המחאה עזרה: משרד החקלאות מצמצם את תוכנית אריזות הפלסטיק לירקות

המחאה עזרה: משרד החקלאות מצמצם את תוכנית אריזות הפלסטיק לירקות ופירות

משרד החקלאות נענה למחאה נגד כוונתו לתת תמיכה כספית לרשתות שימכרו ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק – ומציע תוכנית פחות הרסנית לסביבה. אלו הפרטים

אריזות פלסטיק לירקות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

‏לאחר שלפני שלושה חודשים משרד החקלאות פרסם תוכנית שמטרתה לעודד שיווק של ירקות ופירות באריזות פלסטיק – כעת הוא מפרסם תוכנית חדשה ופחות הרסנית לסביבה. המטרה שעמדה, ועודנה עומדת, מול עיניו של משרד החקלאות היא הפחתת הבלאי והצלת כמה שיותר ירקות ופירות באמצעות מכירתם ארוזים, אלא שהרעיון להוסיף כל כך הרבה פלסטיק מזהם לכדור הארץ זכה לביקורת מקיר אל קיר. ארגוני סביבה כמו מגמה ירוקה, פלסטיק פרי ישראל (plastic free israel ו"אפס פסולת ישראל", שלחו נייר עמדה למשרד החקלאות, ובמקביל נשלחו למשרד אלפי מיילים מאזרחים מודאגים.

לזכות משרד החקלאות ייאמר שהמחאה לא נפלה על אוזניים ערלות. בקרוב יפרסם משרד החקלאות את הנוהל החדש באופן רשמי. הפיילוט יוגדר כ"מיזם לבחינת טכנולוגיות ואמצעים להארכת חיי המדף של תוצרת חקלאית טרייה", ובמסגרתו תיתמכנה שיטות שונות שיוצעו על ידי רשתות השיווק. כעת קורא משרד החקלאות לציבור להביע את דעתו על פיילוט חדש שכולל כמה רבדים:

  • רק מלפפונים ועגבניות חממה יימכרו ארוזים, משום שבהם יש את הפחת הגדול ביותר.
  • המשרד יתמוך כספית ברשתות שיאמצו את הנוהל, כאשר יינתן ניקוד משמעותי לרשת שתציע שימוש באריזות רב-פעמיות. האריזות תיאספנה לשימוש חוזר בסניפים בתשלום דמי הפיקדון.
  • לא תתאפשר תמיכה באריזות העשויות מחומרים שאינם ניתנים למחזור.
  • הפיילוט מצמצם את מספר הסניפים שבהם יימכרו הירקות הארוזים ל-10 בלבד בכל רשת. כל רשת שיווק שתשתתף בפיילוט, תציין חמישה זוגות של סניפים בהם יתבצע הפיילוט. בכל זוג סניפים ישמש סניף אחד למכר של תוצרת ארוזה בלבד, והשני ישמש כביקורת ובו תוצע למכירה תוצרת בתמהיל המקובל כיום.
  • תקופת הפיילוט מתקצרת משלוש שנים לשנתיים, עם נקודת יציאה בתום שנה.
  • המשרד יפרסם קול קורא לרשתות השיווק למציאת פתרונות טכנולוגיים לצמצום פחת התוצרת החקלאית.
  • יבוצע אומדן של מידת הגדלת הנזק הסביבתי (LCA) והערכת End Of Life לכל סוגי המוצרים שישתתפו במיזם.

כמחצית מהירקות והפירות נזרקים לפח

אין ספק שמשהו חייב להיעשות כדי לצמצם את בזבוז המזון. רק לאחרונה פרסמנו כאן בפואנטה חדשות צרכנות את נתוני ארגון "לקט ישראל", שלפיו משפחה ישראלית מפסידה 3,200 שקל בשנה עקב אובדן מזון, בעיקר ירקות ופירות. מידע דומה עולה מנתוני הביטוח הלאומי שמפרסם משרד החקלאות: משפחה ישראלית ממוצעת משליכה לאשפה כ- 4,200 ₪ בשנה על מזון שלא נצרך.

סקרים שנערכו בשנים האחרונות על ידי ארגונים בין לאומיים, הצביעו על כך שכשליש עד מחצית מכמות המזון המיוצר בעולם אובד בתהליך הייצור ולאורך שרשרת האספקה והצריכה ואינו משמש למאכל אדם.

שיעור אובדן המזון בפירות וירקות הוא כ-45% ועד55%, בעיקר בשני גידולים עיקריים, מלפפון ועגבנייה, ששיעור הפחת שלהם גבוה ביחס לאחרים.

לדברי ציפי סבג פרידקין, מנהלת תחום חקר שווקים, משרד החקלאות, פרסום טיוטת הנוהל הקודם אפשרה למשרד לשמוע את הערות הציבור – והעמדות שהושמעו האירו את עיני המשרד ביחס לנושאים רבים "אנו מברכים על התהליך. הצוות המקצועי של המשרד היה קשוב לכלל הערות הציבור ובדק כל פנייה לעומק, ואכן הטמענו הערות רבות וחשובות".

השינויים הוצגו ביום חמישי האחרון בפני הגורמים הרלבנטיים, במסגרת "שולחן עגול" שבו השתתפו גם נציגי המשרד להגנת הסביבה, ארגוני סביבה וצרכנים.

כעת קורא משרד החקלאות שוב לציבור להביע את עמדתו.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות