חוק הסדרת פעוטונים יוצא לדרך: פעוטון לא יוכל לפעול ללא רישיון, אבל רק מגודל מסוים

חוק הסדרת פעוטונים יוצא לדרך: פעוטון לא יוכל לפעול ללא רישיון, אבל רק מגודל מסוים

רק אחרי הריגתה המזעזעת של יסמין וינטה ע"י המטפלת בפעוטון שלה, מדינת ישראל עושה את מה שהייתה צריכה לעשות לפני שנים: דואגת להסדרת מעונות היום. הסדרת פעוטונים פירושה שכדי לטפל בילדים קטנים וחסרי ישע יידרש המפעיל להוציא רישיון ויהיה נתון לסנקציות פליליות במקרה של הפרה. מתי נראה את זה קורה ובאילו מסגרות לגיל הרך?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

שנים של הפקרת ביטחונם של תינוקות ופעוטות הגיעו אל שיאן הכואב עם הריגתה של הפעוטה יסמין וינטה בידי המטפלת שלה בפעוטון בפתח תקווה.

אין מילים לתאר את הזעזוע מהמקרה, ואין מילים להביע את הזעם על הבחירה המודעת של ממשלות ישראל לדורותיהן שלא להקצות תקציבים ולהסדיר באמצעות חוקים את הטיפול בתינוקות ובפעוטות עד גיל 3.

המקרה המזעזע האחרון טלטל את המערכת, והיום הודיעו שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה חיים כץ שסוף סוף נמצא תקציב וכי הצעת חוק להסדרת הפיקוח על מסגרות לגיל הרך יוצאת לדרך.



החוק קובע נהלי רישוי למעונות וסטנדרטים שאמורים להבטיח את שלום הילדים, אך עד שהחוק יחול על כל המעונות והפעוטונים הרלבנטיים יחלפו 6 שנים (כלומר, תינוקות שזה עתה נולדו כבר יהיו בכיתה א').

כחלון וכץ מתחייבים  כי התקציב לצורך הסדרת מערך המסגרות לטיפול בילדים בגילאי 0-3 יעמוד על 280 מלש"ח בפריסה לשבע שנים, וכן יוקצה כוח אדם נוסף לאגף מעונות היום. התקציב ישמש לשם הבטחת אכיפה אפקטיבית ויעילה לטובת שלומם וביטחונם של הילדים, תוך מתן תקציב ייעודי במסגרת החלטת הממשלה להדרכת והכשרת מטפלות וכן לצורך סבסוד התקנת מצלמות במעונות יום.

מה קובע החוק הסדרת מעונות יום?

  • בעלים של מעון יום לפעוטות יחויב להוציא רישיון הפעלה.
  • הרישיון יינתן ע"י הממונה על מעונות במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים.
  • תוקפו של רישיון הפעלה יהיה לשנה ולממונה הסמכות לחדשו לתקופות נוספות של שנתיים ולאחר מכן לתקופות נוספות של חמש שנים כל אחת.
  • ייקבע הסדר פיקוח על התנאים במעונות להבטחת שלומם וטובתם של הילדים.
  • לממונה על מעונות היום יינתנו כלי אכיפה מנהליים לצד סמכויות אכיפה והרתעה פליליות. הממונה יוכל לתת צו הפסקה מנהלי לשם סגירת מעון, הטלת עיצומים כספיים על הפרות ספציפיות שנקבעו בחוק וכן התראות מנהליות וכל זאת לצד הוראות עונשין לפיהן הפעלת מעון יום ללא רישיון הפעלה או בניגוד לתנאי הרישיון הן עבירות פליליות.

בתחילה – רק מעונות עם 28 פעוטות לפחות

כאמור, חוק הפיקוח יגיע להבשלה מלאה בתוך שש שנים.

הורים שילדיהם רשומים לפעוטונים קטנים צריכים לדעת שחוק הסדרת הפעוטונים לא חל עליהם בשלב זה.

בשלב ראשון, החוק יחול על מעונות יום אשר שוהים בהם 28 פעוטות לפחות.

לאחר מכן על מעונות שבהם 18 פעוטות לפחות. רק בתום השנה השישית יחול החוק על כל מעון יום אשר שוהים בו 7 פעוטות לפחות.

לפי החוק, אין ולא יהיה שום פיקוח על משפחתונים קטנים שבהם מטופלים עד 7 ילדים.

הצעת חוק נוספת – מצלמות בגנים

במקביל, מקודמת הצעת החוק של חברת הכנסת ד"ר יפעת שאשא ביטון, שמסדירה את נושא התקנת המצלמות בגנים.

ביום ראשון אישרה ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק שלפיה פעוטונים ומעונות יום שיציבו בשטחם מצלמות יזכו לסבסוד מטעם המדינה. בהמשך תישקל האפשרות לחייב את הצבתן על פי החוק, ובאופן גורף.

בשלב הראשון תסובסד הצבת המצלמות ע"י המדינה, כאשר גובה הסבסוד ייקבע על פי חלוקה לאשכולות רמה כלכלית (בדומה לסבסוד הצהרונים).



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות