דרך ערך - המדינה תשלם לכם כדי שתנהגו פחות. איך תרוויחו אלפי שקלים בשנה?

כך המדינה תשלם לכם כדי שתנהגו פחות: כל המידע על "דרך ערך"

נמאס מהפקקים? פרויקט דרך ערך מגייס את הנהגים הישראלים להפחית את הפקקים באמצעות תשלום שנתי בתמורה להפחתת הנסיעות ברכב הפרטי. כך תרוויחו אלפי שקלים בשנה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מעט מאוד פעמים המדינה מוכנה לשלם לאזרחיה כסף ביוזמתה, ואחת הפעמים האלה היא במסגרת פרויקט דרך ערך. מדובר בפרויקט שמטרתו לצמצם את הפקקים באמצעות תמרוץ כספי לנהגים. כדי לקבל את הכסף, ומדובר ב-2000 שקל בשנה, הנהגים הישראלים פשוט צריכים לנסוע פחות.

זה כמובן לא פשוט כמו שזה נשמע, ולא כל נהג יכול עכשיו להצטרף לפרויקט ולקבל מתנה. הפרויקט נמצא כעת בשלב גיוס נהגים, כאשר המטרה היא להגיע בסופו של דבר ל-100,000 איש, כאשר בשלב הזה מדובר בכ-15,000 איש.

דרך ערך – איך זה עובד?

התנאי הראשון הוא שצריך להיות בעל רכב או המשתמש העיקרי ברכב (למשל במקרה של רכב ליסינג).

נהגים שמבקשים להצטרף לפרויקט, צריכים להירשם אליו, ולאחר שהם מתקבלים להוריד את האפליקציה שפותחה לשם כך. הנהגים הללו מקבלים תקציב וירטואלי של 4500 שקל. סכום זה הולך ויורד בכל פעם שהם משתמשים ברכב שלהם באופן שאינו מיטיב עם הפקקים, למשל, נכנסים לתל אביב ברכב הפרטי בשעות העומס וכו'.

למעשה, כדי להישאר עם כסף בקופה, אותם מתנדבים יצטרכו לשנות את הרגלי הנסיעה שלהם, למשל לקחת רכבת במקום לנהוג ברכב הפרטי, לנסוע בתחבורה שיתופית או להסיע אחרים במסגרת קארפול, לצאת מהבית אחרי שעות העומס, לחזור מהעבודה אחרי שעות העומס ועוד.

כדי לעקוב אחר הנהגים, יותקן ברכב אמצעי ניטור, ותהיה אפליקציה שבאמצעותה ינוהל הקשר עם המתנדבים והם יוכלו לדעת מה מצב הכסף בקופה שלהם.

בחצי השנה הראשונה הם למעשה לא משתתפים פעילים בפרויקט, אלא נוהגים כרגיל בהתאם לאורח חייהם. בשלב הזה, נאספים הנתונים לגבי הרגלי הנסיעה שלהם והמערכת לומדת אותם. לאחר חצי שנה מסתיימת תקופת התיעוד ומתחילה למעשה "תקופת ההתחשבנות", כלומר, תקופה של שנה שבה נמדדת הפחתת הנסיעות שלהם. בתום שנה – הם יכולים לקבל מהמדינה את המתנה, סכום של עד 2000 שקל. חשוב לדעת שגם הנהגים המשתתפים בניסוי הקפידו הקפדה יתרה לאורך השנה – הם לא יכולים לקבל יותר מ-2000 שקל.

מדובר בפרויקט שמוביל משרד התחבורה עם מספר חברות: נתיבי איילון, פנגו, פוינטר וחברת VIA, אשר מפתחת את האפליקציה.

 דרך ערך: סעו פחות, קבלו גם מתנה

בנוסף לתמריץ הכספי, חברת נתיבי איילון מקדמת עוד שיטה של תמריצים: הטבות כמו קפה ומאפה או רחיצה של האוטו חינם – הכול בהתאם לשינוי ההתנהגותי שהנהג יאמץ. בימים אלו מפיצה נתיבי איילון שאלון שבו אפשר ממש לבחור אילו הטבות ייכללו ברשימה לנהגים המצטיינים. בין ההטבות יש כאלה בשווי יחסית קטן ויש גם הטבות בשווי משמעותי, כמו ארוחת בוקר זוגית, קסדה מתקפלת, כרטיסים לסרט, כניסה משפחתית לאתרי רשות הטבע והגנים ועוד.

הטבה אחרת שתיכנס בהמשך הדרך היא הנחה על נסיעה בתחבורה ציבורית. כך, למעשה, הנהגים מקבלים תגמול כפול – גם תגמול כספי על כך שלא נסעו ברכב הפרטי וגם הנחה על נסיעה בתחבורה ציבורית.

פואנטה

כל אחת מהחברות (פנגו, נתיבי איילון ופוינטר) מגייסת בפעימה הראשונה 5,000 נהגים, ולאחר שיצטברו 15,000 נהגים תחל הפעימה השנייה.

בניגוד למה שאנחנו מכירים ממדינת ישראל, הפעם מדובר במיזם עם ראייה לטווח ארוך. תהליך גיוס הנהגים ל"דרך ערך" החל במאי 2019. הנהגים הראשונים שהצטרפו, החלו את תקופת התיעוד בנובמבר 2019 וייכנסו לשלב העיקרי במאי 2020. הפרויקט אמור להתרחב, להימשך 7 שנים ולכלול כ-100 אלף משתתפים מכל רחבי הארץ.

לדברי עדי בכר פילצר, מנהלת המיזם מטעם פנגו, מדובר במיזם שמושקע הרבה מאוד כסף: "לראשונה, המדינה משתמשת כאן בגזר ולא במקל, כדי לעודד התנהגות מסוימת. מושקעים כאן סכומי עתק. מעבר ל-2000 שקל לכל נהג, יש הטבות כספיות נוספות שייכנסו לתוקף. למשל, אפשר יהיה להרוויח על נסיעה בקארפול עד 10,000 בשנה, ולקבל הנחה של עשרות שקלים על נסיעה בתחבורה ציבורית".

פואנטה בטלגרם

נזכיר כי פנגו זכתה במכרז לתשלום לתחבורה הציבורית באמצעות האפליקציה, והיא תשמש יחד עם מוביט וביט כאמצעי תשלום לנוסעים. בפנגו מזכירים כי התחבורה הציבורית היא אחת מהחלופות עבור מתנדבי מיזם "דרך ערך", ומאמינים שהיכולת של פנגו להנגיש גם את התשלום על התחבורה הציבורית תתרום למשתתפים ותשפר את חוויית הנסיעה שלהם בעתיד.

היעד: הפחתת 5% מהנסיעות ברכב פרטי

במשרד התחבורה ובנתיבי איילון הציבו יעד שלא נראה שאפתני מדי: להפחית 5% מהנסיעות הרכב פרטי. לפי הנתונים שיש בידיהם, מספיק בהפחתה של 5% כדי לאפשר לנהגים לנסוע חלק וללא פקקים – וזאת אפילו אם לוקחים בחשבון את המכוניות החדשות שיעלו על הכביש בשנים הקרובות.

"המשימה שלנו היא לייצר אלטרנטיבה לרכב הפרטי לא רק באמצעות טיפול בתשתיות התחבורה הציבורית אלא גם בניהול הביקושים בפועל", אומר איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון. "הפרויקט מציג חשיבה חדשנית מחוץ לקופסה ומעודד נסיעות שיתופיות המגדילות את מספר הנוסעים בכל רכב, שימוש בתחבורה ציבורית ושינוי שעות הנסיעה, באמצעות מתן תמריצים לנהגים. זהו נדבך חשוב במכלול הפתרונות שמקדמת חברת נתיבי איילון המייצרים לציבור אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי ואני מקווה כי הפרויקט יתרחב ויהפוך לתוכנית לאומית".

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

עוד כתבות מעניינות בפואנטה

 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות