיעות בכך אנרגיות או מחשבה, אלא בעיקר נהנות להשתמש בסיסמאות ריקות מתוכן ובכלים שלא ברור מה היעילות שלהם – כמו למשל החלטתו המוזרה של אלי כהן, שר הכלכלה היוצא (כולנו), לחייב את רשתות השיווק הגדולות לתלות שלט ליד מוצרים מסוימים ולציין כמה הם עולים בחו"ל (חוק השיימינג) – כאילו שאם הצרכן הישראלי יראה שמחיר של הקולגייט בגרמניה זול יותר, הוא ייקח מטוס ויקנה שם.

משרד החקלאות, למשל, כשל כישלון חרוץ בטיפול במחירי הפירות והירקות. במקום זה, כפי שפרסמנו לאחרונה, הוא מציע לאחרונה להעניק 9.5 מיליון  שקל לרשת מזון שתתחיל לשווק את הפירות והירקות באריזות פלסטיק המזהמים את הסביבה וייתכן שגם יגרמו להתייקרות נוספת לצרכן.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות