מהפכה בעולם החיפוש באינטרנט: מעכשיו אפשר לחפש מידע גם ב-ChatGPT search. מדובר בתחרות ישירה בגוגל – כשהרעיון הוא שהגולש מחפש בצ’אט GPT סרץ’ מה שהוא רוצה, ומקבל תשובות קצרצרות עם הפניה למקורות המידע. המידע נשאב מגוגל, כמובן.
בבדיקת פואנטה עולה שהתוצאות שמספק המנוע החדש מאוד דלות ומי שירצה לקבל תשובות מפורטות לא יוכל להסתפק בהן. עם זאת, כיום רוב האנשים לא מחפשים עומק, מה שעלול להפוך את Chat GPT SEARCH לפופולרי מאוד ולפגוע אנושות בגוגל.
שיטת החיפוש החדשה עלולה לערער את המודלים שעליהם מתבסס החיפוש באינטרנט כבר שנים וגם לפגוע ביוצרי תוכן כמו כותבת שורות אלה, שכן כל התוכן שעולה לגוגל בעצם נשאב לתוך התוצאות של צ’אט GPT ורק מעטים כנראה ילחצו על הקישור וייכנסו לכתבה המלאה.
גלי ההדף ישפיעו לא רק על האדם הפרטי, אלא על כלל העסקים בעולם שמתבססים כיום על חשיפה ועל פרסום בגוגל.
מהו SearchGPT?
ההבדל בין המסך שהתקבל עד עכשיו לבין המסך שאנו רואים לאחר השינוי בא לידי ביטוי בתוספת של סימן הגלובוס מתחת לשורת החיפוש. כאשר אנחנו שואלים משהו את צ’אט ג’יפיטי, הוא מחליט אם לחפש באינטרנט – ואם הוא לא עושה זאת, אנחנ יכולים לבחור לעשות זאת בעצמנו.
אז מה בעצם ההבדל בין חיפוש בסרץ’ GPT לבין חיפוש בגוגל? התשובה שמתקבלת היא מעין תקציר של המון מידע מתוך גוגל, כאשר החיפוש מתבצע בשפה טבעית. עם זאת, בהחלט כדאי לשים לב שמדובר לעתים קרובות בתשובות מאוד שטחיות. בהתנסות שלי, גם לאחר שניסיתי לקבל ממנו תשובות מקיפות, המענה היה שטחי ולא מספק.
בכל מקרה, התשובות ניתנות במהירות ולידן מופיעים קישורים למקורות רלוונטיים.
החיפוש זמין באתר chatgpt.com (נפתח בחלון חדש), וכן באפליקציות למחשב ולנייד. כל משתמשי ChatGPT Plus וגם משתמשים שנרשמו לרשימת ההמתנה של SearchGPT, מקבלים גישה היום. משתמשי Enterprise ו-Edu יקבלו גישה בשבועות הקרובים, ולאחר מכן הגישה תיפתח לכלל המשתמשים החינמיים בהדרגה.
בחברה אומרים כי הם שיתפו פעולה עם ספקי חדשות ונתונים כדי שיוכלו לספק מידע עדכני ועיצובים ויזואליים חדשים לקטגוריות כמו מזג אוויר, שוקי מניות, ספורט, חדשות ומפות.
לכאורה, ChatGPT Search מבטיח להבליט ולייחס מידע ממקורות חדשותיים מהימנים, תוך הרחבת הנגישות לתכנים עיתונאיים איכותיים, אך מצד שני, לא בטוח שלאורך זמן יישארו הרבה גופים שיהיה להם בכלל משתלם לעמול על יצירת תכנים שנשאבים מהם ללא תמורה.
האם החיפוש החדש יגרום לרבים לאבד את עבודתם?
המהלך של OpenAI משקף את השאיפה להשתלט על שוק החיפוש באינטרנט ולהביא אליו את כוחה של בינה מלאכותית מתקדמת.
על פניו, משתמשים אמורים ליהנות מחוויית חיפוש נוחה ומהירה, אך בפועל, כאמור, המידע שהם מקבלים שטחי מאוד – ומעבר לזה, יש הרבה אנשים שפרנסתם מבוססת כיום על המודל של גוגל כמנוע חיפוש, וצפויים להיפגע קשות אם הרגלי החיפוש ישתנו מן הקצה אל הקצה.
כך למשל, מקדמי SEO – כלומר מקדמי אתרים שמן הסתם התמקדו עד כה בקידום אתרים בהתאם להנחיות ולדרישות של גוגל.
כל מי שיש לו אתר אינטרנט וכל מקדם אתרים יצטרך לבצע התאמות, כך שהמדד היחיד להצלחתו של אתר ולחשיפה שהוא יקבל לא יהיה מדד ההתאמה שלו לדרישות של גוגל.
לא ברור עדיין כיצד זה ישפיע על עסקים קטנים ועל מותגים גדולים – שכיום נשענים על הטראפיק שהם מקבלים מגוגל לאתרים שלהם.
אהבתם את הכתבה? אז…
פרטיות המשתמשים
אחת השאלות המרכזיות שמעלים משתמשים ואנשי מקצוע בתחום הטכנולוגיה היא כיצד SearchGPT מתמודד עם סוגיית הפרטיות. OpenAI מציינת כי היא פועלת על פי כללי פרטיות מחמירים ומקפידה לשמור על מידע המשתמשים באופן בטוח. המידע הנאסף משמש אך ורק לשיפור החוויה האישית ולא מועבר לצדדים שלישיים.