גל שני של קורונה? משרד הבריאות ממליץ להימנע מפגישות עם סבא וסבתא

גל שני של קורונה? משרד הבריאות ממליץ להימנע מפגישות עם סבא וסבתא

גל שני של התפרצות קורונה נראה מעבר לפינה. האם המשק יחזור לשיתוק? האם בתי הספר ייסגרו? ומי אשם בתחלואה הגוברת לפי עמדת משרד הבריאות? פואנטה עם חדשות הקורונה

גל שני
מימין לשמאל: משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות היוצא; סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות; פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




בימים האחרונים חלה עלייה בתחלואה בקורונה בישראל, ומדובר בעלייה חדה ומדאיגה. למעלה מ-100 חולי קורונה חדשים ביום מהווים תמרור אזהרה, ומבחינת משרד הבריאות ייתכן שתתקבל החלטה לסגור את חטיבות הביניים ואת התיכונים. לאור המצב, בכירי משרד הבריאות כינסו מסיבת עיתונאים חריגה שהתקיימה ביום שישי בערב, למרות שמדובר גם בחג. אחת ההמלצות לציבור היא להימנע מלהיפגש עם סבא וסבתא, ולחזור לדבר איתם בזום.

המסר העיקרי של משרד הבריאות הוא שהעלייה בתחלואה נובעת מאי שמירה על הכללים: ריחוק חברתי (שמירה על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם), עטיית מסכות והיגיינה.

"אנחנו רואים בימים האחרונים עליה משמעותית בתחלואה, היא מובהקת ומשמעותית ולאורך זמן ומפושטת בחלקי הארץ השונים. בשבוע האחרון, גילאי 10-19 מהמקרים מהווים 35% מהנדבקים. בתי הספר הם המוקד העיקרי. יש אווירת התרופפות שאינה במקומה בציבור הישראלי. עברנו לאופוריה ולשאננות. קיבלנו צפירת אזהרה לחזור ולהקפיד על הכללים. אם לא נעשה את זה, המציאות תחייב אותנו לנקוט צעדים קשים", כך אמר מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, משה בר סימן טוב.

סגירת בתי הספר בעקבות גל שני של קורונה?

החשש מהתפרצות גל שני של קורונה מלווה בחשש לא פחות גדול להכניס את המדינה לסחרור.

ההחלטה אם לסגור בתי ספר נמצאת עדיין בשלב הדיונים. ביום ראשון בשעה 16:00 תתקיים ישיבה עם ראש הממשלה ובה תתקבל החלטה האם חלק מתלמידי ישראל לא יחזרו ללימודים מחופשת שבועות.

בינתיים, מספר הנדבקים צומח משעה לשעה. נכון לשעה זו (שישי, 19:00) עומד מספר הנדבקים החדשים על 115. המספר הזה קרוב למספר המירבי שהממשלה הגדירה כרמזור אדום שייאלץ לחזור לתקנות לשעת חירום במתכונת כלשהי.

בחדשות 12 מדווחים כי 88 תלמידים ומורים ואנשי נדבקו בגמנסיה בירושלים בלבד. מבין 700 בדיקות שבוצעו ביום שישי, נמצאו כ-60 חיוביים.

יש גם התפרצות בקרב עובדים זרים, ומדובר בבעיה שיש לשים לב אליה בגלל תנאי המגורים הצפופים שלהם.

בכירי משרד הבריאות ציינו כי אמנם לא התקבלו עדיין החלטות ואמנם אין כוונה כרגע להשבית את המשק, אך מבחינת המשרד מדובר במגמה מטרידה מאוד.

גל שני של קורונה: משרד הבריאות מאשים את הציבור

כפי שפרסמנו כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה, רק השבוע החלה חזרה לשגרה בחלק מהענפים. מדובר בחזרה לשגרה במסעדות ובתי קפה, חזרה לשגרה בבתי מלון, בחוגים ובבריכות שחייה. לאחרונה פורסם לוח זמנים לגבי חזרה בבתי הקולנוע, בגני האירועים ואפילו בנתב"ג. משה בר סימן טוב נשאל אם לוח הזמנים המתוכנן יישמר, ולא יכול היה להתחייב על כך.

רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, אמר לאחר מסיבת העיתונאים כי גם אם תהיה התפרצות נוספת, המדינה צריכה להתמודד הפעם בצורה שונה ולדעת להמשיך לשמור על שגרה תוך כדי התמודדות עם הקורונה. "אני חושב שצריך לשמור על המשק פתוח, וכשיש מוקדי התפרצות לטפל במוקד עצמו. מדובר בבתי ספר מסוימים ובנקודות מסוימות. לא צריך להיכנס לפניקה".

במשרד הבריאות מאשימים את הציבור באי שמירה על הכללים שהם לדבריהם פשוטים ליישום: עטיית מסכות, שמירה על היגיינה ושמירת מרחק של שני מטרים.

אלא שאלה לא ההנחיות היחידות שמוטלות על בתי העסק ועל האזרחים. נזכיר כי משרד הבריאות הגדיר את התו הסגול לענפים שונים. כך למשל, התו הסגול למסעדות מחייב את בתי הקפה להרחיק בין השולחנות ולבצע שאלון בריאות לכל לקוח ולכל עובד. בבריכות נדרש מהמתרחצים לשמור על מרחק הן במים ובין אם מחוץ לבריכה, בחופי הים יש לשבת עם מסכה ובחנויות נדרש לשמור על מספר מירבי של קונים בכל רגע נתון.

האם ההנחיות האלה ישימות? לא נראה כך, לפחות לא במנטליות הישראלית. נראה שרק אם תהיה אכיפה מאוד אגרסיבית, אנשים יקפידו לעטות מסכות בכל מקום ולשמור מרחק. עם זאת, במשרד הבריאות לא סבורים שאכיפה היא הפתרון, אלא משמעת עצמית של האזרחים.

האם אפשר למנוע התפרצות נוספת?

לדברי משה בר סימן טוב, גל שני של קורונה אינו גזרת גורל. הוא תלוי בהתנהגות של הציבור.

לדברי רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, כדי למנוע גל שני של קורונה חשוב לעשות הרבה בדיקות. כיום, כדי לעשות בדיקה, אדם פונה לרופא שלו רק כאשר יש לו סימפטומים. הרופא מפנה את המטופל לבדיקת קורונה. אולם, לדברי סער, יש להגדיל את מספר הבדיקות היזומות בתוך מגזרים שנמצאים בסיכון, וכן לעשות בדיקות בקרב חולים א-סימפטומטיים.

חוזרים לאוניברסיטאות?

שנייה לפני כניסת חג שבועות, הודיעה הממשלה כי המערכת להשכלה גבוהה תחזור לפעילות ביום ראשון הקרוב. באוניברסיטאות כמובן לא היו ערוכים לכך, ואחרי היממה האחרונה נראה שאולי ייקח להן עוד זמן.

לפי הממשלה, פתיחת המוסדות תוכל להיעשות במתווה הבא:

  • עד 50 משתתפים.
  • שמירת מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם (למעט בעת ביצוע פעילות המחייבת מגע, כמו פעילות ספורט).
  • עטיית מסכות.

בכאן 11 דיווחו כי אוניברסיטת בן גוריון הודיעה שהיא תתקשה להתמודד עם ההגבלות וכי הלימודים יימשכו בשלב זה באופן מקוון. אוניברסיטת בר אילן מסרה כי לא תספיק להיערך לפתיחה עד יום ראשון והודעה מסודרת על פתיחת המוסד תימסר בהמשך. מהאוניברסיטה העברית נמסר כי מרבית השיעורים ימשיכו להתקיים לעת עתה באופן מקוון, ולצדם יתקיימו שיעורים מסויימים בקמפוס. מאוניברסיטת תל אביב נמסר כי האוניברסיטה תשלב בין למידה מקוונת ללמידה פרונטאלית. סטודנטים שהקורסים שלהם יחזרו להילמד בקמפוס יקבלו על כך הודעה מראש מהמרצים".

אגב, לפי הודעת הממשלה, גם עבודת האולפנים ואת תנועות הנוער, מסגרות החינוך הבלתי פורמלי (למעט קייטנות ומחנות נוער בשלב זה), וכן מסגרות הישיבות הגבוהות, המדרשות והכוללים.

כמו כן, החל מיום ראשון אמורים להיפתח כלל בתי הספר לפעילות מלאה בהתאם לכללים שקבע משרד החינוך, כולל במקומות שהוגדרו כאזורים אדומים, בהתאם למגבלות של עטיית מסיכות, שמירה על היגיינה ושמירה על מרחק של 2 מטר.

יש להמתין ולראות אם ההנחיות הללו אכן יבוצעו.

היה לכם מעניין? יופי, פרגנו לנו בלייק, זה ממש חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 






דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות