שערוריית בידוד הקורונה: ימי מחלה על חשבון העובד. מי משלם על הבידוד הכפוי?

זכויות עובדים ושערוריית הבידוד: ימי מחלה על חשבון העובד

מתחת לאף של כולנו מגלגלת המדינה אל אזרחיה את מימון הבידוד שהיא עצמה כופה עליהם. מאות אלפי עובדים בריאים נשלחים לבידוד כצעד מניעתי – אך נדרשים לדווח על ימי מחלה שהם עצמם מממנים

קורונה ימי מחלה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

משבר הקורונה מייצר מצב של התעלמות מזכויות עובדים וגם ממחיש את המצב החוקי הגרוע של העובדים בישראל מלכתחילה – בפרט לגבי ימי מחלה. בראיון עם עורך דין לענייני עבודה, עו"ד אמיר בשה, מתבהרת תמונת המצב המקוממת.

בידוד ביתי כתוצאה מחשש לקורונה הוא לא בחירה של העובד והוא ברוב המקרים גם לא נגרם כתוצאה ממחלה בפועל, אז מדוע להתייחס אליו כמצב שמחייב ניצול ימי מחלה? במצב הנוכחי, מבודדי הקורונה פשוט מממנים את מדינת ישראל. בכלל, חוק ימי המחלה בישראל הוא חוק מעוות – וכעת הוא מעוות עוד יותר.

ימי מחלה – יוצאים מהנחה שהעובד שקרן

עם הנחיות הקורונה החדשות שמכניסות מאות אלפי ישראלים לבידוד ביתי, השערורייה שוברת שיאים. למעשה, הממשלה מחייבת את אזרחיה להיכנס לבידוד ביתי מניעתי גם אם הם בריאים, אבל לא מממנת את זה. העובד מפסיד את כל הכסף על יום הבידוד הראשון, ועוד 50% על שני הימים הבאים. המדינה משלמת רק מהיום הרביעי ומעלה – וכל ימי הבידוד יורדים ממניין ימי המחלה של העובד.

העיוות הזה מתחדד עוד יותר לאור העובדה שחלק ממקומות העבודה מצפים מהעובדים לעבוד מהבית כאשר הם בבידוד ביתי – וכך מצד אחד אותו אדם עובד, ומצד שני מממן מכיסו את חופשת המחלה שהוא נאלץ לקחת בעל כורחו.

כאמור, מלכתחילה חוק דמי מחלה בישראל הוא חוק גרוע שמעודד אנשים חולים לבוא לעבודה.
במדינת ישראל המעסיק לא משלם לאדם חולה על יום המחלה הראשון בכלל, ועל שני ימי המחלה הבאים רק 50%. התוצאה היא שאנשים מגיעים חולים לעבודה כדי לא להפסיד כסף.

ימי מחלה וקורונה – מרוששים את העובדים

העיוות שמייצר החוק כפול ומכופל כעת, כאשר מאות אלפי ישראלים נכנסים לבידוד בעל כורחם ועל חשבונם.

נזכיר שוב, הרוב המכריע של מבודדי הבית הם אנשים בריאים שפשוט חזרו מחו"ל או שהו במקומות שבהם היו חולי קורונה. הם לא חולים וגם לא יהיו חולים, אבל כצעד מניעתי הם מחויבים להפסיד ימי עבודה על חשבון ימי מחלה – ולא מבחירה.

בנוסף, לפי ההנחיות הבידוד של משרד הבריאות, כל מי שיש לו חום מעל 38 מעלות ותסמינים נשימתיים חייב להיכנס לבידוד. במצב כזה עוד אלפי אנשים שסתם סובלים מצינון חייבים להיכנס לבידוד.

מן הראוי היה שמדינת ישראל תשלם על כל יום ויום כזה של אדם המפסיד ימי עבודה. המעסיק לא צריך לשאת בנטל. העובד לא צריך לשאת בנטל. המדינה צריכה להכניס את יד לכיס.

לדברי עו"ד אמיר בשה ממשרד בשה-זבידה-סבוראי המתמחה ביחסי עבודה, המצב הנוכחי מצריך תיקון מיידי. "לדעתי, המדינה לא יכולה לגלגל את האחריות לבידוד של עובדים בריאים על מכסת ימי העבודה של העובדים", אומר עו"ד בשה. "המדינה צריכה להכניס את היד לתקציבה ולממן פיצויים למעסיקים. לא יכול להיות מצב שעובד לא חולה ייאלץ להשתמש במכסת ימי המחלה שלו, אשר כשמה כן היא – נועדה לימי מחלה".

עו"ד בשה מזכיר כי ברוב מקומות המחלה מכסת ימי המחלה בהתאם לחוק מוגבלת עד 90 ימים. כאשר העובד יהיה חולה באמת, הוא עלול להימצא ללא יתרה כלל. עוד אני מזכיר כי גם מכסת מחלת ילד ומחלת הורה ומחלת בן זוג היא על חשבון ימי המחלה, וגם בסיטואציה הזו עובד בבוא העת יכול למצוא את עצמו ללא מכסת ימי מחלה".

שאלה: יש תקדימים למציאת פתרונות במקרים דומים?

עו"ד בשה: "כן, בשנת 2006 במלחמת לבנון השנייה נמצא פתרון, ומאז בכל מבצע צבאי המדינה משפה את המעסיקים ובתוך כך את העובדים על אובדן ימי עבודה. היא תוחמת גבולות גיאוגרפיים ובתוכם משפה את המעסיקים בהתאם להוראות פיקוד העורף. מי שמשלם על יום העבודה זו המדינה.

"הייתי מצפה שיחילו את זה גם במקרה הזה לגבי העובדים בסיטואציות שונות. גם אם יש בית ספר שבו הילדים מבודדים – ההורים צריכים לקבל פיצוי באופן הזה".

קורונה, ימי מחלה והשינוי המתחייב בישראל

האם הקורונה תביא לשינוי כללי? כאן באתר פואנטה אנו קוראים למדינה לשנות את החוק בלי קשר לקורונה. לעמדתנו, כאשר הקורונה תהיה מאחורינו, יש לשנות את החוק המקומם הזה, נכון להיום, בגלל נוסח החוק, אנשים מגיעים לעבודה חולים רק כדי לא להפסיד כסף – ומדביקים את כל מי שבסביבה.

במדינה שאמורה להבין כי בריאות היא מעל הכול וכי הידבקות במחלה יכולה להיות מהירה וקטלנית, יש לאפשר לאנשים חולים לא להגיע לעבודה ולקבל תשלום.

הגישה המכוערת שמתייחסת לעובדים כאל שקרנים בפוטנציה ולכן מונעת מהם להיעדר בתשלום מהעבודה עקב מחלה, היא גישה שמביאה להדבקה שיטתית במקומות עבודה.

לדברי עו"ד בשה, המחוקק רואה בעובדים שקרנים, וזה לא נכון: "לדעתי צריך לתקן את החוק. עובד יכול להיות חולה יום אחד, וגם הילד שלו יכול להיות חולה יום אחד – ומגיע לו לקבל על כך תשלום".

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

עוד פרטים על חובות וזכויות עובדים בבידוד ביתי באתר כל זכות >





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות