waze שמה גז על פתרון הקארפול. מה וכמה תוכלו להרוויח?

waze שמה גז על פתרון הקארפול. מה וכמה תוכלו להרוויח?

מדובר בפתרון שבו גם הנהג וגם הנוסע מרוויחים. האתגר של ווייז הוא לשבור את החסם הפסיכולוגי

נועם ברדין
נועם ברדין, מנכ"ל ווייז
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

תארו לעצמכם נסיעה בלי פקקים. ותארו לעצמכם שמישהו חולק איתכם את הוצאות הדלק.

מבחינת waze – זה אפשרי, ובימים אלה היא מתחילה לקדם בארץ באופן מואץ את שירות הקארפול שלה (carpool, נסיעה שיתופית).

ישראל, למעשה, היא המדינה העיקרית שבו פועל כרגע השירות, חוץ מבקליפורניה שבארה"ב.

במסיבת עיתונאים שכינס נועם ברדין, מנכ"ל ווייז, סיפר ברדין על החזון של ווייז, שכזכור נרכשה על-ידי גוגל לפני כשלוש שנים וחצי. עצם קיומה של מסיבת העיתונאים מצביע על החשיבות שמייחסת ווייז לקארפול – שכן מאז הרכישה לא קיימה החברה קשר עם עיתונאים. "אנחנו מאוד מאמינים בקארפול", אמר אתמול ברדין. "זה יכול לפתור את בעיית הפקקים וזה יכול לקרות מחר. גם כשהקמנו את ווייז בהתבסס על חוכמת ההמונים, היו כאלה שחשבו שזה לא יילך. אנחנו לא מתרגשים ממי שאומר זאת. המשימה שלנו היא למצוא את הפתרון הטכנולוגי ולגרום לאנשים לשבור את המחסום הפסיכולוגי".

נועם ברדיןף מנכל ווייזנועם ברדין, מנכ"ל waze

ואכן, קשה להתווכח עם ההצלחה של ווייז היום בעולם, עם 80 מיליון משתמשים פעילים בעשרות מדינות, ביניהם 2.7 מיליון בישראל, שיתופי פעולה עם למעלה מ-200 תחנות טלוויזיה ומאות עיריות וגופים מסחריים.

למעשה, שירות הקארפול של ווייז כבר פעיל כמה חודשים בישראל ובארה"ב. בשלב זה השירות ניתן חינם ומשתמשים בו אלפי אנשים ביום, ובהמשך תיגבה עליו עמלה של 15% מהעסקה.

כדי לצוות את הנהגים לנוסעים, השירות משתמש ביכולות מיפוי ו-GPS של גוגל, ומחבר בין נהגים ונוסעים עם מסלולים דומים. הנהגים מקבלים הצעות לנסיעות שהם מבצעים בכל מקרה, כשהמטרה היא לקשר בין אנשים שמלכתחילה הם שכנים וחברים לעבודה. הרעיון הוא שנהג שממילא נוסע לנקודה מסוימת, יוכל לאסוף טרמפיסט שצריך להגיע לאותו מקום ואף יחלוק איתו את הוצאות הדלק – הוצאות שכידוע אינן מבוטלות.

בווייז מקפידים להדגיש את הבידול בין השירות הזה לבין השימוש במוניות שיתופיות, לדוגמה. המטרה בשירות הזה היא לא להפוך את הנסיעה למקור פרנסה של הנהג, ולכן יש פיקוח על המחיר. המטרה היא יצירת מצב של win win לכל הצדדים מבחינת העלות, התועלת והנוחות.

מחיר הנסיעה המירבי מוגבל לפי עלות הבלאי והדלק המשוערת למסלול הנסיעה. טווח המחירים מותנה בפרמטרים דינמיים המתעדכנים בהתאם להיצע וביקוש, הערכות סטייה וכו'. לדוגמה, טווח מחירים ממוצע במסלול הרצליה-תל אביב נע סביב 12-15 שקל.

נשמע פשוט וטריוויאלי, אלא שהדבר כרוך בשינוי הרגלי הנסיעה שלנו – החל מנכונות של הנהג לעצור ולהעלות נוסע נוסף, דרך החוויה של נסיעה עם אדם שהוא לא מכיר ועד הרתיעה של הטרמפיסט מ"ליפול" על נהג מפוקפק. 

בעצם, שני הצדדים צריכים לצאת מאזור הנוחות שלהם, לשבור מחסום פסיכולוגי ולקבל ודאות כמה שיותר גבוהה לגבי הנהג או הטרמפיסט.

בווייז מודעים לשינוי המשמעותי שהם צריכים לחולל כדי להטמיע את הקארפול כפתרון תחבורתי, ולכן עושים כמה מהלכים בכיוון.

כך למשל, הבוקר הושק שירות חדש ששמו "הצעת נסיעה ב-Waze Carpool", שמאפשר לנהגים ליזום נסיעות. עד היום, נהגים היו מקבלים בקשות נסיעות מנוסעים פוטנציאלים, ויכלו לבחור אם לאשר את הבקשה ולאסוף את הנוסע/ת. כעת, נהגים יכולים להציע לנוסעים להצטרף לנסיעה שלהם באופן יזום.

גם את סוגיית הביטוח ווייז פותרת – ראשית, משום שנקודת המוצא שלה שמדובר בנסיעה פרטית ולא מסחרית, כך שלא אמורה להיות בעיה ביטוחית, ושנית, באמצעות יצירת קשר עם חברות הביטוח.

לאחרונה דיווחה החברה כי חברת  הביטוח הודיעה על תמיכתה בשירות Waze Carpool, ולפיכך מבוטחים של החברה אשר משתמשים בשירות מכוסים ביטוחית בפוליסה לביטוח חובה של החברה. בכך היא מצטרפת לחברת ביטוח ישיר אשר הכריזה כי תכסה את הלקוחות שלה לפני כ-10 חודשים. בכל מקרה, בווייז מדגישים בפני הנהגים כי על כל נהג לוודא שפוליסת הביטוח שלו מכסה מקרים ביטוחיים בעת הסעת שותפים לנסיעה.

אלא שלא רק סוגיית הביטוח מטרידה את הנוסעים ואת הנהגים, אלא גם שאלת הבטיחות. בסופו של דבר, מדובר פה במפגש בין אנשים שאינם מכירים זה את זה – ולכל אחד מהם יש סיבה טובה לחשוש לביטחונו.

לדברי לימור גולדהבר, מנהלת השיווק של ווייז, בשל כך יכולים הצדדים לראות תמונה של הנוסע/הנהג ולדעת מיהו גם באמצעות פרופיל הפייסבוק שלו. בנוסף, לדבריה, הם קשובים לדיווחים של המשתמשים ולתלונות אם קיימות.

איך זה עובד?

לכל אחד מאיתנו מותקנת כמובן אפליקציית ווייז על הסלולרי, אך כדי לקחת חלק בקארפול כנוסע, צריך להתקין גם את אפליקציית waze raider.

הנהגים מקבלים בכל יום הצעות לעד שתי נסיעות הנמצאות על נתיב הנסיעה הרגיל שלהם, ואפליקציית Waze Rider מתאימה נוסע אחד לנהג אחד, לנסיעה בכיוון אחד – אל העבודה או בחזרה ממנה.

בשלב זה, השירות זמין לנוסעים לשתי נסיעות ביום – מהבית לעבודה ובחזרה, וגם הנהגים מוגבלים לשתי נסיעות ליום. למעשה, השירות זמין לנוסעים בשעות הנסיעה והחזרה מהעבודה בלבד.

כרגע מסלולי הנסיעה מוגדרים, אך בחברה מבטיחים שעם הצטרפותם של משתמשים חדשים השירות יתרחב לאזורי נסיעה נוספים. 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות