רכבת ישראל מודיעה: זיהום אוויר בתחנות רכבת השלום ויוספטל בבת ים - פואנטה
זיהום אוויר - רכבת ישראל

רכבת ישראל מודיעה: זיהום אוויר בתחנות רכבת השלום ויוספטל בבת ים

המשרד להגנת הסביבה ממליץ לאוכלוסיות רגישות לא להגיע לתחנות המזוהמות

המשרד להגנת הסביבה הודיע שקיים זיהום אוויר גבוה בתחנות רכבת השלום בת”א ויוספטל בבת ים, וכי האוכלוסייה הרגישה (חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון) מתבקשת לצמצם למינימום את זמן השהיה ברציפים; מנהלי רכבת ישראל זומנו לשימוע במשרד להגנת הסביבה.

בהודעת המשרד נכתב כי בתחנות אלו קיים חשש לבריאות הציבור, לאור חריגות חוזרות ונשנות בנוכחות מזהמי אוויר.

תחנת ניטור ברכבת השלוםתחנת ניטור ברכבת השלום. צילום: המשרד להגנת הסביבה

המשרד לא חסך ביקורת מהרכבת: “חוק אוויר נקי מטיל על רכבת ישראל לדאוג לאיכות אוויר נאותה, העומדת בתקנים, לציבור הנוסעים המשתמש בתחנות, אלא שהפעילות של רכבת ישראל עד כה לא הפחיתה את זיהום האוויר, והתחנות עדיין אינן עומדות בערכי סביבה”, נכתב בהודעה. “המשרד להגנת הסביבה רואה זאת בחומרה רבה וזימן את מנהלי הרכבת לשימוע במסגרת הליך אכיפה”.

הסכנה באה לידי ביטוי בחריגות חוזרות ונשנות של חלקיקים נשימים עדינים (חלקיקי דיזל) וחנקן דו-חמצני (סמן לזיהום אוויר מכלי-רכב אך גם מקטרי רכבת), המנוטרים בתחנות. קיימות כיום עדויות לכך שחשיפה לרמות גבוהות של מזהמי אוויר, כפי שנמצאו בתחנות, מגדילות את הסיכון לבריאות הציבור.

יצוין, כי חוק אוויר נקי אוסר על גרימת זיהום אוויר חזק או בלתי סביר ומטיל על רכבת ישראל לדאוג בתחנותיה לאיכות אוויר נאותה, העומדת בתקנים. בשנים האחרונות, פעל המשרד להגנת הסביבה מול רכבת ישראל להפחתת זיהום האוויר בתחנות ולעמידה בערכי סביבה (הערכים המחייבים לפי החוק). בין היתר, חייב המשרד את הרכבת לנטר את איכות האוויר בתחנות, ובנוסף דרש מהרכבת לנקוט בפעולות לצמצום זיהום האוויר ולעמוד בהוראות חוק אוויר נקי.

המשרד הנחה את הרכבת לבחון ולנקוט בשורה של צעדים לשיפור איכות האוויר בתחנות ולצמצום חשיפת הנוסעים לזיהום. אלא שהבחינה שערכה הרכבת, במהלכה נבדקו פתרונות שונים, לא הביאה לתוצרים מספקים והפעילות של רכבת ישראל עד כה בנושא לא שיפרה את איכות האוויר המנוטר בתחנות, והיא עדיין אינה עומדת בערכי סביבה.

לאור זאת, ומאחר שלא יושמו פתרונות הולמים שיפחיתו את רמת זיהום האוויר ברציפי התחנות, נקט המשרד בהליך אכיפה כנגד הרכבת, במסגרתו נשלחה התראה למנהלי הרכבת והם זומנו לשימוע במחוז תל אביב של משרד להגנת הסביבה בשבוע הבא כדי להשמיע את טענותיהם בעניין.

בנוסף, חייב המשרד את רכבת ישראל לבצע ניטור תקופתי בתחנות נוספות על ציר האיילון – ההגנה, וולפסון וקוממיות, בנוסף לניטור בתחנת “השלום”. המשרד עוקב אחר ממצאי הניטורים.

תגובות: 0

נגישות