מחירי טיסות להודו: קו אייר אינדיה לניו דלהי מציע טיסה של 5 שעות, מעל סעודיה, בפחות מ-800 דולר. איך מגיבה אל על?

מחירי טיסות להודו: קו אייר אינדיה לניו דלהי מציע טיסה של 5 שעות, מעל סעודיה, בפחות מ-800 דולר. איך מגיבה אל על?

במשך שנים אל על הייתה חברת התעופה היחידה שטסה טיסות ישירות להודו – בזכות הסכם בלעדיות שהזיק לצרכנים. כעת היא עברה לצד הנפגע בתחרות

צילום: אתר Pixabay.com
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אתמול, לאחר שראש הממשלה נתניהו אישר זאת סופית, החלה חברת אייר אינדיה (Air India) למכור טיסות ישירות בין ישראל להודו.

נתיב הטיסה עובר מעל סעודיה ומשך הטיסה קצר בכשעתיים וחצי מהטיסה שמציעה אל על להודו – אשר אינה יכולה לטוס מעל מדינות אויב.

מחיר הטיסה לניו דלהי באייר אינדיה נמוך באופן שעד כה רק יכולנו לחלום עליו עבור טיסה ישירה להודו: נכון לעכשיו אפשר למצוא כרטיסים למרץ-אפריל-מאי בכ-720 דולר.

אבל אם חשבתם שמחיר הטיסה באייר אינדיה נמוך משמעותית מהמחיר באל על רק בגלל שהטיסה קצרה יותר, ייתכן שיש הסבר נוסף.

כפי שפורסם בפואנטה בהרחבה, רק לאחרונה הוגשה בקשה לייצוגית נגד אל על ע"י עו"ד אורלי בן עמי ועו"ד דוד מזרחי (ת"צ 2146-02-18) אשר חשפה את העובדה שהקו להודו הוא הקו הרווחי ביותר שלה – וזאת כתוצאה מהבלעדיות שלה על הקו. 

חוות הדעת הכלכלית של היועץ המומחה סלע קולקר, אשר צורפה לבקשה, הדגימה את הביקוש הקשיח שיש לקו הזה בקרב אנשי עסקים – והציגה את מדיניות התמחור של אל על, שמקפיצה את המחירים בימי הביקוש (ימי ראשון וסוף השבוע).


בבקשה נטען שאל על חתמה לפני שנים עם אייר אינדיה על הסכם שלפיו היא משלמת לחברת התעופה ההודית סכום כסף מסוים, ובתמורה אייר אינדיה לא תטוס לישראל ואל על תהיה החברה היחידה ששתאפשר לישראלים ולתיירים לטוס בטיסות ישירות בין הודו לישראל. כתוצאה מאותה בלעדיות, כך נטען בבקשה, אל על הרשתה לעצמה לגבות מחירים מופרזים על הטיסות והקו להודו הפך למכונת מזומנים שלא מפסיקה להדפיס כסף.

לפי הנטען בבקשה, המחיר לטיסות אל על למומבאי היה גבוה ב-53%-98% מהמחיר הממוצע לכל שאר יעדי אל על.

ממוצע מחירי טיסות אל על בשנים האחרונות               (מקור: סלע קולקר – יועצים פיננסיים)

 בדולרים, מחיר כרטיס הלוך ושוב

יעד שעות טיסה
בממוצע לצד
שבוע עבודה

 

שבוע מלא
טיסות קצרות 2 עד 5 653 599
טיסות ארוכות 9 עד 13 1,583 1,355
מומבאי 08:02 2,385 1,665

לכן, אין פלא שבאל על מודאגים מאוד מהתחרות על הקו להודו.

החברה דורשת מהממשלה פיצוי בשל העובדה שעליה נאסר לטוס מעל מדינות אויב ואילו אייר אינדיה יכולה לעשות זאת.

היום הוציאה אל על הודעה לבורסה בניסוח חריג ביותר: "החברה מעריכה כי תקדים כאמור, אשר מהווה יתרון משמעותי לחברת התעופה הזרה ומונע הזדמנות שווה והוגנת, ובפרט אם תאפשר מדינת ישראל לחברות תעופה זרות נוספות לטוס בנתיבים מקוצרים לעומת הנתיבים המתאפשרים לחברה, עלול לפגוע בפעילות החברה, באופן ובהיקף שהחברה אינה יודעת לכמת בשלב זה.

"החברה פנתה למדינת ישראל ולגורמים בינלאומיים רשמיים נוספים וביקשהלהקפיד על הדדיות במתן זכויות הטיסה והמעבר, דהיינו לאפשר לחברה לטוס להודו בנתיב טיסה קצר כאמור, או לחילופין שנתיב הטיסה של החברה הזרה יותאם לנתיב המאושר כיום לחברות התעופה הישראליות".

ראש הממשלה נתניהו הבטיח פיצוי לאל על – ועכשיו נשאלת השאלה האם הצרכנים הם שישלמו את מחיר הפיצוי הזה.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות