חברת התעופה מונרך קרסה: מה יעלה בגורל הנוסעים התקועים?

חברת התעופה מונרך קרסה: מה יעלה בגורל הנוסעים התקועים?

כך מתנהלת ממשלה אחראית – 110,000 נוסעים תקועים והממשלה הבריטית חוכרת 30 מטוסים כדי שלא יופקרו לגורלם

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

חברת התעופה Monarch הבריטית, שהחלה לאחרונה לטוס גם לישראל ומציעה טיסות לואו קוסט, קרסה ונמצאת כעת בהקפאת הליכים – מה שמותיר 110,000 נופשים המומים, וגורם לביטולן של 300,000 הזמנות עתידיות.

בין הנוסעים התקועים יש גם אלפי ישראלים.

מונרך פעילה בישראל מסוף שנת 2015, ומפעילה שש טיסות שבועיות -שלוש מהן מנמל התעופה לוטון בלונדון ושלוש ממנצ'סטר. בנוסף, בחודש נובמבר היא טסה גם לנמל התעופה עובדה הסמוך לאילת – וכפי שפרסמתי כאן, מחיריה היו אטרקטיביים מאוד.

כך למשל, בחורף הקרוב אמורות היו לצאת טיסות מאילת ללונדון במחיר של 29 דולר בלבד (23 פאונד). מחיר כרטיס הלוך חזור לוטון-אילת התחיל ב-159 דולר כולל מסים (מ-32 דולר לכרטיס הלוך מאילת; מ-127 דולר לכרטיס חזור מלוטון). 

נכון להיום אמורות היו לצאת שתי טיסות של מונרך מישראל ללונדון וחזרה – האחת בצהריים והשנייה בלילה. באתר החברה אפשר לראות כי הטיסות מבוטלות. אחד הנוסעים דיווח כי הוא קיבל מהחברה עדכון בוואטס אפ, שלפיו יספקו לנוסעים טיסת צ'רטר חלופית.

זאת, כחלק מהמענה שניתן כעת כלל הנוסעים התקועים ברחבי העולם.

עם זאת, שאלה לא פחות מטרידה היא מה יעלה בגורל אותם נוסעים שהזמינו טיסות לטווח רחוק יותר – כלומר אינם תקועים עכשיו אלא שילמו כבר על טיסות וחבילות נופש בעתיד הקרוב והרחוק.

תשובות לשאלה זו עדיין אין.

חשוב להבין כי Monarch אינה חברה קטנה ואלמונית, אלא חברת התעופה החמישית בגודלה בבריטניה, המציעה גם טיסות וגם חבילות נופש, טסה ל-40 יעדים מחמישה שדות תעופה בבריטניה ומעסיקה כ-2,100 איש.  

לכן, הממשלה הבריטית התגייסה כדי לסייע לנוסעי Monarch התקועים, וביקשה מרשות התעופה הבריטית לחכור 30 מטוסים שיטיסו את הלקוחות חזרה אל בריטניה, במה שמוגדר מבצע החזרת האזרחים הגדול ביותר בתולדות הממלכה.

ברשות התעופה הבריטית אמרו כי מונרך היא חברת התעופה הגדולה ביותר שאי פעם קרסה בבריטניה וביטלה במפתיע טיסות וחופשות בהיקף כזה.

ממשלת בריטניה אמרה כי היא תדאג לטיסות חזרה לבריטניה עבור נוסעים שרכשו כרטיסים, ללא קשר לאזרחותם: "הנוסעים יוטסו חזרה הביתה במועד הקרוב ביותר למועד המתוכנן, אך עליהם להיערך גם לעיכובים. ייתכן שיהיה עליהם להאריך את שהייתם במקום שבו הם נמצאים. ייתכן אף שיהיו נוסעים שיוטסו לשדות תעופה אחרים, ומשם יקבלו הסעה לשדה התעופה שאליו תכננו להגיע בתוך בריטניה" – נמסר בהודעת משרד התחבורה הבריטי.

פרטים על הטיסות יופיעו באתר אינטרנט ייעודי שנפתח לשם כך וכן בטלפון 0300 303 2800 או +44 1753 330330.

מה הוביל לקריסת מונרך?

מצבה הפיננסי של מונרך רעוע כבר כמה שנים, ונובע משילוב של כמה סיבות: ראשית, התחזקות התחרות בענף התעופה בכלל, ובתחום הטיסות הקצרות בפרט.

כידוע, בקיץ האחרון נקלעו לקשיים שתי חברות תעופה גדולות נוספות – אייר ברלין (Air Berlin) ואליטליה (AlItalia), ושתיהן הגישו בקשה לפשיטת רגל.

בנוסף, מתקפות הטרור שהתרחשו בטוניס, טורקיה ומצרים הביאו חברות תעופה לפתוח קווים ליעדים כמו ספרד – יעד שמבחינת מונרך היה הגדול ביותר שלה.

בנוסף לאלה, מונרך התמודדה עם גידול בעלויות שנבע מהיחלשות הפאונד מאז משאל העם בבריטניה והבחירה בברקזיט.

בחמש השנים האחרונות, ניסתה מונרך למצוא רוכש לענף הטיסות הקצרות שלה. קרן ההשקעות Greybull Capital – בעלת השליטה במונרך – הזרימה סכום של 165 מיליון פאונד במזומן כעזרה של הרגע האחרון לפני שנה, מה שאיפשר לחדש את רישיונה.

כעת, החברה נמצאת בהקפאת הליכים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות