דרישה להנחה לנהגים בגלל העומס והפקקים בכביש 6

דרישה להנחה לנהגים בגלל העומס והפקקים בכביש 6

פקקים, היעדר תאורה וקנסות פיגור – זו נחלתם של הנהגים בכביש 6 בתמורה לאגרה שהם משלמים, כשבקופת הזכיינית הצטברו עודפי גבייה של 156 מיליון שקל

תהיו חברים, שתפו את הכתבה
דפנה הראל כפיר בפינת הצרכנות היומית בערוץ 1

פקקים בכביש 6 הם אחד הדברים מעצבנים. בכל פעם שאני נוסעת בכביש 6 בלילה, אני מתרגזת מחדש על העובדה שאני משלמת על הנסיעה ובכל זאת נוסעת בעלטה. לאורך רוב הכביש אין תאורה, וזה כמובן מקשה מאוד על הנהיגה. היום עלה הנושא בוועדת הכלכלה בכנסת, במסגרת דיון על נושא לא פחות חשוב ומכעיס: זכיינית כביש 6, דרך ארץ, גבתה הרבה יותר מדי כסף מהנהגים. הזכיינית גרפה שלא כדין 156 מיליון שקל בגלל גביית יתר, ולא רק שהיא לא החזירה אותם לצרכנים – היא אף לא השתמשה בכסף כדי להאיר את הכביש.

פקקים בכביש 6: גם משלמים וגם עומדים בפקק

אלה הן רק שתיים מהבעיות בכביש 6. בעיה נוספת היא הפקקים. בראשית החודש פרסם מבקר המדינה דוח שבו ריכז את שורת הבעיות בכביש, וכך כתב: "עקב הביקוש הרב לשימוש בכביש 6, שעולה בהתמדה, יש בו עומסי תנועה בשעות מסוימות. על אף זאת המשתמש בכביש נדרש לשלם את מלוא האגרה. בהסכם הזיכיון לא נקבעה מהירות מינימלית לשירות ולא נקבע מנגנון המפצה את המשתמש, בהנחה או בהחזר סכום האגרה, עקב האטה ניכרת במהירות".

מי שמעלה את סוגיית הפקקים בכביש 6 באופן עקבי כבר כמה שנים הוא חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המאוחדת), והוא אף הציע הצעת חוק שלפיה יינתן פיצוי לנהגים: "לפעמים אני נוסע 4 שעות במקום שעה", סיפר בדיון ח"כ טיבי. "במקרה כזה אין תמורה לאגרה, ואנחנו רוצים תמורה מלאה לאגרה. נפגשנו עם פקידי ממשלה ועם כל האחראים הנוגעים בדבר, ובסוף אמרו לנו שזה הסכם בין משרד האוצר והתחבורה לבין הזכיין. אז נשאלת השאלה אם משרד האוצר יסכים להיענות לצרכן ולתת הנחה כשיש האטה בכביש".

הנהגים נוסעים בחושך, למרות הסכם להאיר את הכביש

ראובן לבאון, מנכ"ל חברת חוצה ישראל, המפקחת על חברת דרך ארץ המפעילה את הכביש, לא הכחיש בדיון שהוחלט להשקיע בתאורה, אך לדבריו, עד למועד הביקורת של מבקר המדינה ההסכם בעניין התאורה לא נחתם. מדוע ההסכם לא נחתם ומאות אלפי נהגים נוסעים בחושך בכביש אגרה – במיוחד בתקופה שבה הממשלה טוענת כי המלחמה בתאונות הדרכים עומדת ראש מעייניה? לא ברור. הזמן נמרח ונמרח. מסתבר שכבר לפני שנה, בדצמבר 2015, אישרה החשבת הכללית את ההסכם לפרויקט התאורה – ומאז דבר לא התקדם.

עוד הסתבר שבכל מקרה עלות הפרויקט מסתכמת ב-109 מיליון שקל בלבד – כך שבתום הפרויקט הזה יישאר בקופת "דרך ארץ" עודף. אגב, לבאון טען שמדינת ישראל כלל לא דרשה תאורה לאורך הכביש כשחתמה על ההסכם עם הזכיינית, אלא רק באזורי המחלפים. "גם בהולנד ובבלגיה אין תאורה בכבישי אגרה", אמר. בתגובה ענתה לו ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), כי "באירופה גם לא עומדים בפקקים בכבישי אגרה".

לבאון השיב שכדי לפתור את הגודש, המדינה צריכה להשקיע כמיליארד שקל בכביש, או לחלופין להרחיב צירים מקבילים כמו כביש 444, או לקבוע אגרות דיפרנציאליות.

הכסף שמצטבר בקופת הזכיינית הוא תוצאה של קנסות כבדים

יש הרבה מאוד דרכים לנצל את הכסף שהצטבר אצל הזכיינית לתועלת הציבור, אבל נראה ששם לא ממהרים לשום מקום. בדיון הביעו חברי הכנסת תרעומת על עודפי הגבייה, משום שהם מצטברים בשל הפער שבין גביית הקנסות בפועל לבין הוצאות האכיפה של הזכיינית. ומה הפלא? על הנהגים לשלם את דמי האגרה תוך 14 יום מרגע השליחה, ובעידן שבו הדואר מגיע באיחור – לעתים הם בכלל לא מקבלים את ההודעה בזמן. חברי הכנסת דרשו מ"דרך ארץ" לאפשר תשלום בפרק זמן ארוך יותר, ונציגי הזכיינית טענו שבפועל הם מאפשרים גם לשלם תוך חודש. בנוסף, הם אמרו כי מאז 2004 הופחתו הקנסות באופן הדרגתי כבר 5 פעמים, כדי להתאימן להוצאות בפועל, ולאחרונה הופחתו עוד 40% מהקנסות.
ח"כ גרמן אמרה שרצוי היה להחזיר את עודפי הגבייה למדינה ולהשקיע אותם בקרן למניעת תאונות דרכים. האם הדבר יקרה? אני בספק.

הח"כים דרשו: שילוט שמתריע מה מצב הפקק בכביש

אחת ההצעות הכמעט מתבקשות שעלתה בדיון, היא להציב שילוט שיאפשר לנהגים לדעת מבעוד מועד מה מצב הפקק בכביש – כדי שיוכלו לכלכל את צעדיהם ולדעת באיזה מסלול לבחור. ח"כ גרמן הציעה שעודפי הגבייה ישמשו למימון השילוט: "אני רוצה לדעת אם כביש 6 פקוק לפני שאני נכנסת אליו, כך שאוכל לבחור אם לשלם על כביש אגרה ולעמוד בפקק, או לא לשלם ולעמוד בפקק בכביש 2. זה אלמנטרי". על כך השיב לה לבאון שזו מדיניות שמשרד התחבורה צריך לקבוע.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות