גם תעריפי החשמל צפויים להתייקר בינואר 2019 - פואנטה

חשבון החשמל גבוה? תעריפי החשמל צפויים להתייקר בינואר 2019

דווקא בחודש הקר השנה, שבו ישראלים רבים תלויים בחשמל יותר מכל חודש אחר, חשבון החשמל יזנק ב-6%. מה המשמעות למשקי הבית ומהן ההשלכות מעבר לכך?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רק לאחרונה פורסם בפואנטה כי תעריפי המים יתייקרו ב-1.1.2019 – והנה עוד התייקרות: גם תעריפי החשמל יתייקרו ב-1.1.2019. כמובן, מדובר בעיתוי כואב מאוד משום שעבור ישראלים רבים, החודשים ינואר-פברואר הם החודשים שבהם חשבון החשמל שלהם מזנק גם כך, לאור היותם החודשים הקרים ביותר בשנה.

מדובר בהתייקרות של כ-6%, כך שהתעריף יעמוד על כ-49 אג' לקוט"ש. לכאורה, ההשפעה על משק בית ממוצע תתבטא בעוד 30 שקל לחודש, כלומר, 60 שקל בחשבון הדו-חודשי או 360 שקל בשנה. אלא שיש משפחות רבות שכנראה שיחושו התייקרות משמעותית יותר, ככל שהן מסתמכות יותר על חימום הבית בחשמל וכוללות בני משפחה רבים יותר.



הבשורה המצערת היא שזו לא תהיה ההתייקרות האחרונה. ברשות החשמל מציינים כי על מנת למנוע ייקור מיידי משמעותי עוד יותר ותנודתיות במחירי החשמל, החליטה מליאת רשות החשמל על פריסה של עלויות מסוימות לעדכון התעריף הבא. מדובר ב-3.5% נוספים.

האם הרפורמה שאושרה במשק החשמל לאחרונה היא שאחראית להתייקרות? ברשות החשמל אומרים שלא, ומנמקים את ההתייקרות ב"עליית מחירי האנרגיה וגידול בהיקף האנרגיות המתחדשות". לפי הודעת הרשות, אלה הגורמים המשפיעים על התייקרות התעריף:

  • התייקרות מחירי דלקים, בעיקר מחירים עולמיים – בין היתר כתוצאה מהתחזקות הדולר – בהיקף של כ-1.5 מיליארד ₪. התייקרות זו, לפי רשות החשמל, תרמה כ-6% לייקור התעריף. בין השאר התייקר ה-LNG (הגז הטבעי הנוזלי) בכ- 37%, ומחירי הפחם והגז מתמר עלו בכ-10%.
  • כניסה מאסיבית של אנרגיה מתחדשת למשק החשמל, שכוללת בין השאר מתקנים סולאריים חדשים – קרקעיים ועל גגות. אנרגיה זו מייקרת את התעריף בכ-0.7 מיליארד ₪, שתרמו כ-3% לייקור התעריף.
  • הפחתה של עלויות בלו שנגבו על ידי חברת החשמל במסגרת משבר הדלקים בשנים 2011-2013 ותקלת תמר משנת 2017. הפחתה זו מוזילה את התעריף בכ- 0.7 מיליארד ₪, המהווים כ-3% בתעריף.

ברשות החשמל מציינים כי לאחר ההתייקרות יחזור תעריף החשמל לרמתו בשנת 2015, זאת לאחר שלוש הפחתות תעריף בחמש השנים האחרונות.
זה כמובן לא ממש מעודד את הצרכנים, ויש חשש שההתייקרות בתעריפי החשמל תוביל להתייקרויות נוספות, משום שברגע שהחשמל מתייקר, גם יצרנים, חנויות, קניונים, מפעלים וחברות משלמים יותר על חשמל – מה שמייקר את המוצרים ועשוי כמובן להעלות יוקר המחיה.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות