תסמונת הניכור ההורי - חייבים לטפל!

תסמונת הניכור ההורי – חייבים לטפל!

תסמונת הניכור ההורי היא תסמונת שמאפיינת לעתים קרובות ילדים להורים גרושים או מסוכסכים. הנזק הנפשי עלול להשפיע על הילד לכל החיים

ניכור הורי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

סירוב הילד המשותף להורים גרושים לפגוש את אחד ההורים מכונה תסמונת הניכור ההורי ומחייב טיפול פסיכולוגי ומשפטי. הכתבה תציג את תופעת הניכור ההורי וההתמודדות של עולם הפסיכולוגיה והמשפט איתה.

הסיבות לניכור הורי

במצב של גירושין, פעמים רבות הילד נוקט עמדה לצד אחד ההורים מרצונו או בשל הסתה של ההורה. בין אם מדובר על הסתה המתבטאת באדישות של ההורה ובין אם בהסתה מכוונת, הילד נמצא במצב בו הורה אחד אקטיבי יותר והשני פסיבי. במידה שמדובר בהורה כוחני, הילד נתון למרותו גם אם אינו מודע לכך ומושפע ממנו. כך נוצר קשר הדוק יותר עם ההורה המסית וניכור כלפי ההורה השני, המוסת.

הניכור בא לידי ביטוי בביקורת ושנאה שהילד בונה על ידי אירועים מינוריים שהוא מפתח בעקבות השפעת ההורה המסית.

למעשה הילד בונה שתי דמויות, אחת טובה ואחת רעה. הוא לא מסוגל לגלות אמפתיה או רגשות אשמה כלפי ההורה המנוכר ומגדיל לעשות כמו ניכור משפחתו המורחבת של ההורה המוסת. הנזקים שיגרמו לילד יהיו קשורים לזוגיות שלו עצמו בעתיד ולהתייחסותו לסביבה בכלל. כלומר, ההתפתחות הרגשית שלו תהיה לוקה בחסר.

כיצד עולם הפסיכולוגיה מתמודד עם הניכור ההורי?

לאחר שמאבחנים ניכור הורי, יש צורך לאחות את השברים ולטפל בנפשו הפצועה של הילד. מדובר על טיפול פסיכולוגי שנותן מענה לקשר התלותי עם ההורה איתו הילד מתגורר על מנת שיחסיהם לא יפגעו. על מנת שגם היחסים עם ההורה המנוכר יהיו טובים וההורים עצמם יגיעו להבנות והסכמות ביניהם הטיפול יכלול גם הדרכת הורים כדי שהקשר יהיה בריא ויציב עם הילד. הטיפול הפסיכולוגי או הפסיכותרפי עשוי להביא לאיזון של היחסים בין הילד להורים.

כיצד העולם המשפטי מתמודד עם הניכור ההורי?

עוד בלימודי תואר ראשון במשפטים לומדים כיצד להתמודד מבחינה משפטית עם ניכור הורי. במקרים מסוימים השופטים פוסקים על הוצאת הילד מההורה בעל המשמורת לצד ניטראלי. במקרים אחרים בהם הסדרי הראייה של ההורה לא נעשים כפי שמצווה בית המשפט, מוטל עונש פלילי של עד שנתיים מאסר בשל ביזיון בית המשפט.

לפיכך, כאשר ילד אינו פוגש את ההורה המנוכר, ישנה הפרה של החלטת בית המשפט. סנקציות נוספות יכולות להיות תשלום פיצוי על הפרת הסדרי ראיה או קנסות. כשמדובר על סנקציה כספית הפוגעת בדמי המזונות, היא כשלעצמה עלולה לגרום לניכור. ביחד עם זאת, בית המשפט מטיל בדרך כלל סנקציות כספיות על ההורה בעל המשמורת כשמדובר בניכור הורי. אפשרות נוספת היא הגשת תביעה נזיקית כנגד ההורה המסית עבור עוגמת נפש.

כמובן שבית המשפט יכול תמיד להחליט על העברת המשמורת להורה השני על אף הניכור. כמו כן, בצעד קיצוני הוצאת הקטין למרכז טיפולי באופן זמני, תהיה אפשרות שיש לקחת בחשבון.

1
נגישות