עשיתם ביטוח משלים בקופות החולים? ברור שכן, הרי לא תקחו סיכון. בדרך תרמתם להן 71 מיליון שקל

עשיתם ביטוח משלים בקופות החולים? ברור שכן, הרי לא תקחו סיכון. בדרך תרמתם להן 71 מיליון שקל

מס הבריאות שאנחנו משלמים אינו זניח כלל, אבל כדי לקבל שירותים כמו חוות דעת שניות וניתוחים, אנחנו משלמים עוד אלפי שקלים מדי שנה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

71 מיליון שקל – זה הסכום העודף שהשתלשל אל קופות החולים כללית, מכבי ומאוחדת בשנת 2015 בתוכניות הביטוחים המשלימים שלהן – היישר מכיסי המבוטחים. דוח משרד הבריאות לסיכום 2015 מחדד שוב את מה שאנחנו כבר יודעים – רובם המכריע של הישראלים לא מסתפקים בביטוח הבריאות הממלכתי שהם מממנים בכל חודש במסגרת מס הבריאות.

אגב, מס הבריאות שאנחנו משלמים בכפייה ישירות מביטוח לאומי הוא סכום לא זניח כלל, ואי אפשר להתייחס אליו בקלות ראש: אפילו מי שאין לו הכנסות משלם בכל חודש מינמום 103 שקל – כלומר, 1,236 שקל בשנה(!). שכירים משלמים כמובן הרבה יותר 3.10% מחלק השכר שעד 5,678 שקל, ועוד 5% על היתרה.

למרות זאת, סל הבריאות הבסיסי אינו מספיק – לפחות כך רובנו מאמינים. 3 מכל 4 חברי קופת חולים משלמים על ביטוח משלים של הקופה (74.2%), ו-35% מתוכם מבוטחים בביטוח היקר יותר (כמו כללית פלטינום או מכבי שלי). אז יש מערכת בריאות שמחייבת אותנו לשלם הרבה מאוד כסף, אבל כדי לקבל שירותים כמו חוות דעת שניות וניתוחים, אנחנו משלמים עוד אלפי שקלים מדי שנה (לרבים יש גם ביטוח בריאות פרטי, אך בכתבה הזו אתמקד בביטוחים המשלימים). זו הסיבה שמספר המבוטחים בביטוחים המשלימים של הקופות הולך ועולה בהדרגה, ובשנת 2015 הוא כבר עמד על 6,179,000. מדובר בגידול של כ-2.5%, לעומת גידול של כ-2.1% אשתקד.  

 "שיעור מבוטחים בשבן רובד עליון ותחתון

התפלגות ההכנסות מהשבן

איך מתחלקים אותם 71 מיליון בין הקופות? העודף מתוכניות השב"ן (שירותי הבריאות הנוספים) בכללית הוא הגבוה ביותר ועומד על 51 מיליון שקל. במכבי – 28 מיליון שקל ובמאוחדת מיליון בלבד. תוכניות השב"ן של לאומית סיימו את שנת 2015 בגרעון של כ-8 מיליון שקל. וכמה מהכסף הזה מנוצל לטובת הוצאות התפעול, השיווק, וההנהלה של הקופה עצמה? בכללית- 12%; במכבי- 13%; במאוחדת- 18% ובלאומית- 27%.

מהם השירותים המבוקשים ביותר?

  • ניתוחים ובחירת מנתח – 40% מסך ההוצאות של ביטוחי קופות החולים נטו (כמו בשנת 2014).

  • רפואת שיניים – 14% מסך ההוצאות נטו (זאת לעומת שיעור של כ-13% אשתקד).

  • תרופות – 12% מסך ההוצאות נטו (זאת לעומת שיעור של כ-13% אשתקד).

  • ייעוץ (חוות דעת שנייה) – 10% מסך ההוצאות נטו (כמו ב-2014).

  • הריון ולידה – 8% מסך ההוצאות נטו (כמו ב-2014).

אגב, כל 4 הקופות מציעות למבוטחים שירותים משלימים דומים, ואפשר להשוות ביניהם באתר האינטרנט "כל הבריאות".

התפלגות עלות התביעות

התפלגות ושיעור המבוטחים בקופות החולים

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות