1,600 שקל לטסט לאוטו נשמע לכם הרבה? צודקים. מה אומרים במשרד האוצר?

1,600 שקל לטסט לאוטו נשמע לכם הרבה? צודקים. מה אומרים במשרד האוצר?

בישראל המחיר גבוה ביותר מ-300% לעומת מדינות אחרות. איפה משלמים 60 שקל? 

מה הסיכוי שחבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני), יו"ר ועדת הכלכלה, יצליח להוזיל את אגרת הרישוי? כבל אמנם נחוש בדעתו וקיים היום עוד דיון בנושא, אלא שמשרד האוצר – אותו משרד שבראשו עומד השר משה כחלון, שמבטיח בכל הזדמנות לעשות הכול כדי להוריד את יוקר המחיה – לא עושה רושם שיש לו כוונה להפחית את האגרה. להפך, במשרד האוצר טוענים שהאגרה אפילו לא מכסה את עלויות התשתית שבהם משתמש כל נהג ונהג.

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אגרות הרישוי מכניסות לקופת המדינה 4 מיליארד שקל בשנה ומהוות 98% מאגרות משרד התחבורה. אלא שמשרד התחבורה לא רשאי להיות זה שמפחית אותן. לדברי שר התחבורה ישראל כ"ץ, האגרות הן באחריות מוחלטת של האוצר ועמדתו היא שצריך להפחית את האגרה משמעותית. לאור התגובה של משרד האוצר – לא בטוח שיש סיבה לאופטימיות: רכז תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר, דור בלוך, אמר כי האגרה הממוצעת עומדת על 1,370 שקל, בעוד שהעלות השנתית של התשתית בה משתמש הרכב עומדת על 2,100 שקל, כך שההשקעה בתשתית גדולה מעלות האגרה. 

כבר כמה חודשים שנושא אגרת הרישוי נמצא בשיח הציבורי, וגם כאן סיקרתי אותו בהרחבה. המחאה התעוררה למעשה כבר לפני כמה שנים בעצומה שרצה ברשת ובאתר "עצומה", אבל לאחרונה קיבלה אישוש מהנתונים שהוצגו בכנסת, ולפיהם מחירי הטסטים בישראל גבוהים בכל אחת מחמש הקטגוריות בהשוואה למדינות שנבדקו במונחי שוויון וכוח קנייה. ברכב הפרטי, האגרה הממוצעת היא 984 שקל במונחי כוח קנייה, בהשוואה ל-240 שקל בממוצע במדינות האחרות – גבוהה יותר בשיעור של 310%!

מחירי אגרות רישוי 3

ח"כ אוסאמה סעדי, שביקש גם הוא לקיים דיון בנושא בעקבות הצעת חוק שהגיש יחד עם ח"כ אחמד טיבי, אמר כי הצעתם הייתה לקבוע שסכום האגרה לא יעלה על 10% מהשכר הממוצע במשק. "שר התחבורה הודיע שהוא בעד ההצעה, אבל יש בעיה תקציבית עם משרד האוצר", אמר.

ח"כ יעקב פרי התייחס לממצאי הסקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת לפיהן אגרת הרישוי בישראל היא הגבוהה מבין המדינות שנבדקו ואמר: "שר האוצר אומר שהוא נלחם בכל כוחו ביוקר המחיה, אבל אחד הגורמים המשמעותיים לו הם האגרות והמסים העקיפים בעיקר בתחום הרכב". לדבריו, אם החלופה של תחבורה ציבורית הייתה ראויה אפשר היה להבין זאת, אך בגלל שלציבור אין אלטרנטיבה ראויה של תחבורה ציבורית לרכב פרטי, ראוי שישראל תיישר קו עם שאר המדינות בעולם ותפחית את האגרה. הוא אף פנה לנציגי הממשלה ואמר: "רכבים חדשים משנת 2016 לא נדרשים לבצע מבחן רישוי שנתי במשך שנתיים, אבל את האגרה משלמים במלואה, ואני לא יודע מה להשיב לציבור שמבקש לדעת למה לשלם אגרה מלאה למרות שאין צורך בטסט". 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות