שוב: וודקה וברנדי המכילים חומר רעיל נתפסו במרכול. כך תזהו אלכוהול מזויף - פואנטה

שוב: וודקה וברנדי המכילים חומר רעיל נתפסו במרכול. כך תזהו אלכוהול מזויף

שתיית אלכוהול מזויף גורמת נזקים קשים, החל מעיוורון ועד מוות. אלפי בקבוקי וודקה, ברנדי ועוד נמכרים בחנויות ופיצוציות. מתי צריכה להידלק אצלכם נורה אדומה?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

למרות המודעות הגדלה והולכת לסכנות שבצריכת אלכוהול מזויף – עדיין נתפסים שוב ושוב משקאות אלכוהוליים מזויפים, חלקם מהווים סכנת חיים, חלקם עלולים לגרום לעיוורון, לפגיעה בכבד ולנזקים קשים אחרים.
השבוע נתפסו על-ידי פקחי משרד הבריאות והשיטור העירוני בראשון לציון משקאות אלכוהוליים לא תקניים מהמותג Brandy XO ו-Vodka XO אשר על תוויתם נרשם היצרן "ולנסיה".

משקאות אלו, בנפח 200 מיליליטר, נבדקו על ידי מעבדות המכון לביקורת ותקנים של משרד הבריאות וזוהה בהם החומר Chloroform, אשר ידוע כרעיל לכבד, לכליה, ובחשיפה ממושכת גם נחשב למסרטן. החומרים אותרו במרכול D&D שברחוב רוטשילד 74, בעיר ראשון לציון.

אלא שזו רק טיפה בים, תרתי משמע.

בחודשים האחרונים נתפסו אלפי בקבוקים של אלכוהול מזויף. מרבית המשקאות המזויפים הם מסוג וודקה, ערק וברנדי.
באחת התפיסות המשטרה החרימה 1,760 בקבוקי אלכוהול מזויף ורעיל בבת אחת. מדובר היה במבצע שהתקיים בתל אביב ובבת ים, וכלל 19 בתי עסק, מתוכם 16 פיצוציות ו-3 מחסנים. באחד מבתי העסק אף נתפסו עשרות כדורי ויאגרה החשודים כמזויפים.

תופעה זו עלולה לסכן בעיקר בני נוער, בשל המחירים הנמוכים ביחס למשקאות מקוריים מאותו סוג וגודל.


הסכנות בשתיית משקאות אלכוהוליים מזויפים

לפי משרד הבריאות, משקאות אלכוהוליים מזויפים עלולים להכיל רמות גבוהות, הרבה מעל התקן המותר, של הרעל הרפואי מתאנול. מתאנול הינו חומר רעיל במיוחד למערכת העצבים. הרעלת מתאנול קלה אינה שונה מזו של אלכוהול רגיל וכוללת בחילות, הקאות ואיבוד הכרה. יחד עם זאת, הרעלת מתאנול חמורה עשויה לגרום לעיוורון ואף למוות. בבדיקות מעבדה התגלו לעתים רמות של יותר מפי 400 מעל התקן המותר של מתאנול במשקאות מסוג וודקה, ברנדי וערק.

משקאות אלכוהוליים מזויפים עשויים להכיל חומרים רעילים נוספים, כגון ברוצין, שידוע כגורם להתכווצויות שרירים ופגיעה כלייתית; אצטון ודנטוניום (ביטרקס), אשר טעמו המר העז נועד למנוע צריכה של כוהל תעשייתי. משקאות אלכוהוליים מכילים רמות גבוהות של רעלים רפואיים בשל אופן הייצור שלהם, המתבסס על אלכוהול תעשייתי שאינו ראוי לשתייה. זייפני המשקאות האלכוהוליים רוכשים כוהל תעשייתי, ובשיטות גסות ובאמצעי ייצור ביתיים ולא ראויים מסננים וממתיקים את הכוהל עד שטעמו המר ניכר פחות.

כך תזהו אלכוהול מזויף

באופן עקרוני, על תווית של בקבוק אלכוהול צריכים להיות כתובים פרטים מזהים רבים. לכן, חשוב לקרוא בדקדוק את התווית. במידה שחסרים פרטים על התווית, צריכה להידלק נורה אדומה. כך למשל, על תוויות משקאות אלו חסר לרוב מידע בסיסי שחובה לציינו: כתובת היצרן, תאריך ייצור ותפוגה, שם בעברית, ערך קלורי, ברקוד ועוד.
לעיתים מופיע מספר טלפון, אך בחיוג למספר זה מתברר שהקו אינו פעיל.

לעתים, כמות המשקה בבקבוק לא תואמת את המצוין על גבי התווית (לדוגמה: על התווית רשום 400 מ"ל, בעוד שניכר שהכמות היא פחות משליש ליטר, הכמות שיש בבקבוק קטן של משקה מוגז).

משקאות אלו נעדרים לעתים גם אישור כשרות תקני או חותמת כשרות.

שימו לב גם למחיר – מחירם של משקאות אלו נמוך מאוד, באופן מחשיד. בקבוק קטן עשוי לעלות 20-10 ₪ ובקבוק גדול מעט יותר.

במידה שנתקלתם במשקאות אלכוהוליים מזויפים, יש לדווח על כך למשטרת ישראל, במוקד 100 או ל"קול הבריאות" במשרד הבריאות *5400.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות