מיזוג הוט - פרטנר? בשורה מדאיגה לצרכנים. פואנטה מנתחת את ההשלכות

מיזוג הוט – פרטנר? בשורה מדאיגה לצרכנים. פואנטה מנתחת את ההשלכות

אם יאושר מיזוג הוט – פרטנר, חיינו כצרכני תקשורת ישתנו. היכנסו לכתבה ותבינו איך תושפעו מהיעלמותה האפשרית של חברת פרטנר, גם אם אתם לא מנויי החברה

הוט ללא ממיר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

זוכרים שבישראל פעלו 3 חברות סלולר דורסניות שעשקו את הצרכנים ושתי חברות טלוויזיה שלא התחרו ביניהן באמת? מדובר בחברות הסלולר סלקום, פלאפון ופרטנר ובחברות הטלוויזיה הוט ויס, שדאגו שהצרכנים יוציאו מאות רבות של שקלים בחודש ויהיו כבולים בהסכמים ארוכי טווח. מאז התחרות השתכללה. הוט הפכה גם לחברת סלולר ופרטנר הפכה גם לחברת טלוויזיה, נכנסו חברות חדשות והמחירים ירדו. אלא שבקרוב המחירים עלולים לעלות שוב – אם תצא לפועל עסקה בין הוט לפרטנר. הוט מעוניינת לרכוש את השליטה בפרטנר תמורת 3 מיליארד שקל – ובכך למחוק את המתחרה הצעירה והבועטת ביותר בתחום הטלוויזיה. פרטנר כמובן מתחרה בהוט גם בתחום הסלולר ובתחום האינטנרט – ובמילים אחרות, רכישת פרטנר על-ידי הוט תפגע קשות בתחרות מפני שהיא תצמצם באופן דרסטי את מגוון האפשרויות שיש היום לצרכנים בכל תחומי התקשורת – סלולר, אינטרנט, טלוויזיה וטלפון ביתי.

רכישת פרטנר על-ידי הוט לא רק תצמצם את חבילות הסלולר, האינטרנט והטלוויזיה, היא תתבטא בעליית מחירים רוחבית וכל החברות יישרו קו. אם היא תאושר, סלקום ככל הנראה תרצה להתמזג עם גולן טלקום – וכך מספר החברות יירד עוד.

הפגיעה בתחרות תתבטא גם בפגיעה בשירות, מפני שככל שלצרכנים יש פחות סיבות לעבור חברה – כך החברות יתאמצו פחות לרצות אותם. הימים של חברות מעטות, שמשחקות ב"כאילו תחרות" אבל עסוקות בלעשוק את הצרכנים, עלולים לחזור.

פרטנר TV מחוללת תחרות – לא רק במחיר

כזכור, הציפייה להשקת פרטנר TV הייתה ממושכת. כפי שפורסם כאן באתר פואנטה, בעת ההשקה פרטנר הוכיחה שהיא באה לטלטל את השוק. פרטנר TV הציעה ועדיין מציעה חבילת טלוויזה ב-69 שקל לחודש (בשנה הראשונה). פרטנר הייתה הראשונה לייצר שיתוף פעולה בין שירות הטלוויזיה פרטנר TV ונטפליקס. היא אפילו שילבה כפתור של נטפליקס בשלט הרחוק שלה, ואז זה היה חדשני. הצרכנים הבינו מיד שיש כאן הצעה טובה, והצטרפו בהמוניהם לפרטנר TV ולנטפליקס.

פרטנר הייתה גם הראשונה להציע את אמזון פריים וידאו בפרטנר TV. המתחרות אימצו את החדשנות של פרטנר TV לעתים די באיחור. כך למשל, רק לפני כחצי שנה החל שיתוף פעולה בין סלקום TV לנטפליקס. סלקום TV אף יצאה במבצע לחבילה חודשית במחיר זהה לשל פרטנר TV (כ-69 שקל לחודש למשך חצי שנה). לפני מספר חודשים נודע כי תתאפשר גישה גם בהוט לאמזון פריים וידאו, וממש לאחרונה התבשרנו על אמזון פריים וידאו בסלקום.

אמנם חלפו כשנתיים מאז ההשקה, אבל גם עתה פרטנר TV היא חברת הטלוויזיה שמציעה את אחת החבילות הזולות ביותר. גם חבילת הטריפל של פרטנר זולה יותר משל המתחרות – בוודאי זולה יותר מחבילת טריפל הוט. פרטנר אף מציעה אינטרנט מהיר מאוד על סיבים אופטיים.

הוט, לעומת זאת, ממוקמת על הקצה השני של הסקאלה. חבילת הטלוויזיה שלה יקרה, הטריפל שלה יקר והאינטרנט המהיר שלה יקר יותר משל פרטנר. אם יתבצע מיזוג בין הוט לפרטנר, לא רק שיהיו לצרכנים פחות חבילות תקשורת לבחירה, אלא שאלה שיישארו יהיו יקרות יותר מכפי שיש היום.

עסקת הוט-פרטנר תאושר ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים?

כמובן שעסקה כזאת חייבת לקבל אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים – ולא ברור עדיין מה תהיה עמדתה. בעבר מנעה רשות ההגבלים העסקיים עסקה דומה בין שתי חברות סלולר: סלקום רצתה לרכוש את גולן טלקום, ועו"ד מיכל הלפרין לא אישרה זאת מחשש לפגיעה בתחרות. בסופו של דבר, גולן טלקום נרכשה ע"י אלקטרה – המחזיקה בין ביתר בשקם אלקטריק, במחסני חשמל ובמזגני אלקטרה.

עם זאת, מצבן של חברות התקשורת היום שונה – וכבר הרבה זמן קיים חשש שלא כולן יחזיקו.

פרטנר דווקא נהנית מגיוס לקוחות מואץ של לקוחות לפרטנר TV, אך ברבעון השלישי של 2019 היא ספגה ירידה של 73% בהשוואה לרווח של 26 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2018, ודיווחה על רווח נקי של 7 מיליון שקל. בתחום הסלולר, פרטנר חזקה מאוד ויש לה הרבה יותר מנויים מאשר להוט מובייל. לפרטנר ישנם 2.65 מיליון מנויים בסלולר ועוד 1.76 מיליון מנויים בפרטנר TV, כך שברור מדוע הוט תשמח לבלוע אותה ולחסל את התחרות המטרידה שהיא מחוללת.

מי שפחות ישמח, ככל הנראה, הם הצרכנים. אם אתם לקוחות פרטנר, לא ברור מה יהיה מעמדכם במידה שהמיזוג יאושר. האם מחירי החבילות שלכם יישמרו? האם תצטרכו להמתין לשירות הלקוחות של הוט…?

היתרון שכן יצמח לצרכנים יבוא לידי ביטוי בתשתית. כיום, חברות התקשורת טוענות שבגלל מחירי החבילות הנמוכים, אין להן מספיק כסף להשקיע בתשתיות. המשמעות היא שלא מפתחים את הדור החמישי בסלולר למשל. במידה שתהיה פחות תחרות על המנויים ומחירי החבילות יעלו, החברות יוכלו להשקיע בתשתית. יש לקוות שהן אכן יעשו זאת, אבל אין לדעת…

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות