אולי גם אתם זכאים לקבל נתח מ-25 מיליון שקל שתנובה תחזיר לצרכנים? - פואנטה

אולי גם אתם זכאים לקבל נתח מ-25 מיליון שקל שתנובה תחזיר לצרכנים?

רק עכשיו ניתן קנס לתנובה בגין התנהלותה השערורייתית: סיכמה עם שופרסל ומגה להעלות מחירים ולא להציע מבצעים בתקופה שלפני מחאת הקוטג'. יוקר המחיה אינו מקרי

קנס הסדר כובל תנובה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

קניתם במגה או בשופרסל מוצרים של תנובה? ייתכן שבחודשיים הקרובים תראו בכרטיס האשראי שלכם החזר כספי. זאת לאחר חקירת רשות התחרות (רשות ההגבלים העסקיים). תנובה חויבה לשלם פיצוי של 25 מיליון שקל לצרכנים, לאחר שהודתה בקיום הסדרים כובלים, כלומר, הסדרים שמנעו תחרות הוגנת והוזלת מחירים בתקופה שלפני מחאת הקוטג'.

הקנס לתנובה מסביר את מחאת הקוטג'

בשנים 2008-2011 (לפני פרוץ מחאת הקוטג'), תנובה הגיעה להסדרים עם שופרסל ועם מגה שהשתיים יעלו את המחירים לצרכנים. הסיכום עם מגה היה ביחס למרבית מוצרי הגבינה הצהובה של תנובה ולמספר מוצרים אחרים. הסיכום עם שופרסל התייחס למוצרי מאמא עוף, סנפרוסט ומעדנות – אשר שייכים כולם לתנובה.



מחירי המבצע של הגבינה היו אחידים

חוץ משני ההסדרים הללו, תנובה הודתה שהייתה צד להסדר נוסף, שבמסגרתו ביקשה מרשתות שופרסל ומגה לערוך מבצע אחיד על מוצרי גבינה לבנה 250 גר' של שלוש ספקיות החלב הגדולות (תנובה, שטראוס וטרה) לקראת חג שבועות 2011, כך שלא תתקיים תחרות מבצעים בין הספקיות. הרשתות נענו להצעה וביצעו מבצעים אחידים לכל הספקיות על המוצר.

נזכיר שוב, כל המהלכים הללו שגרמו לפגיעה קשה בתחרות וגרמו לצרכנים לשלם סכומים גבוהים על מוצרי תנובה, אירעו לפני מחאת הקוטג' – והקנס שהוטל על תנובה היום מהווה במידה מסוימת אישור לכך שתחושות הצרכנים כי הקוטג' יקר מדי היו מעוגנות במציאות. הקוטג' היה אז סמל ליוקר המחיה ולמחירים הגבוהים של מוצרי המזון, ולא בכדי תנובה עמדה במוקד המחאה.

מנכ"ל תנובה לשעבר ישלם מכיסו 75,000 שקל

החקירה נגד תנובה ברשות ההגבלים העסקיים החלה ב-16.7.12, ובמהלכה נחקרו חשדות להסדרים כובלים ולהפרות צו הספקים. כעת, כעבור 6 שנים, תנובה נענשת – ולא רק כחברה.

גם מי שכיהן אז כמנכ"ל החברה, אריק שור, נקנס, ולצדו ארז וולף, מי שכיהן אז כמנהל חטיבת המכירות וכיום הוא מנכ"ל מחלבות גד.

אגב, קנס של 25 מיליון שקל הוא הקנס הגבוה ביותר שניתן על התנהלות כזו של חברה מסחרית, אבל מן הסתם, עבור חברה כמו תנובה לא מדובר בקנס כבד מאוד.

מי יקבל החזר כספי מתנובה?

במסגרת הצו המוסכם שנתן השופט עודד שחם, תנובה תשלם את הפיצוי ישירות לצרכנים באמצעות זיכוי בכרטיסי האשראי. הזיכוי יועבר אוטומטית ללקוחות שרכשו ברשתות מגה ושופרסל בספטמבר 2017.

השופט שחם מבית הדין להגבלים עסקיים ציין כי אישור הצו נעשה על סמך שיקולים רבים, וביניהם העובדה כי זהו הסכום הגבוה ביותר ששולם ע"י מפר בודד על הפרת חוק ההגבלים העסקיים.

הודאתה של תנובה צפויה להקל על הגשת תובענות ייצוגיות בנוגע להפרות החוק מצדה. כזכור, אושרה ייצוגית נגד תנובה בגין מחיר הקוטג'.

קראו עוד כתבות מעניינות באתר חדשות הצרכנות פואנטה:

פואנטה



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות