קנס על בזק בגין פגיעה בתחרות: דאגה שנשלם ביוקר, ותשלם ביוקר בעצמה

בזק חטפה קנס של 38 מיליון שקל. דאגה שנשלם ביוקר, ותשלם ביוקר בעצמה

למה אתם גולשים לאט ומשלמים ביוקר? אולי כי אין תחרות? רשות התחרות מטילה קנס על בזק משום שמנעה מסלקום ופרטנר להשתמש בתשתית שלה כדי לפרוס את הסיבים האופטיים

קנס על בזק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

38 מיליון שקל – זה גובה הקנס על בזק: 30 מיליון שקל בגלל פגיעה מכוונת וגסה במתחרותיה סלקום ופרטנר, ועוד 8 מיליון שקל (בכפוף לשימוע) משום שהעבירה מידע מוטעה לרשות התחרות. בזק היא מונופול, ולאחר חקירה של שנתיים קבעה רשות התחרות (לשעבר הרשות להגבלים עסקיים) כי היא ניצלה את כוחה כמונופול כדי לפגוע בתחרות ולחבל ביכולתן של סלקום ופרטנר לפרוס סיבים אופטיים. כאמור, במהלך החקירה בזק נדרשה להעביר מידע לרשות התחרות – ולפי הודעת הרשות, המידע שהעבירה היה מוטעה.

הכוחניות שהביאה לקנס על בזק

בהודעתה של רשות התחרות נחשפת התנהלות כוחנית, אפילו בריונית, של בזק – התנהלות שמבחינת הצרכנים הישראלים עלתה להם ביוקר הן ברובד הכלכלי (מחירי התקשורת לא ירדו כפי שהיו אמורים לרדת במצב של תחרות בריאה), והן ברובד של מהירות ואיכות הגלישה. בזק הייתה אמנם חייבת על פי חוק לאפשר לסלקום ולפרטנר להשתמש בתשתיות שלה כדי לפרוס את הסיבים האופטיים, אך פעלה כדי לעכב את סלקום ופרטנר ולהקשות עליהן.



ראשית, בזק חסמה בפניהן את המעבר אל המקטעים הסופיים המחברים בין התשתית ברחוב לבין המקטע הסמוך לבניין, אך איפשרה לחברות שלא התחרו בה לעבור למקטע זה. הדבר קרה הן עם הוט, בתקופה בה בזק והוט לא היו מתחרות, והן עם יס, חברת בת של בזק עצמה.

שנית, בזק דרשה כי כבל הסיבים שכולל עשרות ואף מאות סיבים אופטיים ייחתך במלואו ויחובר מחדש בכל נקודת פיצול בדרכו אל בית הלקוח. דרישה זו לחיתוך הסיבים הייתה כרוכה בעלויות ניכרות ובלתי נחוצות שסלקום ופרטנר נאלצו לספוג, ואף גרמה לעיכוב. רק לאחר שמשרד התקשורת התערב, בזק חזרה בה מדרישה זו לחיתוך כבל הסיבים. בדיקה שערכה הרשות לימדה כי כאשר בזק פרסה לעצמה רשת של סיבים אופטיים היא נמנעה מחיתוך של כבל הסיבים במלואו במקרים רבים, אפשרות שלא נתנה בידי מתחרותיה.

"בשל פעולות בזק נדחתה האפשרות של הציבור ליהנות מהתפתחות של תחרות באספקת שירותי תקשורת. תחרות זאת יש ביכולתה לשפר את איכות הרשת המסופקת ללקוחות ולהוריד את המחירים של שירותי תקשורת שונים כמו טלוויזיה ואינטרנט", נכתב בהודעת הרשות. בשל כך הטילה עליה הממונה על הרשות לתחרות, עו"ד מיכל הלפרין, עיצומים כספיים מצטברים של 30 מיליון ש"ח.

קנס גם למנכ"לית בזק לשעבר, סטלה הנדלר

בהודעת הרשות נכתב גם כי בכיר בבזק ייקנס בחצי מיליון שקל באופן אישי משום שהיה מודע למדיניות החברה ולא מנע את ההפרות, למרות שהיה ביכולתו לעשות זאת.

פואנטה בטלגרם

 

משום מה, שמו של אותו בכיר לא פורסם בהודעה, אך מדובר לא בבכיר אלא בבכירה – ולא סתם בכירה אלא מנכ"לית בזק לשעבר – סטלה הנדלר. הנדלר נקנסת בסכום של חצי מיליון שקל, לאחר הפחתה מכ-700,000 שקל.

האם בזק הטעתה את הרשות לתחרות?

כאמור, בכוונת הממונה להטיל על בזק עיצום כספי נוסף בסך של כ-8 מיליון ₪, בכפוף לשימוע, לאחר שבזק העבירה לרשות מידע מוטעה לכאורה ביחס לשיטות השחלת הסיבים בהן היא משתמשת. מהרשות לתחרות נמסר כי בזק מסרה מידע מוטעה לכאורה והקשתה בצורה משמעותית על הליך הבדיקה: "רק לאחר שעובדי הרשות ערכו סיור בגובי התקשורת של בזק ובחנו בעצמם את שיטות השחלת הסיבים, הבהירה בזק לרשות כי המידע שנמסר לה היה שגוי".

בשורה התחתונה, התוצאה של התנהלות בזק היא שהצרכנים הישראלים לא גולשים בקצב מספיק מהיר ולא משלמים מחיר הוגן.


 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות