סיגריות IQOS נהנו עד כה ממחיר מוזל בגלל מיסוי מופחת. כעת אייקוס מתייקרות

מחיר סיגריות IQOS יעלה. הכנסת אישרה סופית את העלאת המיסוי על סיגריות אלקטרוניות

ומה עם טבק לגלגול? סיגריות לגלגול לא ימוסו וימשיכו להיות זולות מהסיגריות האחרות

כמה עולות סיגריות IQOS
הכנסת אישרה: מיסוי על סיגריות אלקטרוניות כמו על סיגריות רגילות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מאז שהושקו בארץ הסיגריות האלקטרוניות IQOS של פיליפ מוריס, המס שהוטל עליהן היה נמוך יותר מאשר המס על סיגריות טבק רגילות.

כתוצאה מכך, המחיר שלהם לצרכן היה נמוך יותר מכפי שהוא אמור היה להיות – מה שהפך אותן לאטרקטיביות.

אתמול העיוות הזה בא אל סופו.

מליאת הכנסת אישרה את החלטת ועדת הכספים בדבר צו המעלה את מס הקנייה של הסיגריה האלקטרונית אייקוס.

המס יחול רטרואקטיבית החל מיום קבלת ההחלטה בעניין בממשלה ב- 11.1.18, אך לא על מלאים שנמצאים בידי סוחרים שסכום המס שעליהם לשלם בגין המיסוי המוטל בצו זה הוא נמוך מ- 10,000 ₪.

הגידול הצפוי בהכנסות המדינה בעקבות אישור הצו עומד על 120 מיליון ₪ בשנה.

מי שבמשך זמן רב סירב להטיל מס על סיגריות IQOS הוא לא אחר מאשר שר האוצר משה כחלון.

לכן, עד עתה מקלוני הטבק (סיגריות) המכונים "היטס", שנמכרים כחוק ממערכת האייקוס, היו פטורים לחלוטין ממס, בניגוד לסיגריות רגילות ששיעור המס עליהן מגיע ל- 65.5% ממחיר המוצר.




בספטמבר האחרון הוגיע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, לשר כחלון כי לא יוכל להגן בבג"ץ על סירובו להשוות את המס על אייקוס, למס המוטל על סיגריות רגילות.

הזמן חלף, וחברת פיליפ מוריס – יצרנית IQOS (שהיא כמובן גם יצרנית מרלבורו ומותגי סיגריות נוספים) – נהנתה מהכנסות נאות, אך כעת החגיגה מסתיימת.

אגב, גם בכנסת לא הייתה תמימות דעים באשר לצורך בהעלאת המס, וח"כ יעקב אשר מש"ס הביע הסתייגות: "אני חושב שאנחנו צריכים לעשות פעולה הרבה יותר רצינית וחזקה, ואני מתכוון לכך שצריך להסתכל גם על תוצאות כי היו מקרים והיו פעמים בשנים עברו שהעלו את המכס על סיגריות, ולא עשו את החשבון למה זה תורם ולמה זה לא תורם. מצד אחד, זה מרתיע. מצד שני, זה גם עלול לפגוע באוכלוסיות שהן הכי חלשות, של אנשים שכבר בתוך העניין הזה, שכדי להגיע למה שהם רגילים לו כל כך הרבה שנים, הם צריכים להוציא כסף מפת לחמם".

לעומתו, ח"כ יהודה גליק (ליכוד) שמוכר כמי שנלחם בנחישות בכל סוגי העישון, אמר: "ח"כ יהודה גליק: "8,000 איש מתים כל שנה, זה אומר ש-20 אנשים מתו היום בגלל העישון, מחר עוד 20, אתמול עוד 20. אולי היה מן הראוי לפתוח את הדיון בדקה דומיה. כשאני בודק את רשימת הסכנות, יש מדרג. הדבר הכי מסוכן הוא טבק לגלגול, הדבר הבא ברמת הסיכון, טיפה יותר נמוך, זה סיגריות. הדבר היותר נמוך, משמעותית כנראה, זה האייקוס. מביאים פה צו ששם מס על האייקוס".

ואכן, ח"כ גליק נוגע בנקודה חשובה: הטבק לגלגול נותר זול ואטרקטיבי – משום שעליו לא מוטל מיסוי דומה.




לדברי גליק, "יש מסים על הסיגריות, אבל על הדבר המסוכן ביותר שר האוצר מסרב להטיל מס. כל ארגוני הבריאות בעולם מתחננים למדינת ישראל להטיל מס על הסיגריות לגלגול, שר האוצר מצפצף על כולנו. שר האוצר לא מוכן. למה? ככה".

האם סיגריות IQOS פחות מסוכנות?

IQOS, כאמור, היא סגירה אלקטרונית. הסיגריה פועלת באמצעות חימום ואידוי הטבק, באופן השונה מסיגריות רגילות, ששורפות את הטבק שנמצא בהן.

לכן, היצרנית פיליפ מוריס טוענת כי היא פחות מזיקה לבריאות.

מה חושבים על זה בארה"ב? היכנסו לכתבה וקראו על החלטת ה-FDA לגבי IQOS.

בנוסף, כדאי לקרוא על הבקשה לתביעה ייצוגית נגד פיליפ מוריס בטענה שהחברה מטעה את הצרכנים באשר להיותה של IQOS פחות מסוכנת.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות