הטריק של חברות הלוקרים: ההורים משלמים פיקדון ושוכחים לדרוש את כספם חזרה

הטריק של חברות הלוקרים: ההורים משלמים פיקדון ושוכחים לדרוש את כספם חזרה

ייצוגית שהוגשה נגד לוקר אמבין חושפת את השיטה: החיוב על הלוקר פשוט מהיר, הזיכוי על הפיקדון מסורבל ואיטי. כמה הפסדנו במהלך השנים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה
חשבון יומי – דפנה הראל על חברות הלוקרים וטיסות אל על

מה הסיכוי שחמש שנים אחרי ששילמתם 25 שקלים לחברה כלשהי כפיקדון, תזכרו שזכותכם לקבל אותם חזרה? זה בדיוק מה שקורה ללקוחות חברות הלוקרים, שמשלמים בנוסף לדמי השכירות השנתיים (שנעים סביב 150-180 שקל בשנה) עוד 25 שקל עבור המנעול, ואמורים לקבל את הפיקדון חזרה כשהם מחזירים את המנעול תקין בתום השימוש. בדרך הזו, מיליוני שקלים מצטברים אצל חברות הלוקרים מבלי שאיש דורש אותם חזרה.

נתונים שהוצגו בדוח של מבקר עיריית הרצליה לשנת 2014 מספרים היטב את הסיפור: תלמידי יב', ששילמו פיקדון של 50 שקל על מנעול הלוקר, התבקשו להחזיר את המנעול ולקבל החזר. בעוד שדמי הפיקדון המצטברים עמדו על 6,350 שקל – ההחזר לתלמידים עמד על 900 שקל בלבד. כך מגיעים לפער של 5,450 שקל.

אגב, כתוצאה מאותו דוח החליטה מנהלת בית הספר לא לגבות כלל פיקדון, אלא לחייב באופן פרטני תלמידים שלא ישיבו מנעול תקין. אלא שההתנהלות ההגונה הזאת היא כנראה נקודתית ולא משקפת את התנהלותן של חברות הלוקרים המסחריות.

שימו לב למשל כיצד עובדים הדברים בחברת לוקר אמבין: השכרת הלוקר פשוטה מאוד ומתבצעת תוך דקות באתר האינטרנט שלה. השבת הכסף, לעומת זאת, מסובכת הרבה יותר ומצריכה פנייה למוקד אנושי, קבלת טופס ושליחתו בדואר או בפקס. כמה מהלקוחות זוכרים בכלל את דבר קיומו של אותו פיקדון, ואחר כך גם טורחים לבצע את התהליך הזה? יש להניח שמעטים מאוד.

אגב, במקרים מסוימים נגבה הפיקדון שנה אחר שנה מכל תלמיד, ולא פעם אחת.

בקשה לתביעה ייצוגית (42952-10-16) שהוגשה השבוע נגד לוקר אמבין, חושפת את המספרים: התובעים, המיוצגים ע"י עו"ד אביתר קציר ועו"ד גיורא בן צור, דורשים 20 מיליון שקל שקל בגין 7 השנים שחלפו. זאת, בהסתמך על הצהרות החברה עצמה, שלפיהן היא פעילה ביותר מ-600 בתי ספר בארץ. להערכתם, בכל שנה מפסידים 108,000 תלמידים את דמי הפיקדון, ובמצטבר על פני 7 שנים מדובר ב-756,000 תלמידים.

לדברי התובעים, לוקר אמבין מסתירה במכוון את נושא הפיקדון – וזאת בניגוד לאופן הבהיר והידידותי למשתמש שבו היא מקדמת את תהליך שכירת הלוקר עצמו. סוגיית הפיקדון מוזכרת פעם אחת בלבד בתוך "אמנת השירות", המצורפת לתקנון. לאורך השנים היא שולחת התראה או תזכורת אחת.

בתביעה מצוין שהשכרת הלוקר מתאפשרת בקלות, כל יום, כל היום, 24 שעות ביממה, תוך לחיצות ספורות על המחשב והזנת כרטיס אשראי. לעומת זאת, התהליך לקבלת אותם 25 שקל חזרה, לעומת זאת, ארוך ומסובך:

  • יש לפנות לאתר האינטרנט של לוקר אמבין כדי לקבל מספר טלפון.
  • יש להתקשר למוקד אנושי מאויש בלבד, 5 ימים בשבוע בין 08:00 ל-16:00 בלבד.
  • יש להמתין לנציג שירות.
  • הנציג שולח מייל ובו מצורפת בקשת החזר, שאותה אי אפשר להחזיר לאותו מייל כי מדובר בכתובת No Reply.
  • יש להדפיס את הבקשה בבית ולמלא אותה ידנית.
  • יש לשלוח את הבקשה בפקס או בדואר.
  • ההחזר הכספי מבוצע באמצעות העברה בנקאית

אגב, מסתבר שכבר ב-2012 יצא חוזר של מנכ"ל משרד החינוך שקורא להסדיר את נושא החזרת דמי הפיקדון להורים, אך כמו חוזרי מנכ"ל רבים (למשל חוק השאלת ספרי לימוד) – כולם מצפצפים עליו.

כעת דורשים התובעים לא רק החזר כספי. הם טוענים שלוקר אמבין מנצלת את כוחה המונופוליסטי, מנצלת קהל לקוחות שבוי ופועלת בחוסר שקיפות.
הם דורשים לחייב את לוקר אמבין להחזיר את דמי הפיקדון באופן אוטומטי ישירות לחשבון, או לפחות ליידע את הלקוחות במועד סיום ההתקשרות כי הם זכאים לקבל את הכסף חזרה. הם דורשים לחייב את החברה לציין באופן ברור את כל הפרטים והתנאים הנוגעים לפיקדון – בדיוק כשם שהיא טורחת להסדיר באופן ברור באתר שלה את תהליך השכרת הלוקר עצמו. בנוסף, הם דורשים שבכל שנה יישלח באופן אוטומטי מייל תזכורת.

מחברת לוקר אמבין לא נמסרה תגובה

יש חלופות זולות יותר

לפני מספר חודשים פרסמתי כאן כתבה על חברת לוקרים חדשה והרבה יותר זולה מהחברות הפעילות בשוק. שמה של החברה הוא אבידן לוקרים, והמחיר אצלה הוא 110 שקל לשנה, בניגוד ל-180 שקל בלוקר אמבין ו-175 שקל באדון לוקר.

מעורבות של הורים כדי להכניס את החברה החדשה לבית הספר של ילדיהם יכולה לחסוך להם מאות שקלים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות