זה הקשר בין פרסומות לבין חשיפה לסיגריות, בפרט סיגריות אלקטרוניות

זה הקשר בין פרסומות לבין חשיפה לסיגריות, בפרט סיגריות אלקטרוניות

במקום לעשן פחות, המצאת הסיגריה האלקטרונית עלולה לגרום את ההפך – במיוחד בגלל הפרסום שמגיע ישירות לקהל צעיר. היכנסו לפרטים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הנתונים המדאיגים שפורסמו השבוע על-ידי משרד הבריאות, שלפיהם (כפי שגם פרסמתי כאן) חלה בשנת 2016 לראשונה עלייה במספר המעשנים, נובעים – בין היתר – משתי סיבות שממשלת ישראל נמצאת בפיגור בטיפול בהן: הראשונה היא היקפי הפרסום ברשתות החברתיות ובמדיה האלקטרונית, כאשר הפרסומות האלה מגיעות היישר לצעירים ואפילו לילדים בני 11. לפי הנתונים שפרסם משרד הבריאות – שנת 2016 הייתה שנת שיא מבחינת היקפי הפרסום, וזה כמובן מוכיח את עצמו: מספר המעשנים גדל.

הסיבה השנייה היא הפופולריות הגדלה של הסיגריות האלקטרוניות, אשר נתפסות כמזיקות פחות ומגניבות יותר, ותופסות אחיזה בקרב צעירים.

סיגריה אלקטרונית או סיגריות אידוי – מה זה בכלל?

סיגריה אלקטרונית (או מתקן אידוי) דומה בצורתה לסיגריה הרגילה, אך אינה מכילה עלי טבק או תהליך של בעירה, אלא ניקוטין נוזלי המתחמם באמצעות סוללה חשמלית. עם החימום הופך הניקוטין הנוזלי לאדים שמנדפים את החום. החימום מופעל באמצעות שאיפת הניקוטין אשר עבר אידוי. ההתקנים האלה מכילים בדרך כלל גם טעמים ותוספים. "הטעמים השונים מעוררים את סקרנותם של הצעירים להתנסות, וכך גם התדמית של מוצר חדשני", מציינים באגודה למלחמה בסרטן.

פרסומות לסיגריות אלקטרוניות קיימות במגוון ערוצים המגיעים לצעירים, החל מנקודות המכירה עצמן, דרך אתרי אינטרנט כמו ynet ועד מגזינים ופעילויות קידום מכירות. בפרסומות לעתים נעשה שימוש ברמזים מיניים ובשיטות שהוכחו כיעילות בפרסום של סיגריות רגילות בעבר.

מחקר אמריקני שפורסם לפני מספר ימים על-ידי האגודה האמריקנית לרופאי ילדים, מאשש את התחושה שיש קשר ישיר בין הפרסום לבין העלייה במספר המעשנים: החוק האמריקני אינו אוסר פרסום של סיגריות אלקטרוניות כפי שהוא אוסר פרסום סיגריות בטלוויזיה וברדיו. למעשה, האמריקנים כבר בשנת 1970 חוקקו את חוק בריאות הציבור האוסר פרסום סיגריות, והדבר הביא לירידה בהיקפי העישון, אבל מוצרים חדשים כמו סיגריות אלקטרוניות אינם מכוסים על ידי חוק זה.

המחקר מגלה שבני נוער שאינם מעשנים אך נחשפו לפרסומות לסיגריות אלקטרוניות נמצאים בסבירות גבוהה לעישון סיגריות אלקטרוניות בעתיד.

המחקר בדק 10,751 מתבגרים בני 12 עד 17 שמעולם לא עישנו, ומצא כי 41% מבני 12 עד 13, ומחצית מבני הנוער המבוגרים יותר, נחשפו לפחות לפרסומת אחת של מוצרי טבק.

שיעור החשיפה הגבוה ביותר היה לפרסומות לסיגריות אלקטרוניות, ובמקום השני סיגריות, טבק נטול עשן וסיגרים.

מעשנים גם וגם

בארצות הברית דווח על שיעור גבוה של בני נוער שמשתמשים בסיגריה הרגילה והאלקטרונית במקביל. לכן, אין פלא שכאן בארץ באגודה למלחמה בסרטן חוששים כי עצם קיומה של סיגריה אלקטרונית בשוק מסכן עשורים של התקדמות בצמצום שיעורי העישון: "מדיווחים ברחבי העולם עולה כי במדינות בהן הסיגריה אלקטרונית נפוצה זינק באופן משמעותי היקף המעשנים לאחר עשרות שנים של ירידה בשיעורי עישון סיגריות", אומרים באגודה.

קראו עוד כתבות בפואנטה: 

ממשיכים לעשן במקום להיגמל

מעשנים רבים סבורים – משום שכך גורמים להם היצרנים לחשוב – כי הסיגריה האלקטרונית מסייעת בגמילה מעישון.

לפי האגודה הישראלית למלחמה בסרטן, סיגריה אלקטרונית היא "המצאה יצירתית מדאיגה.  אין הוכחות מדעיות מוצקות ליכולתה לסייע בגמילה, ויתרה מכך, דווח כי היא אף מעודדת עישון במקום למגר אותו".

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים גם שהמראה "הנקי" לכאורה ונטול הטבק והעשן מטעה ומוליך שולל את המשתמשים, שכן לא רק שלא מדובר באמצעי גמילה למעשנים, אלא שהסיגריה האלקטרונית מהווה אמצעי כניסה של צעירים שלא עישנו לעולם העישון. פלח אוכלוסייה זה הוא פגיע יותר, בשל השפעתו הממכרת של הניקוטין: "על פי כל העדויות המדעיות, סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין היא מוצר ממכר כמו סיגריה רגילה.

בנוסף לכך, בניגוד לדעה הרווחת, האירוסול המופק ע"י הסיגריה האלקטרונית אינו מבוסס על אדי מים בלתי מזיקים למשתמשים, כמו גם לשואפים אותו באופן פסיבי. סיגריות אלקטרוניות עלולות לחשוף את המשתמשים למספר כימיקלים, כולל ניקוטין, תרכובות קרבוניל ותרכובות אורגניות נדיפות, הידועות כבעלות השפעות בריאותיות מזיקות. ההשפעות הבריאותיות והכמויות המזיקות של החומרים המחוממים באירוסול והנמצאים בנוזל הסיגריות האלקטרוניות, כולל ממסים, חומרי טעם ורעלנים, עדיין אינן מובנות לחלוטין".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות