נוסעים ברכבת ישראל? הקרון שמאחורי הקטר הכי מזוהם. זיהום גבוה נמצא גם בתחנה המרכזית בירושלים

נוסעים ברכבת ישראל? הקרון שמאחורי הקטר הכי מזוהם. זיהום גבוה נמצא גם בתחנה המרכזית בירושלים

כמה חלקיקים אתם נושמים כשאתם נוסעים ברכבת?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

נוסעי רכבת ישראל ממשיכים לסבול מזיהום אוויר, וכך גם נוסעי האוטובוסים בתחנה המרכזית בירושלים.

באשר לרכבת – המקום הכי פחות מומלץ לשבת בו הוא הקרון שמאחורי הקטר – כך לפי מחקר שביצע הטכניון, בהזמנת המשרד להגנת הסביבה.

המחקר מדד ריכוז גבוה של ננו-חלקיקים בקרון זה וכן בתחנת רכבת השלום בתל-אביב.

במסגרת המחקר נמצאו הממצאים הבאים:

  • מכל האתרים שבהם בוצעו המדידות, הריכוזים הגבוהים ביותר נמדדו בתוך קרון הנוסעים הממוקם מאחורי הקטר (במורד הרוח) והגיעו עד כדי 400 אלף חלקיקים בס"מ מעוקב של אוויר.
  • ריכוזים גבוהים במיוחד – עד 200 אלף חלקיקים בס"מ מעוקב של אוויר – נמדדו גם בתחנת רכבת השלום, בעיקר ברציף 1. הממצאים מצביעים באופן חד-משמעי על מנועי הרכבת כמקור הזיהום עיקרי.
  • ריכוזים גבוהים נמצאו גם בתחנה המרכזית בירושלים באזור עליית הנוסעים לאוטובוסים, כתוצאה ממנועי האוטובוסים, וכן באזור המסעדות בתוך בניין התחנה – כתוצאה מבישול באש גלויה. הריכוזים אמנם נמוכים משמעותית מהריכוזים שנמדדו ברכבת, אך הם עדיין גבוהים ביחס לריכוזים האופייניים למשרד נקי. יש לציין שריכוז ננו חלקיקים אופייני בחדר 'משרדי' הוא כ- 4,000 חלקיקים בסמ"ק.

לאחרונה פרסמתי בפואנטה כי  הוגשו בקשות לייצוגית נגד רכבת ישראל בשל זיהום גבוה שהיא גורמת בתחנות מסוימות – למרות שביכולתה להפחית את רמת הזיהום.



אחת התחנות שבהן דובר היא תחנת יוספטל בבת ים, שבמשרד להגנת הסביבה אף התייחסו אליה במסגרת הודעה חריפה שהוציאו בנושא לפני מספר חודשים.

בינואר האחרון הוגשה בקשה לייצוגית נגד רכבת ישראל בגובה 125 מיליון שקל, בגין זיהום האוויר בתחנת יוספטל בבת ים (ת"צ 45897-01017).

מה עושה המשרד להגנת הסביבה כדי לצמצם את הפגיעה?

בעקבות ממצאי המחקר, המשרד דרש מהרכבת לבצע פעולות להפחתת חשיפת הנוסעים לזיהום אוויר בעת השהייה ברכבת עצמה, בין היתר לזרז את לוחות הזמנים להתקנת מסנני חלקיקים על המנועים.

המשרד נמצא בהליכים מול הרכבת בנושאי הסדרת זיהום האוויר. בנוסף, בוצעו ומתבצעות פעולות להפחתת חשיפת הציבור לזיהום אוויר:

בתחנה המרכזית בירושלים: 

  • שיפור ושינוי מערכת האוורור ברציפי עליית הנוסעים ובאולם ההמתנה.
  • שילוט ויידוע הנוסעים לגבי מצב איכות האוויר והסיכונים הבריאותיים הכרוכים בהמתנה באזור האוטובוסים.
  • הדממת מנועי אוטובוסים הממתינים בתחנה.
  • הפעלת סדרנים שיוודאו כי הנוסעים אינם ממתינים באזורים המזוהמים והתורים מתנהלים כסדרם.
  • איסור הדרגתי על הכנסת אוטובוסים מזהמים (מתחת לתקן יורו 4) לתחנה. האיסור המלא ייכנס לתוקף בחודש יולי 2017.

בתחנת רכבת השלום:

  • הצבת תחנות ניטור רציף של רמות זיהום האוויר ופרסום מידע על גבי מסכים ובאתר הרכבת על רמות הזיהום בתחנה זו ובתחנות נוספות בציר איילון, וכן פרסום התראות והנחיות לציבור במקרים של רמות חריגות בזיהום אוויר.
  • ביצוע פעולות תשתיות – התקנת מערכות שנועדו לשפר את האוורור ולהפחית את רמות הזיהום. פרויקט זה נמצא בשלבי מכרז, והוא צפוי להימשך כשנה.
  • התקנת מסנני חלקיקים במנועי קרונות הכוח בשלב הראשון ובמנועי הקטרים בשלב השני – פרויקט זה נמצא בשלב בדיקת היתכנות טכנית.
  • פתרונות אלו נועדו לצמצם את רמות הפליטה ולהקטין את חשיפת הציבור. פתרון הקבע שימנע את זיהום האוויר מהרכבת הוא חשמול הרכבת (הנעת הרכבת בחשמל). תהליך מדורג שיחל על פי הצפוי בשנת 2018.
דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות