אם יש דבר אחד נוח כשאנחנו הולכים לסופר – הרי שזו מדבקת המחיר על כל מוצר. ומשרד הכלכלה יחד עם הרשות להגנת הצרכן מתכוונים לבטל אותה ולעבור לשילוט אלקטרוני – כי “מה שטוב לאירופה טוב לישראל”. למה לבטל? כי זה נוח לצרכנים ולא נוח לחנויות. מדבקות מחיר גם מקשות על החנויות להעלות את המחירים בכל שנייה שמתחשק להן, כי כל העלאת מחיר כרוכה בהחלפת המדבקות. וזו בדיוק הסיבה שהן לוחצות על משרד הכלכלה כבר שנים כדי לבטל את החוק.
מבחינת הצרכן, זה בדיוק הפוך כמובן. מדבקת מחיר היא הדרך היעילה ביותר עבור הצרכן לדעת בכל רגע נתון כמה המוצר עולה וכמה הוא עלה. היא נוחה לנו כשאנחנו מוציאים מוצר מהמדף והיא נוחה כשאנחנו בבית ויכולים בכל רגע לדעת כמה מוצר מסוים עלה. לכן, התוצאות של סקר שביצעה ההסתדרות לא מפתיעות: 76% מתנגדים לביטול מדבקות המחיר.
הניסיונות האלה נבלמו פעם אחר פעם – אבל מסתבר ששר הכלכלה החדש התמכר לסיסמאות נבובות של “מה שטוב לאירופה טוב לישראל”, ומנצל את חולשת הרשות להגנת הצרכן, שרק כרגע מונה לה ראש חדש שכנראה עוד לא מבין טוב מספיק שתפקידו להגן על הצרכנים ולא על העסקים.
מדבקת מחיר
מנגנון פשוט ויעיל במלחמה ביוקר המחיה
מדינת ישראל כושלת כישלון חרוץ בהגנה על הצרכנים, וזה כמובן בא לידי ביטוי ביוקר המחיה המופרע ובריכוזיות בלתי נסבלת. יצרנים מעטים ורשתות מזון מעטות שולטים בחנויות, הופכים למיליונרים, בזמן שמחיר המוצרים רק הולך ועלה. זאת, למרות ההבטחות של שר הכלכלה ברקת ושל הממשלה בכלל להוריד את יוקר המחיה. לפי מחקר של מרכז טאוב, שפורסם ביוני 2024, ישראל יקרה ב-38% ממדינות ה-OECD.
🎗️
שר הכלכלה ניר ברקת מתרברב ברפורמת “מה שטוב לאירופה טוב לישראל”, אבל באירופה אין ריכוזיות כמו זו שיש בישראל והצרכנים שם משלמים הרבה פחות על כל מוצר כמעט – החל מדיאודורנט ועד יוגורט. יש תחרות על הצרכנים.
ברקת ניסה להילחם ביצרניות שהעלו מחירים בצורה פתטית באמצעות “רשימה שחורה”, אבל הניסיון הזה כמובן כושל.
במקביל, הוא מתכוון עכשיו לפנק את רשתות השיווק במתנה שערכה לא יסולא בפז – ביטול מדבקות המחיר, שהן החסם היחיד שיש כיום בפניהן המונע העלאת מחירים יומיומית.
רוב מוחץ של הישראלים נגד ביטול מדבקות המחיר
כאמור, כ-76% מהישראלים מתנגדים לביטול חובת סימון המחירים במדבקות כפי שנהוג כיום – כך עולה מסקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. כ-77% מהישראלים חוששים כי ביטול חובת סימון המחירים באמצעות מדבקות, תאפשר לרשתות להעלות מחירים במהירות ובלי פיקוח ויכולת של הצרכן לשים לב לפערי מחירים בין מחירי הקופה לבין המחירים שעל השלטים.
<< חברים, חשוב לנו שתעקבו אחרינו בטלגרם, יש שם מידע בלעדי. לחצו כאן 🙂 >>
כ-86% מהנשאלים השיבו כי המדבקות מקלות עליהם להשוות מחירים וכ-70% סבורים כי הכוונה לבטל את שיטת סימון המחירים הנהוגה על כל מוצר ומוצר משרתת את העסקים ולא את הצרכנים.
טענת הרשות להגנת הצרכן: “זה יקצר את זמן הקנייה”
רשתות השיווק טוענות שאם יוותרו להן על חובת מדבקות המחירים, הן יוכלו להוזיל מחירים כי זה יחסוך להן בכוח אדם. אם יש אדם אחד במדינה שמאמין שיום אחרי ביטול החוק המחירים יירדו, הוא נאיבי וכנראה לא חי בישראל. התוצאה תהיה כמובן הפוכה. בשנייה שבה תבוטל חובת מדבקות המחירים – כל המחירים בסופר יעלו. זה יקרה בשנייה אחת וזה יקרה כל יום.
בפנטזיה של הרשות להגנת הצרכן, כל הרשתות יצטיידו בעגלות חכמות והלקוח פשוט יכניס את המוצר לעגלה, יראה כמה המוצר עולה ויחליט אם לרכוש אותו. זה כמובן רחוק שמיים וארץ מהמציאות – לשם כך רשתות השיווק יצטרכו להיכנס להוצאת עתק כדי להחליף עשרות אלפי עגלות, והן הרי טוענות שהמטרה שלהן היא לחסוך בעלויות כוח אדם כדי לגלגל את החיסכון לצרכנים
ברשות להגנת הצרכן לכאורה מבטיחים ליצור מנגנונים שיאסרו העלאת מחירים – אבל זה כמובן לא יעמוד במבחן המציאות כי גם אם יאסרו על העלאת מחירים יותר מפעם ביום, תמיד אפשר לעשות את זה למחרת. זה קל וזה בדיוק מה שיקרה. עוד דלק לבעיה החמורה של יוקר המחיה בישראל.
מדבקות המחיר הן ממש חסם פיזי שמפריע לרשתות המזון להעלות מחירים בכל שנייה שבא להן, אבל זו לא החשיבות היחידה שלהן. ברגע שיש על מוצר מדבקה, המחיר נצרב בזיכרון של הלקוח וגם נשאר על המוצר כאשר המוצר כבר בבית.
<< ותעקבו אחרינו באינסטגרם, לחצו כאן 🙂 >>
לפעמים אנחנו מגלים ככה שמוצר מסוים התייקר, כי המדבקה על הקפה שקנינו לפני חודש מצביעה על מחיר נמוך יותר ממדבקת המחיר על הקפה שקנינו אתמול. לפעמים אנחנו מגלים כך איפה יותר זול – כי המחיר במדבקה על הקפה שקנינו בקרפור למשל, יותר נמוך מהמחיר על המדבקה שקנינו בשופרסל.
בדיוק בגלל זה רשתות המזון לוחצות כבר שנים על שרי הכלכלה ועל הרשות להגנת הצרכן לסלק מדרכן את המטרד הזה.
הרשות להגנת הצרכן מצדה פרסמה חוזר עם נימוקים כמעט מגוחכים – למה זה טוב לבטל את המדבקות.
אהבתם? יש לנו קבוצה בפייסבוק שתתאים לכם. הצטרפו כאן 🙂
בקול הקורא שהרשות להגנת הצרכן פרסמה למשך שבועיים בלבד, נכתב כי “אופן הצגת המחירים כפי שהוא כיום בישראל כרוך בעלויות ניכרות וקיימים לו חסרונות, כאשר מנגד קיימים פתרונות דיגיטליים להצגת המחירים, אשר בהסדרים הנכונים יכולים להיטיב בצורה ניכרת עם הצרכנים בישראל, ולצעוד עם הקדמה הטכנולוגית במסגרת מה שטוב באירופה טוב גם לישראל.
“בין היתרונות של הצגת מחירים דיגיטלית ניתן למנות דיוק במחירים והיעדר הבדלי מחיר בין המוצר על המדף למחירו בקופה, חיסכון בעלויות תפעוליות, שיפור השירות וחוויית הקניה, שליטה בתקציב במהלך הקנייה, וכן היבטים של איכות הסביבה. הרשות בדקה מספר חלופות דיגיטליות, ביניהן: סימון באמצעות צגים ותגיות מחיר דיגיטליות, עזרים נייחים בסניפים לבדיקת מחירים, עגלות עם סורק המאפשר בדיקת מחיר או לחילופין סורקים ניידים שיקבלו הצרכנים, וכן אפליקציות לניידים”.
בפנטזיה של הרשות להגנת הצרכן, כל הרשתות יצטיידו בעגלות חכמות והלקוח פשוט יכניס את המוצר לעגלה, יראה כמה המוצר עולה ויחליט אם לרכוש אותו. זה כמובן רחוק שמיים וארץ מהמציאות – לשם כך רשתות השיווק יצטרכו להיכנס להוצאת עתק כדי להחליף עשרות אלפי עגלות, והן הרי טוענות שהמטרה שלהן היא לחסוך בעלויות כוח אדם כדי לגלגל את החיסכון לצרכנים. בנוסף, אין פה שום היבט של חיסכון בזמן לצרכנים שבמקום לראות על המוצר כמה הוא עולה, יצטרכו לחפש בכל פעם את המוצר בשלט אלקטרוני.
בקיצור, הנימוקים לא משכנעים ומוכיחים שהתועלת לצרכנים קטנה והנזק גדול. לעומת זאת, התועלת לרשתות השיווק גדולה. משרד הכלכלה יעזור לרמי לוי או לאחים אמיר בעלי שופרסל להתעשר עוד קצת, והכול במסווה של “מה שטוב לאירופה – טוב לצרכנים”.