עישון בישראל 2016: ההוצאה על הפרסום עלתה, מספר המעשנים עלה, ההכנסות ממסים עלו

עישון בישראל 2016: ההוצאה על הפרסום עלתה, מספר המעשנים עלה, ההכנסות ממסים עלו

נתוני הדוח השנתי של משרד הבריאות מגלים מתי בני נוער מתחילים לעשן, מהם הרגלי השימוש בנרגילה ולמה הפך הטבק המגולגל לפופולרי 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

שימו לב לשלושה נתונים יבשים, שהקו שמחבר ביניהם מעוטר במיליוני שקלים:

1. מספר המעשנים גדל

הנתון הראשון הוא שמספר המעשנים בישראל עלה בחדות בשנה האחרונה, והוא עומד על כ-22.5% מהאוכלוסייה, לעומת 19.8% בשנה שעברה – שבה שיעורי העישון היו הנמוכים ביותר אי פעם.

למעשה, מגמת הירידה בשיעורי העישון החלה בשנות ה- 70, והשנה לראשונה יש עלייה בשיעור המעשנים. שיעור העישון בקרב גברים בישראל (31%) גבוה מהממוצע באיחוד האירופי (26%), ובקרב נשים (16%) נמוך במעט ביחס לאיחוד האירופי (17%).

2. השקעות שיא של חברות הטבק בפרסום

הנתון השני הוא שהשנה החולפת הייתה שנת שיא מבחינת הוצאותיהן של יצרניות הסיגריות על פרסום. בשנת 2015 הן השקיעו סכום של 63,487,863 שקל על פרסומות, חסויות, קידום מכירות ודיוור ישיר.

מבחינת חלוקת המדיה, אפשר לראות את המשך המגמה של עלייה חדה בהשקעה בפרסום באינטרנט, לרבות שימוש ברשתות החברתיות. תעשיית הסיגריות מנצלת בדרך זו את הפרצות בחקיקה הקיימת לצורך שימוש באמצעי הנגיש, הנפוץ, הזול, הזמין והמוכוון קהל מטרה, לצורך עידוד וקידום העישון בקרבצעירים.

3. המדינה חוגגת על ההכנסות ממיסוי 

הנתון השלישי הוא שהכנסות ממס קנייה על סיגריות בלבד עמדו בשנת 2016 על כ-6,032 מיליוני שקלים, מהם כ- 5,462 מלש"ח מייבוא וכ-570 מלש"ח מייצור מקומי.

לסכום זה יש להוסיף עוד כ-310 מיליון ש"ח ממיסי קנייה על טבק לגלגול המשמש להכנת סיגריות, וכן תקבולים נוספים המגיעים מהמיסוי המוטל על מוצרי הטבק האחרים, כגון טבק לנרגילה/טומבק, סיגרים, סיגרילות ועוד.

המדינה בניגוד אינטרסים?

אז האם המדינה באמת עושה הכול כדי לצמצם את תופעת העישון? במידה מסוימת, המדינה נמצאת בניגוד אינטרסים.

ההערכה היא שבשנת 2016 נפטרו כתוצאה מתחלואה שנגרמה מעישון כ-8,000 ישראלים, מהם כ-800 כתוצאה מתחלואה שנגרמה מחשיפה לעישון כפוי, והטיפול במחלות הקשורות בעישון וההוצאות הנלוות אליהן היה כרוך בעלות של לפחות כ-3.7 מיליארד שקל.

כל הנתונים הללו עולים מדוח העישון השנתי שמפרסם היום משרד הבריאות – שממנו אפשר גם ללמוד גם על ההתנהלות ההזויה של ממשלת ישראל, אשר העלתה את המס על הסיגריות אך הורידה את המס על טבק לגלגול – מה שהפך את האופציה הזאת למשתלמת יותר עבור המעשנים, וכפועל יוצא גם לפופולרית.

במשרד הבריאות מייחסים את הגידול במספר המעשנים גם לנושא הזה, ושר הבריאות יעקב ליצמן מתכוון לפנות למשרד האוצר בימים הקרובים כדי לדרוש את השוואת המיסוי על טבק לגלגול לזה של סיגריות רגילות.

14% מתלמידי התיכון – מעשנים

הגיל הממוצע להתחלת עישון הוא כ-18 בקרב גברים יהודים ו-19.5 בקרב נשים יהודיות; 19 בקרב גברים ערבים ו-25 בקרב נשים ערביות.

נתון זה מעיד על כך שרבים מהמעשנים מתחילים לעשן כבר בחטיבת הביניים ובתיכון.  

מסקר עדכני של משרד הבריאות לשנים 2015-2016 עולה כי בגילאי חטיבת ביניים שיעורי המדווחים על עישון של סיגריות היה 2.6% מהבנים היהודים ו-1.7% מהבנות היהודיות, לעומת 1.2% ו-0% בקרב בנים ובנות ערביים, בהתאמה.

שיעור זה עולה בגילאי תיכון ל- 14.4% מהבנים היהודים ו-7.1%% מהבנות היהודיות לעומת 10.6% ו-0.8% בקרב בנים ובנות ערביים, בהתאמה.

ככלל, 8% מהתלמידים מדווחים כי הם מעשנים לפחות סיגריה אחת בשבוע, זאת בהשוואה לכ-15% בשנת 2002.

במשרד הבריאות מציינים כי נתונים אלה משקפים ירידה במספר המעשנים בגילאים אלה, אך עליי להודות שלתחושתי, מדובר בהערכת חסר ויש הרבה יותר מעשנים בקרב בני הנוער.

ומה לגבי נרגילה?

עישון סיגריות ונרגילה שכיח יותר במגזר הערבי לעומת המגזר היהודי, ובמיוחד בקרב בנים ערבים. בנים מדווחים בשיעור גבוה יותר מבנות הן על עישון סיגריות והן על עישון נרגילה.

עם העלייה בגיל, שיעור המעשנים נרגילה עולה. בקרב תלמידי כיתות י"א ו-י"ב, כ-39% מהבנים והבנות במגזר היהודי ניסו לעשן נרגילה – בעיקר בנים. במגזר הערבי, מדובר על 42% מהבנים והבנות.

מספר המבקשים להיגמל עלה, אך עדיין קטן

בתחום הגמילה מעישון נרשם שיא בפונים לגמילה  מעישון בקופות החולים, אך עדיין מדובר על כ-2% בלבד מכלל המעשנים.

בשנת 2010 הוכנסו לסל שירותי הבריאות סדנאות לגמילה מעישון וכן תרופות מרשם לגמילה מעישון. במהלך שנת 2010 פנו 11,844 מעשנים לטיפולי גמילה מעישון בקופות החולים. בשנת 2016 כבר נרשמו כמעט 30,000 מעשנים לסדנאות גמילה מעישון בקופות החולים.

מה כן עושה המדינה, והאם זה מספיק?

בתחילת שנת 2016 נכנס לתוקף הצו להפיכת כל מוסדות החינוך לנקיים לחלוטין מעישון וכן צו להטלת קנסות מנהליים על מכירת סיגריות בודדות וטבק בתפזורת.

במשרד הבריאות טוענים ששנתיים אחרי כן, מערכת החינוך נמצאת עדיין בשלבי הטמעה של מדיניות איסור העישון ואכיפתה, "אך ללא ספק תוצאותיה של מדיניות זו יבואו לידי ביטוי בשנים הבאות". האמנם? אני בספק. לדעתי, יש פשוט צפצוף מתמשך על הצו הזה.

כידוע, שר הבריאות יעקב ליצמן היה נתון בחודשים האחרונים למתקפה בנושא העישון, לאחר שהכתב חיים ריבלין מחדשות ערוץ 2 חשף כיצד הוא מעניק יחס אוהד ללוביסטים של חברות סיגריות אלקטרוניות.

בדוח הנוכחי טוען משרד הבריאות כי הוא מגבש כעת תכנית מקיפה לצמצום העישון ונזקיו, אשר תכלול שיפור ההגנה מפני חשיפה לעישון כפוי במקומות ציבוריים והרחבת ההגבלות על עישון במקומות ציבוריים שונים, החמרת ההגבלות על פרסום ושיווק מוצרי טבק, החלת מגבלות על סיגריות אלקטרוניות בדומה לאלו הקיימות על מוצרי טבק, השוואת המיסוי על טבק לגלגול לסיגריות רגילות והגדלת אפשרויות התמיכה בגמילה מעישון בעזרת שירות מסרונים ומוקד טלפוני לגמילה מעישון.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות