העתיד כבר כאן. נסענו ברכב האוטונומי של YANDEX ברחובות תל אביב - פואנטה

העתיד כבר כאן… רשמים מהנסיעה ברכב האוטונומי של YANDEX ברחובות תל אביב

בפעם הבאה שאתם נוהגים בתל אביב, אולי תעמדו ברמזור ליד הרכב האוטונומי של יאנדקס. במסגרת נסיעת התנסות זכינו לחוות את הנסיעה ברכב שנוהג את עצמו

רכב אוטונומי של יאנדקס
הרכב האוטונומי של יאנדקס בתל אביב
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

פעם זה נשמע כמו פנטזיה, היום כבר יש שלוש מכוניות אוטונומיות שנוסעות בתל אביב, ובעתיד הלא רחוק כבר לא נצטרך לנהוג בכלל. לאחרונה זכיתי להיות בין הישראלים הראשונים שנוסעים ברכב אוטונומי, וזה היה מדהים. מדובר ברכב האוטונומי של חברת יאנדקס (Yandex), בעלת אפליקציית המוניות Yango שהחלה לפעול בישראל לפני מספר חודשים באישור משרד התחבורה הישראלי.

בקרב הישראלים יש אמנם חשדנות ביחס לחברה הרוסית יאנדקס, אך פעילות כזאת תקדימית, כמו הפעלת מכוניות אוטונומיות, חייבת להיעשות באישור ממשלת ישראל, ויש לקוות שכל השיקולים נלקחו בחשבון.

מכונית אוטונומית
המכונות האוטונומיות של yandex בתל אביב

כאמור, התל אביביים נתקלים כיום בשלוש מכוניות אוטונומיות של יאנדקס בכבישי העיר, אך בקרוב מספרן יעלה ועד סוף השנה יהיו 10 כאלה. בשל הוראות משרד התחבורה, בשלב זה הנסיעה מתבצעת עם משגיח בטיחות היושב ליד ההגה, אך לאורך כל הנסיעה הוא אינו נוגע בהגה או בשום דבר אחר.

איך זה לנסוע ברכב אוטונומי?

מדובר בחוויה מדהימה. הרכב פשוט נוסע לבד, מאותת כשצריך, מאט כאשר מתקרב לרמזור, עוקף את הרכב שלפניו כאשר ניתן לעקוף, נוסע בדיוק במהירות המותרת, נכנס לחניה וכו'. עבור הנוסע, הנסיעה נינוחה מאוד, ואפשר לשכוח בקלות שאין נהג שמנווט את הרכב.

התחושה היא תחושה בטוחה, גם אם ברגע הראשון מן הסתם קיים חשש טבעי להיכנס לרכב שנוהג את עצמו. הבינה המלאכותית אשר מאפשרת את למידת המכונה, מייצרת מצב שהרכב אינו מאיץ או מאט בפתאומיות, אינו חוצה את הצומת בצורה מסוכנת ואינו עובר את המהירות המותרת.

רכב אוטונומי של יאנדקס yandex aotonomous car
רכב אוטונומי של יאנדקס – משגיח הבטיחות יושב ליד ההגה ליתר ביטחון, אך לא נוגע בו לאורך כל הנסיעה. צילום: דפנה הראל כפיר

כך למשל, כאשר התקרבנו לצומת והרמזור היה בצבע ירוק מהבהב, הרכב האט ועצר – וזאת משום שהאלגוריתם שלו עשה חישוב שהוא לא יספיק לעבור את הצומת בזמן. יש להניח שבסיטואציה דומה, נהג אנושי היה לוחץ על דוושת הגז וחוצה את הצומת, תוך שהוא מסתכן ומסכן את המכוניות האחרות.

הרכב האוטונומי של יאנדקס – למה דווקא בתל אביב?

הסיבה שבגללה בחרה יאנדקס לפעול בתל אביב היא הצפיפות ותנאי הנהיגה המאתגרים בה. בחודשים האחרונים בחנה יאנדקס את הרכב האוטונומי שלה בצפון תל אביב, שם הכבישים רחבים יותר והתנועה מהירה וצפויה יותר, וכעת היא מתרגלת את הרכב האוטונומי גם בדרום תל אביב – שם הוא מתמודד עם הפתעות בלתי פוסקות, החל מרוכב אופניים חשמליים שמתפרץ לכביש ועד נהג ישראלי טיפוסי שחונה בחניה כפולה.

כיום פועלת החברה גם בשתי ערים ברוסיה וכן בסן פרנסיסקו. במתחם הניסויים שלה ברוסיה, הרכבים נוסעים ללא משגיח בטיחות כלל.

לאחרונה השלימה החברה נסיעה של מיליון קילומטרים בכבישי רוסיה וישראל – שבמהלכם ביצעה למידה ועיבוד של תרחישי הכביש השונים. החברה מרחיבה את היקף הניסוי שלה בישראל ומתחילה כעת בגידול של צי הרכבים האוטונומיים שלה. "החלק המאתגר ביותר בטכנולוגיה של נהיגה אוטונומית הוא ניבוי ההתנהגות האנושית", מסביר דמיטרי פולישצ'וק, ראש מערך הרכב האוטונומי ב-Yandex. "ניתן ללמוד זאת רק דרך לקיחת חלק והשתתפות בדרכים עם נהגים אנושיים בתנאים שונים, כולל תנועה כבדה. התחלנו את הבדיקות שלנו בצפון תל אביב. כאן למדנו להתמודד עם תשתיות כביש מקומיות ומה שנקרא 'כללים חברתיים'. כעת אנו מוכנים ליישם את הידע הזה במרכז העיר, שם נוכל לאתגר את הטכנולוגיה שלנו בתרחישים המסובכים ביותר".

האם אנחנו קרבים לעולם ללא תאונות דרכים?

היעד של יאנדקס הוא להפעיל את אפליקציית המוניות יאנגו באמצעות רכבים אוטונומיים, כאשר לפי החישוב של החברה, הרבה יותר זול להפעיל מונית אוטונומית מאשר מונית מאוישת – גם כאשר מביאים בחשבון את כל ההשקעה הכספית הנדרשת ברכב כזה. הרכב האוטונומי של יאנדקס מצויד במצלמות ובחיישנים הממוקמים מכל צדיו ומזהים את המכשולים, הרמזורים וכו', ובאמצעות טאבלט שמציג את המפה – אפשר לראות את תוואי הכביש, הרמזורים וכו'.

רכב אוטונומי של יאנדקס yandex
רכב אוטונומי של יאנדקס: על גג הרכב פרוסות מצלמות היקפיות. צילום: דפנה הראל כפיר

יאנדקס, כאמור, ממשיכה להגדיל את פעילות פרויקט הרכב האוטונומי שלה בישראל וכעת מודיעה רשמית על הרחבת הצי המקומי. כיום, בצי הבדיקות של החברה, יותר מ-50 רכבים אוטונומיים. ביום אחד בלבד, המכוניות האוטונומיות אוספות 20 טרה של נתונים ונוסעות בסך הכל 15,000 קילומטר – אותו הקילומטראז' של נהג ממוצע – בשנה שלמה.

דוגמה טובה להתקדמות המהירה של פרויקט הרכב האוטונומי ניתן לראות בשיתוף הפעולה שנחתם מוקדם יותר השנה בין חברת Yandex לבין יונדאי Movis – וייצור אבטיפוס לנהיגה אוטונומית בדגם המשותף של יונדאי Sonata 2020 – בחודש מרץ השנה חתמו 2 חברות הענק על הסכם כוונות ליצירת ופיתוח פתרון נהיגה אוטונומי ברמה 4 ו-5 המיועד למגוון רחב של פלטפורמות רכב.

הרכב האוטונומי קרוב מתמיד

מי שחושב שמדובר בתהליך שייקח עוד זמן רב עד שלא נצטרך לנהוג בעצמנו, כנראה טועה. מדובר במירוץ שמשתתפות בו כמה וכמה חברות. אמנם, נכון לעכשיו, Yandex נמנית עם קבוצה מצומצמת מאוד של חברות ברחבי העולם שהצהירו כי כלי הרכב האוטונומיים שלהן נסעו יותר ממיליון קילומטרים במצב אוטונומי מלא בכבישי ערים מרכזיות – אבל מרגע שהמכוניות הראשונות יעלו על הכבישים, אין ספק שתוך כמה שנים הן יחליפו את המכוניות הקיימות.

המשמעויות הן משמעויות הרות גורל. תאונות הדרכים יפחתו לאפס (שכן, רוב התאונות נגרמות כיום מטעויות אנוש), לא נשמע עוד צופרים ברחובות ומקצועות שלמים לא יידרשו יותר, כמו נהגי מוניות, נהגי אוטוהוסים, נהגי משאיות, מורים לנהיגה או טסטרים.

בשורה התחתונה, כשם שרובוטים מחליפים את הקופאיות בסופר ועוד שורה ארוכה של מקצועות, לא רחוק היום שנגיע לעבודה במכונית שנוהגת את עצמה, ובזמן שאנחנו יושבים לנו ברכב האוטונומי, נוכל לקרוא, לנמנם או לעבוד.

לצפייה בסרטון של נסיעת הרכב האוטונומי של יאנדקס ברחובות תל אביב – לחצו כאן

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 2

  1. עוד לפני שהגיעו לישראל הרבה מדינות כבר הבינו שהרוסים משתמשים ביאנדקס ויאנגו לרגל נגדן ורק בישראל לא מבינים

נגישות