מהי למידה ניידת? חפשו בנייד

מהי למידה ניידת? חפשו בנייד…

למידה ניידת היא למידה שמתבצעת במכשירים הניידים בכל מקום ובכל זמן – אבל זה לא היתרון היחיד שלה. היא מתאימה לבתי ספר וגם לארגונים. שווה ללמוד

למידה ניידת
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




(תוכן מקודם)

המכשירים הניידים – החל מהלפטופים ועד הטלפונים החכמים, משנים את שיטות הלמידה, במיוחד בקרב דור ה-Z. אפשר ללמוד מכל מקום כמה שרוצים ומה שרוצים. אז מהי למידה ניידת, מהם מאפייניה ומהם יתרונותיה? אמנם אנחנו רק בתחילת המהפכה, אבל כבר עכשיו אפשר להצביע על מגמות מעניינות.

מהי למידה ניידת?

אחרי מאות שנים של למידה פרונטלית, ההתקדמות הטכנולוגית של העשור האחרון הביאה עידן חדש, שבו הלמידה של ילדים ומבוגרים כאחד נעשית באמצעות המכשירים הניידים. מדובר בלמידה שונה, שיכולה להתבצע גם ע"י מורה או מדריך וגם כלמידה עצמית – והיא טומנת בתוכה הרבה מאוד יישומים שעד כה היו בלתי אפשריים. התחום הזה, שהחל להפתח כבר לפני כעשור אבל קיבל תנופה עצומה בגלל אילוצי הקורונה, מציע מגוון עצום של אפשרויות גם למי שרוצה ללמד וגם למי שרוצה ללמוד. כדי לפתח קריירה בתחום הזה לא נדרשת בהכרח תעודת הוראה… למעשה, יש לימודי תואר שני בטכנולוגיות למידה – שנותנים מענה להתקדמות הטכנולוגית בתחום ולצורך להטמיע טכנולוגיות למידה חדשניות, אשר למידה ניידת היא אחת מהן.

מדובר על טכנולוגיות המוטמעות בטאבלט, במחשב הנייד, וכמובן, במכשירי הטלפון החכמים. למידה בטכנולוגיות אלו היא למידה עצמית המעניקה לגולשים חוויה אינטראקטיבית. ברוב בתי הספר עדיין לא מאפשרים למידה באמצעות מכשירים ניידים, להוציא את המחשב הנייד או הטאבלט, אך יש כבר ניצנים לכך.

מאפייני הלמידה הניידת

בעוד שישנם אנשי חינוך ומומחים הטוענים שהלמידה הניידת מקבעת או גורמת להיסח הדעת, עולות טענות אחרות הקשורות למאפיינים שלה. המכשירים הניידים כולם מעודדים למידה מחוץ למסגרת הלימודית ובשעות הפנאי מכל מקום. היכולת לשתף מידע מביאה לעידוד למידת עמיתים, אין צורך לדחות סיפוקים וניתן לקבל את המידע בשניות ולהשוות בין ההסברים שונים, ניתן להתמקד במה שרוצים באמת לדעת ועוד.

מכיוון שהמכשירים הניידים החכמים זולים יחסית, הם אינם יוצרים פערים חברתיים ויכולים להיות בשימוש של כל תלמיד מכל שכבה סוציו אקונומית.

היתרונות של למידה ניידת

כאשר מדובר על מכשירים ניידים היתרון הבולט הוא שניתן לעשות בהם שימוש מכל מקום ובכל זמן. סטודנטים שנוסעים ברכבת למשל, יכולים לחזור על החומר לקראת הבחינה בדרך ללימודים. ילדים שיוצאים לחופשה בחו"ל עם משפחותיהם יכולים לעשות את שיעורי הבית שקיבלו בחופשה וכן הלאה.

למעשה, כל העולם מוגש לגולשים על מכשיר קטן והתחברות לאינטרנט. כאשר אדם מטייל באתר מסוים הוא כבר לא צריך הדרכה על האתר. פשוט שולפים את המכשיר וגולשים כדי למצוא את המידע שמחפשים. דוגמאות נוספות טמונות גם באפליקציות השונות. כיום אין צורך במפה כדי למצוא את הדרך. נכנסים לוויז או לגוגל מפות ומגיעים ישירות למקום הדרוש. כמו כן, אנשים המגיעים לארץ זרה שאינם דוברי השפה יכולים לתקשר באמצעות אפליקציית שפות. כלומר, לדבר בעברית ולהישמע בסינית. גם האפשרות לשתף ברגע נתון מידע היא יתרון יעיל. ניתן לומר שהלמידה הניידת מסייעת לתהליכים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים.

אולם אלה היתרונות היותר מוכרים של למידה ניידת. מעבר לזמינות בכל מקום – יש יתרונות רבים אחרים, כמו למשל העובדה שמדובר בלמידה אינטראקטיבית שבה התלמיד יכול לקבל בכל רגע חיווי על מצבו. ההתקדמות בלמידה יכולה להיות מותאמת אישית, ומי שרוצה לחזור על חומר מסוים יכול לעשות זאת בקלות.

בנוסף, קל מאוד לעדכן את החומר כאשר מדובר בקובץ ולא ספרי לימוד, כך שהתוכן יכול להתעדכן כל הזמן בהתאם לצרכי התלמיד ובהתאם לחידושים באותו תחום.

למידה ניידת בבית הספר

הטמעת הלמידה הניידת בבתי הספר נעשית בהדרגה. כפי שנאמר בתי הספר בדרך כלל אינם מרשים להפעיל את מכשירי הטלפון החכמים בכיתה, אך ביחד עם זאת מאפשרים שימוש בטאבלטים ובמחשבים ניידים. גם השיטות הטכנולוגיות שנלמדות בבתי הספר השתכללו. כיום התלמידים יודעים לבנות בקלות QR קוד ולהתאים לו קישורים ללמידה שיתופית, לבנות אלבום תמונות שיתופי, מצגות, סרטונים ועוד.

לסיכום, ככל שהלמידה הניידת תשתלב יותר בחיי התלמידים, כך הם יהיו מאותגרים טכנולוגית ומוכנים לטכנולוגיות שעוד מחכות להם במאה ה-21.

מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!





    1
    נגישות