בזמן שאתם קונים עגבניות מתורכיה, חקלאים ישראלים משמידים תוצרת

בזמן שאתם קונים עגבניות מתורכיה, חקלאים ישראלים משמידים תוצרת

וזאת, באדיבות באדיבות משרדי החקלאות והאוצר שהתירו יבוא של תוצרת חקלאית

תהיו חברים, שתפו את הכתבה
סוגרים חשבון 27.09.2016 – תכנית מלאה

עגבניות חינם נשמע כמו צ'ופר נחמד, אלא שהצרכנים שייהנו מחר מעגבניות ללא תשלום צריכים לדעת שהחקלאי שיחלק להם אותם באזור בנימינה הפסיד השבוע המון כסף, לאחר שרשתות השיווק ביטלו עסקה איתו בגלל יבוא עגבניות מתורכיה. משהו מעוות קורה במדינה, כשהמנצחים על העיוות האלה הם משרדי האוצר והחקלאות – שהתירו יבוא של אלפי טונות ירקות לארץ בעוד שחקלאי ישראל משוועים לפרנסה. העיוות אפילו גדול יותר כאשר משרד הכלכלה משקיע הון בקידום של קניית מוצרים כחול לבן.

היום הפגינו כ-400 חקלאים מכל הארץ בנמל אשדוד – לשם אמורים להיכנס ביום אחד בלבד 1,200 משטחים של עגבניות, חצילים, קישואים ופלפלים מתורכיה. זאת, בזמן שהחקלאים הישראלים נאלצים להשמיד תוצרת שעליה עמלו ובה השקיעו את מיטב כספם ומרצם. "60,000 אנשים מתפרנסים מחקלאות וממעגלים משיקים לחקלאות בישראל. כל רצוננו לחיות בכבוד, לעסוק בעבודת האדמה, לספק לעם מזון", מספר מוביל מחאת החקלאים, ברק אומגה, שהוביל לאחרונה שורה של מכירות ישירות לצרכנים. אומגה אף מנסה לפנות ישירות לשר החקלאות, אורי אריאל, אך לא מקבל תשובה.

הנה כמה מהמסרים שהוא מעביר לצרכנים ולחקלאים דרך עמוד הפייסבוק המצליח שלו: "הממשלה הצינית הזו גרמה לנו לשקוע כדי לשרוד כל אחד לבדו. לא ניתן להם להסיט אותנו מדרכנו חרף ההשמצות, חרף הכאב, חרף המחיר האישי שכל אחד ואחת מאיתנו משלם. אין לנו ארץ אחרת, אנו לא נוותר. יצאנו לשווקים, פתחנו את המשקים ואתם באתם וראיתם. פערי התיווך ויוקר המחייה איננו באשמת החקלאים. החקלאים הם הפתרון ליוקר המחייה, החקלאים בנו את המדינה וביחד מחזירים את המדינה למסלול הנכון. לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה. מקווה שגם אתם לא!!!".

המחאה מקיפה שורה ארוכה של מגדלי ירקות ופירות, והיא לא מסתכמת רק בחקלאים, אלא כוללת גם לולנים וגם את עובדי מפעל אדום אדום בבית שאן, שחוששים מפיטורין בשל הגדלת מכסות יבוא הבשר הטרי.

turkey2

תגובת משרד החקלאות: "עיקר היבוא הוא של עגבניות מטורקיה. מדובר על כ-4,800 טון מתחילת ספטמבר. מחסור בעגבניות עלול להוביל לזינוק במחיר לצרכן. פתיחת המכסות נעשתה לתקופה מוגדרת מראש, עד לאחר תקופת החגים וזאת במטרה לשמור על החקלאים ועל מחיר הגון לצרכנים. במסגרת הערכות של משרד החקלאות לחגי תשרי ולאור דיון שהתקיים בנושא עלה כי בשל עומסי החום היה צפוי מחסור בעגבניות לקראת החגים. על כן, הוחלט לפתוח מכסות פטורות ממכס לייבוא עגבניות מחו"ל. פתיחת המכסות החלה ביום 1 בספטמבר 2016 ועד לאחר תקופת החגים להשלמת המחסור הצפוי. בנוסף, משרד החקלאות אף המליץ לפני מספר חודשים  ליבואני העגבניות  להיערך בהתאם לתחזית זו. יבואני העגבניות שרוצים להרוויח כסף, לא מייבאים כאשר מחיר העגבנייה נמוך, מכיוון שהדבר יגרום להם להפסדים. יבואני העגבניות ייבאו עגבניות מחו"ל, רק כאשר יש מחסור בעגבניות ומחירי העגבניות גבוהים. לכן, ייבוא מחו"ל, כאשר מחירי העגבניות גבוהים, אינו פוגע בחקלאים הישראלים, אך מוזיל את מחיר העגבנייה לצרכנים הישראלים".

אז בפעם הבאה שאתם קונים עגבניות, חפשו היטב את העגבניות הישראליות והעדיפו אותן אפילו אם הן יקרות יותר – ולו רק כדי לתמוך בחקלאים הישראלים, שרבים מהם בחובות כבדים ונאלצים להשמיד תוצרת טרייה שהשקיעו בה את מיטב כספם.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות