תעריפי המים יתייקרו ב-3.25%. עיקר ההתייקרות תורגש בתעריף הגבוה - פואנטה

תעריפי המים יתייקרו ב-3.25%. עיקר ההתייקרות תורגש בתעריף הגבוה

החל מינואר 2019 נשלם יותר על כל כוס מים. בעקבות עדכון תעריפי המים, התעריף המוזל יתייקר בכ-20 אגורות למ"ק, והתעריף היקר – בכ-40 אגורות למ"ק

תעריפי המים
תעריפי המים עולים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ ‏‏‏‏בחודש ינואר 2019 יתייקרו תעריפי המים, וברשות המים מנמקים את ההתייקרות במספר סיבות: עליית המדד, הגדלת כמות המים המותפלים והרחבת הפיתוח. ההתייקרות היא בשיעור של 3.25% – והיא תתבטא במספר שקלים לחודש.
מחירי המים בישראל זינקו בשנת 2010, כתוצאה מרפורמת המים שנגעה בכמה היבטים ומטרתה הייתה שמחיר המים ישקף את עלות המים ויכסה גם את העלויות של ההתפלה ושל שדרוג תשתיות. בנוסף, מדינת ישראל החליטה להטיל מע"מ על המים, כך שבכל פעם שאנחנו שוטפים פנים או שותים כוס מים, אנחנו לא רק משלמים על עלות המים אלא משלמים גם מס – כאילו לא מדובר במצרך בסיסי לא פחות מחמצן.




כחלק מהרפורמה, נקבעו שתי מדרגות לתעריפי המים – כאשר המדרגה הראשונה היא מדרגה של מחיר מוזל, ובה התעריף הנוכחי הוא 6.82 שקל למ"ק, והמדרגה השנייה היא מדרגה בתעריף גבוה ומהווה מעין קנס על מי שצורך יותר מים. התעריף במדרגה זו הוא 12.44 שקל למ"ק.

התעריף המוזל מתייחס לכמות של עד 7 מ"ק הראשונים לחודשיים כאשר הוא מוכפל במספר הנפשות המוכרות ביחידת הדיור. בכל נכס, גם אם מתגורר בו אדם אחד בלבד , החישוב הינו עפ"י ברירת מחדל של 2 נפשות. התעריף הגבוה מתייחס ליתרת כמות המים שנצרכה ביחידת הדיור בתקופת החשבון.

בעבר קמה מחאה גדולה בגלל הזינוק החד במחירי המים והקמתם של יותר מ-50 תאגידי מים בכל רחבי הארץ. בשנים האחרונות מחירי המים ירדו בהדרגה בשיעור ריאלי של כ-30% בממוצע לאורך 5 שנים. אולם, בינואר 2019, כאמור, שוב נתבשר על התייקרות: התעריף המוזל יתייקר ב-21 אגורות למ"ק, כלומר, יעמוד על 6.82 ₪ למ"ק במקום 6.61 ש"ח למ"ק, ואילו התעריף הגבוה יתייקר ב-41 אגורות למ"ק – כלומר יעלה מ-12.44 ש"ח למ"ק ל-12.85 ₪ למ"ק.

המשמעות של שינוי מחירים זה על משפחה ממוצעת בת 4 נפשות הצורכת כ-15 מ"ק לחודש, הינו תוספת עלות בסך של כ-3.5 ₪ לחשבון המים והביוב החודשי (כ-108.5 ₪ לחודש לערך, במקום תשלום של כ-105 ₪ לחודש).

ברשות המים מציינים כי עליית המחירים נדרשה בעיקר בשל הגדלה ניכרת כמות הרכישה של מים מותפלים ממתקני ההתפלה (בשל מצבם הקשה של מקורות המים הטבעיים) והרחבה משמעותית בפיתוח תשתיות המים והביוב במשק הארצי והעירוני (חברת מקורות, איגודי ערים/מתקני טיהור שפכים, ספקים מקומיים ותאגידי מים וביוב). בנוסף, מגלם העדכון את עליית המדד מחודש יולי 2018 ועד דצמבר 2018 (מדד חזוי), כולל האצת השקעות להקטנת השפעות הבצורת המתמשכת.

גם המזון, מוצרי הצריכה וחבילת הסלולר של סלקום מתייקרים

בחודשים האחרונים אנחנו שומעים שוב ושוב על התייקרויות – כאשר האפקט המצטבר על אזרחי ישראל היא עלייה בהוצאות המחיה, שאין בצידה עלייה בהכנסות.

כך למשל, תנובה וטרה ייקרו את מוצריהן, סוגת ייקרה את האורז, חברת קימברלי קלארק ייקרה מוצרים רבים ואף הקטינה את התכולה באריזות חיתולי האגיס, מגבוני האגיס ונייר טואלט מולט ושמורת טבע ועוד.
גם סלקום החלה לייקר את חבילות הסלולר שהיא מציעה למנויים חדשים – וזאת בניגוד למגמה ששלטה עד עתה בענף הסלולר.

השורה התחתונה היא שלאט לאט מרכיבים רבים בסל ההוצאות המשפחתי של הצרכן הישראלי מתייקרים, ואילו המשכורות אינן עולות.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות