קנס של יותר כ-850,000 ש”ח – זה הקנס שמתכוונת הרשות להגנת להטיל על רמי לוי בגלל שורה של הפרות מצדו בסניף הסיטונאי שלו. מדובר בסניף ייחודי שלמעשה מיועד לקמעונאים – אך הוא פתוח גם בפני צרכנים פרטיים. ברשות אומרים כי לאחר שחקרו את הדברים, גילו שבסניף הזה, בניגוד לקבוע בחוק, לא תמיד מוצגים המחירים על המוצרים. בנוסף, הם אומרים, כי גם כאשר מוצגים מחירים, יש מקרים שבהם הם מוצגים ללא מע”מ.
לכן, בכוונתה להטיל קנס בסך 843,597 ₪ על חברת רשת חנויות רמי לוי בגין אי הצגת מחיר, הצגת מחיר ללא מע”מ, הפרת חובת גילוי לגבי מוצרים בפיקוח והטעיה בהצגת מחיר. הרשת מצדה יכולה לערער הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן על גובה הקנס – וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
סניף המריבה: רמי לוי עסקים צפון
כאמור, הקנס מתייחס להפרות שרשת רמי לוי ביצעה בסניף אחד שהוא שונה מכל סניפיה האחרים – “רמי לוי עסקים צפון”. מדובר בסופרמרקט בפורמט סיטונאי המוצג כמיועד למכירה לסיטונאים, אך הוא פתוח לכל דורש, לרבות לצרכנים פרטיים.
ברשות להגנת הצרכן רואים בחומרה את הזלזול בחוק, משום שכאמור, הסניף פתוח לכלל הציבור ומשמש גם צרכנים פרטיים שמן הסתם צריכים לקבל מידע חיוני כמו מחיר כולל מע”מ.
ממצאי חקירת הרשות:
- אי הצגת מחיר – נמצא כי לא הוצגו מחירים על גבי כלל המוצרים בבית העסק.
- הצגת מחיר לא כולל מע”מ – הוצב שילוט מחיר אשר לא כולל מע”מ.
- הפרת חובת גילוי – לא הוצג שילוט המגלה לצרכן את רשימת מוצרי המזון בפיקוח לגבי חלק מהמוצרים.
- הטעיה – נמצא כי הוצגו מחירים בהילך לא חוקי.
מה זה “רמי לוי לעסקים”?
“רמי לוי לעסקים” הוא מיזם של רשת רמי לוי שיצא לדרך בשנת 2022 ונועד לאפשר לספק הזמנות מרוכזות באמצעות אפליקציה לעסקים קטנים, בינוניים וגדולים (מכירה סיטונאית) באספקה ישירה ללקוח. הסניף בצפון הוא מרכז לוגיסטי גדול, בשטח של 4,500 מ”ר, והוא אמור להיות רק הראשון. עם היציאה לדרך נמסר מהרשת כי צפויים להיפתח חמישה מרכזים נוספים בפריסה ארצית.
אהבתם את הכתבה? אז…
השאיפה של רמי לוי בעת הפתיחה הייתה להגיע להיקף מכירות של מיליארד שקל בשנה. אסטרטגיה זו כמובן יכולה להביא לפגיעה בספקים, וכמובן לפגיעה בשופרסל – שכבר בשנת 2018 פתחה סניף ראשון בקונספט הזה ששמו Cash & Carry.
החנויות של קבוצת שופרסל הפועלות תחת הפורמט שופרסל Cash & Carry (קאש אנד קארי) הן “סופרמרקט לבעלי עסקים” ופונות לנקודות מכירה קמעונאיות קטנות וכן לעסקים מתחום המזון המהיר והאירוח, במטרה להציע להם מגוון מלא ומתאים במחירים משתלמים. החנות הראשונה, שדיווחנו עליה כאן באתר פואנטה, נפתחה בינואר 2018 בבאר יעקב. החנות השנייה נפתחה ביוני 2020 בעיר חיפה ובשנת 2023 הושק סניף שלישי בעיר אשדוד. כאמור, הוא מיועד לשרת מכולות, מינימרקטים, וקיוסקים וכן עסקים נוספים בתחום המזון המהיר, כגון מסעדות, בתי קפה, קפיטריות וכו’.
כאמור, הלקוחות של האפליקציה ושל מרלוג “רמי לוי לעסקים” אמורים להיות עסקים או עוסקים מורשים, אך ברשות להגנת הצרכן אומרים כי כל אחד יכול לקנות שם.
מרשת רמי לוי לא נמסרה תגובה.