חיסכון לכל ילד – איפה הכי כדאי לחסוך?

חיסכון לכל ילד – איפה הכי כדאי לחסוך?

בנק או קופת גמל? מסלול סולידי או מסוכן? כמה מספרים ותובנות שיכולים לסייע לקבל את ההחלטה היכן להפקיד את כספי ה"חיסכון לכל ילד"

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מאת: ליאור פרג'

הורים רבים מתלבטים היכן להפקיד את כספי החיסכון שהמדינה החלה להקצות לילדי ישראל החל מינואר 2017 – האם בבנק או בקופת גמל? כזכור, וכפי שדיווחתי גם כאן, במסגרת תוכנית "חיסכון לכל ילד" יופקדו מדי חודש 50 שקל לכל ילד, עד הגיעו לגיל 18. בסוף התקופה, החיסכון יגיע לכ-20,000 שקל (ואף יותר מכך). הורים שמעוניינים להגדיל את החיסכון יכולים לבחור להכפיל אותו ולהפקיד 50 שקלים נוספים בחודש מתוך קצבת הילדים, כך שהסכום המצטבר עשוי להגיע גם ל-40,000 שקל (ויותר).

את המסלול אפשר לבחור עד חודש יוני. ומה קורה אם ההורים לא בוחרים מסלול? במצב הזה מי שתקבל עבורם את ההחלטה היא המדינה: עבור ילדים בני פחות מ-15 יופקד הכסף אוטומטית במסלול סולידי של קופת גמל שתיבחר באופן אקראי, ועבור בני 15 ומעלה הכספים יופקדו בחשבון הבנק שאליו מועברת קצבת הילדים מהביטוח הלאומי.

הרוב מעדיף קופות גמל

נתונים שסיפק שר האוצר משה כחלון לאחרונה מצביעים על כך שהציבור מעדיף, נכון לסוף 2016, את קופות הגמל. ב-10 בדצמבר פרסם כחלון פוסט בפייסבוק, בו ציין שעד כה צורפו לחיסכון כ-320,000 ילדים. עבור כ-210,000 מתוכם (כשני שליש, 66%) הבחירה של ההורים הייתה בקופת גמל. כחלון ציין כי עבור כ-276,000 ילדים (כ-86%) בחרו ההורים כן להוסיף 50 ש"ח לחיסכון החודשי מקצבת הילדים.

בחירה בקופות גמל היא גם ההמלצה שלנו עבורכם ברוב המקרים. למרות שיש בהן סיכון, התשואה יכול להיות גבוהה בצורה משמעותית. יש הממליצים לבצע את הבחירה על פי משך החיסכון, כך שחיסכון ארוך יחסית צריך להגדיל את האטרקטיביות של המסלולים בעלי רמת הסיכון והתשואה האפשרית גבוהים יותר.

כך למשל בתום 18 שנות חיסכון, ניתן להגיע למצב שהחיסכון יהיה נמוך משמעותית במסלול סולידי ביחס למסלול בעל הסיכון המוגבר. כדי לסבר את האוזן משרד האוצר פרסם הערכה לפיה חיסכון בקופת גמל, מבלי שמושכים את הכספים עד גיל 21, עשוי להניב לילד סכום של כ-23,000 שקל. לעומת זאת, בבנק הסכום הצפוי יהיה כ-14,000 שקל – הבדל משמעותי ללא צל של ספק.

זכרו כי חלק מהמסלולים מציעים גמישות, אבל לא כולם. במקרה של קופות הגמל, ניתן להחליף בין מסלולים ספציפיים באותה קופה, או בקופות גמל, אבל לא להעביר את הכספים מקופות הגמל לבנקים. בנקים לא מאפשרים להעביר את הכספים לבנק אחר או לקופת גמל. שינוי מסלולי החיסכון לאורך התקופה אפשרי רק במסלולים שבהם יש תחנת יציאה אחת למספר שנים, כאשר שינוי המסלול ייעשה במועד התחנה.

הנה כמה פרמטרים שיסייעו לכם לקבל את הבחירה הטובה ביותר עבורכם:

חיסכון בקופות גמל

קופות גמל לחיסכון מבוססות על השקעה של הכספים בשוק ההון – כל קופה בהתאם למדיניותה. הסכום שמפקידים יניב תשואה בהתאם למסלול.
ניתן לבחור בין חמישה מסלולי השקעה: מסלול בסיכון מועט, מסלול בסיכון בינוני, מסלול בסיכון מוגבר וכן מסלולי הלכה (הלכה יהודית) או שריעה (הלכה איסלמית), שרמת הסיכון שלהם היא בינונית ושזמינים רק בחלק מהקופות.

לא ניתן לדעת מה יוליד יום עם כל מסלול השקעה, אבל לצורך זה יש באתר התוכנית פירוט של התשואה השנתית הממוצעת של מסלולים דומים למסלולי ההשקעה אצל כל אחד מהגופים הפיננסיים. המידע הזה הוא ממש לא הבטחה לתשואה שתקבלו, גם אם הוא יכול לספק אינדיקציה מסוימת למה שיכול להיות צפוי עבורכם.

החיסכון אפשרי נכון לעכשיו דרך 12 גופים פיננסיים: אינטרגמל, אינפיניטי, אלטשולר שחם גמל ופנסיה, אנליסט, אקסלנס נשואה, הלמן אלדובי, הראל פנסיה, מגדל מקפת, מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ, מנורה פנסיה, פסגות קופות גמל ופנסיה או קל גמל ופנסיה בע"מ.

לפני שנציג את נתוני העבר של הגופים, חשוב להבהיר שהם אינם מעידים על העתיד. מעבר לכך, סיכוי מגיע יחד עם סיכון. במילים אחרות, לא מומלץ להתרשם מדי ולא לקבוע בהסתמך על תשואות.

ובכל זאת, הנתונים מראים שבחמש השנים האחרונות התשואה השנתית הממוצעת הגבוהה הייתה במסלולי הסיכון המוגבל של אלטשולר שחם גמל ופנסיה (9.93%), פסגות קופות גמל ופנסיה (9.24%) או הראל פנסיה (7.93%). ברמת הסיכון הבינוני אפשר למצוא שקופות שדומות להן הניבו תשואה שנתית ממוצעת של כ-4%-6% לשנה, בעוד שבקטגוריית הסיכון המועט מדובר לרוב על חיסכון אפשרי של כ-3.5%-5%. במסלול ההלכה יש נתונים רק לגבי שתי תוכניות חיסכון: של מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ (4.85%) והקופה של הראל פנסיה (4.31%). שימו לב שבכל מקרה יש תוכניות רבות שלא ניתן לקבל נתונים על התשואה הממוצעת בהם בחמש השנים האחרונות (תחת המידע יצויין "לא קיים"), וזאת על רקע העובדה שבגוף הפיננסי לא הייתה עד כה תוכנית חיסכון עם מאפיינים דומים. אתם יכולים להתבסס על המידע הקיים, שאמור להתרחב עם הזמן, או להכניס שיקולים אחרים לתמונה. ייעוץ אצל הגוף שאתם סומכים עליו יכול לקרב אתכם לעבר קבלת ההחלטה הטובה ביותר עבורכם.

הנה סקירה מקיפה יותר של התשואות בהתאם לגופים הפיננסיים:

  • אינטרגמל: ניתן לחסוך בכל אחד מחמשת המסלולים. אין בקופה מסלול דומה או נתונים לגביו.
  • אינפיניטי: ניתן לחסוך במסלולי סיכון מועט, סיכון בינוני או סיכון מוגבר. אין נתונים לגבי מסלולים דומים.
  • אלטשולר שחם גמל ופנסיה: ניתן לחסוך במסלולי סיכון מוגבר, סיכון מועט, סיכון בינוני או הלכה. אין נתונים או מסלולים מקבילים, למעט מסלול הסיכון המוגבר הדומה למסלול אלטשולר שחם גמל מניות (1375) שהניב בחמש השנים האחרונות תשואה שנתית ממוצעת של 9.93%.
  • אנליסט: ניתן לחסוך במסלול בעל סיכון בינוני (מקביל למסלול אנליסט גמל ישראל (811) שהניב תשואה שנתית ממוצעת של 7.6% בחמש השנים האחרונות), במסלול סיכון מועט (מקביל למסלול אנליסט גמל לבני 60 ומעלה שאין לגביו נתונים) ובמסלול סיכון מוגבר (אין נתונים על מסלול דומה).
  • אקסלנס נשואה: ניתן לחסוך במסלול סיכון מועט (מקביל לאקסלנס גמל אג"ח ללא מניות (385) שהניב תשואה של 3.72%), במסלול סיכון בינוני (מקביל לאקסלנס גמל לבני 50 ומטה, ללא נתונים על תשואה), הלכה (אין מסלול מקביל) או סיכון מוגבר (מקביל למסלול אקסלנס גמל פאסיבי – מדדי מניות (8626), שאין נתונים לגבי התשואה שלו בחמש השנים האחרונות).
  • הלמן אלדובי: מסלול סיכון מוגבר (מקביל להלמן –אלדובי בר-יציב ישראל (257), שהניב בחמש השנים האחרונות תשואה של 6.14%), סיכון בינוני (הלמן-אלדובי בר-יציב אג"ח עד 25% במניות (107), שהניב תשואה של 4.99%), סיכון מועט (מקביל להלמן-אלדובי בר-יציב אג"ח עד 20% במניות (681), לו תשואה של 3.81%), הלכה (אין מסלול מקביל) או שריעה (מקביל להלמן-אלדובי בר-יציב שריעה, לגביו אין נתונים).
  • הראל פנסיה: מציעה ארבעה מסלולים: סיכון מוגבר (דומה להראל גמל מסלול מניות (761), עם תשואה של 7.93% בחמש השנים האחרונות), סיכון מועט (דומה להראל גמל מסלול אג"ח עד 10% מניות (762), לו תשואה של 4.97%), הלכה (דומה להראל גמל מסלול בכהלכה (1524), תשואה של 4.31%) או סיכון בינוני (דומה להראל גמל מסלולי לגילאי 50 עד 60 (9742), שלגבי התשואה שלו אין נתונים).
  • מגדל מקפת: ניתן לחסוך במסלול סיכון מועט, סיכון מוגבר או סיכון בינוני, לגביהם אין מסלול דומה בקופה. מסלול ההלכה מקביל למגדל השתלמות הלכה (2048), אך אין נתונים לגבי התשואה שהוא סיפק בשנים האחרונות.
  • מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ: ניתן לחסוך בארבעה מסלולים: מסלול סיכון בינוני מקביל למיטב דש גמל לבני 50-60 (103), שהניב בחמש השנים האחרונות תשואה שנתית ממוצעת של 5.73%. הלכה דומה למיטב דש גמל הלכה (767), שהתשואה שלו הייתה 4.85%. מסלול סיכון מועט דומה למיטב דש גמל לבני 60 ומעלה (551), שהניב תשואה של 4.58%. מסלול הסיכון המוגבר דומה למסלול מיטב דש גמל לבני 50 ומטה (7215), שאין נתונים לגבי התשואה שלו.
  • מנורה פנסיה: מסלול סיכון מוגבר (מקביל למנורה מבטחים תגמולים מסלול מניות (1364), שהניב בחמש השנים האחרונות תשואה של 6.98%), סיכון מועט (מקביל למנורה מטבחים תגמולים אג"ח עד 10% מניות (1147), לו תשואה של 4.7%), סיכון בינוני (מקביל למנורה מבטחים תגמולים 50-60 (9792), אין נתונים לגבי התשואה) או הלכה (מנורה מבטחים תגמולים הלכה (9795), לגביו אין נתונים).
  • פסגות קופות גמל והשקעה: מסלול סיכון מוגבר (דומה לפסגות גדיש מניות (1330), לו תשואה שנתית ממוצעת של 9.24% בחמש השנים האחרונות), סיכון מועט (דומה לפסגות גדיש אג"ח עד 10% מניות (1331), עם תשואה שנתית ממוצעת של 4.44%), הלכה (דומה לפסגות גדיש הלכה (2017), אין נתונים) או סיכון בינוני (פסגות גדיש לבני 50-60 (9890), אין נתונים).
  • קל גמל ופנסיה בע"מ: המסלולים המוצעים הם סיכון מועט, סיכון בינוני וסיכון מוגבר. אין בקופה מסלולים דומים שניתן להשוואת אליהם.

חיסכון דרך הבנק

במקרה של חיסכון בבנק, לא מדובר על תשואה אלא על ריבית שצוברות תוכניות החיסכון. גובה הריבית תלוי בבנק שבוחרים ובמסלול הספציפי של החיסכון. מסלולי החיסכון דרך הבנקים הם בגדול בטוחים יותר (את כספי ההקפדה, או סכום הקרן, מקבלים בכל מקרה), אבל מצד שני התשואה האפשרית בהם נוטה להיות נמוכה יותר.

המסלולים המוצעים דרך הבנקים כוללים מספר פרמטרים, שמשפיעים על האפשרויות לחיסכון: הראשון הוא גיל הילד (בין הגילאים 0-18, או לחלופין 18-21), סוג החיסכון (תכנית הפקדה בלי תחנות יציאה, או לחלופין אפשרות לתחנת יציאה אחת לחמש שנים) או הבנק: הבנקים שמציעים את החיסכון נכון לעכשיו הם בנק אוצר החייל, בנק דיסקונט, הבנק הבינלאומי, בנק הפועלים, בנק יהב, בנק לאומי, בנק מזרחי טפחות, בנק מסד ובנק מרכנתיל דיסקונט.

בנוסף, ניתן לבחור בין מסלול עם ריבית קבועה לא צמודה (בו הריבית השנתית משתנה בכל שנה, אבל קבועה וידועה מראש), ריבית משתנה (ריבית שנתית כמרווח מריבית הפריים המשתנה עם השינויים בריבית הפריים) או ריבית קבועה הצמודה למדד המחירים לצרכן (ריבית שנתית קבועה שמצמידים לשינויים במדד המחירים לצרכן).

את המסלולים והתנאים הספציפיים מומלץ לבחון באתר של תוכנית חיסכון לכל ילד. מכיוון שגם גיל הילד הספציפי משפיע על הריבית, יש כאן שינויים בכל שנה בהתאם לגיל הילד, בין הבנקים ובמסלולי הריבית השונים.

בגדול, מסלול הריבית הקבועה יציע בדרך כלל ריבית של כ-2-4% בשנים הראשונות של הילד, כאשר הריבית יורדת בהדרגה עם הגיל: בגילאי 17-18 למשל היא עומדת לרוב על פחות מחצי אחוז, וכך גם מעל גיל 18.

מהבדיקה שעשינו עולה שעד גיל 18 מסלולי הריבית הקבועה של בנק הפועלים הם בעלי הריבית הגבוהה יותר. במסלול הריבית הצמודה מדובר על ריבית נמוכה של פחות מאחוז אחד, ופעמים רבות ריבית המתקרבת לאפס. הריבית המשתנה מציעה טווח רחב גם כן.

אפשר לטעון כי חישוב הריבית מראש לתקופה של כמה עשרות שנים הוא בעייתי במקרה של הבנקים, אבל בכל מקרה הריבית נוטה להיות נמוכה יותר מאשר התשואה שאמורים לקבל דרך קופות הגמל.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר הון – מדריכים פיננסיים של אבישי עובדיה.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות