מתקדמת הצעת החוק שתאפשר לרכוש חופשות מוזלות בחו"ל ללא זכות ביטול - פואנטה

מתקדמת הצעת החוק שתאפשר לרכוש חופשות מוזלות בחו"ל ללא זכות ביטול

כיום צרכן ישראלי שמזמין חופשה דרך ספק ישראלי בחו"ל, מוגן ע"י חוק הגנת הצרכן ויכול לבטל עסקה בתנאים מסוימים. התיקון יאפשר מכירת חופשות ללא זכות ביטול עסקה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

האם נאלצתם פעם לבטל טיסה או חופשה בחו"ל? במידה שהזמנתם את הטיסה מחברה ישראלית, קיימת זכות ביטול בהתאם לחוק הגנת הצרכן, אך אם הזמנתם מאתר בינלאומי כלשהו – חוק הגנת הצרכן אינו חל עליכם. בקרוב הדבר ישתנה, והנוסעים הישראלים שמזמינים אצל סוכני ואתרי נסיעות יוכלו לבחור אם לרכוש חופשה עם זכות ביטול או חופשה זולה יותר ללא זכות ביטול.

כפי שפורסם בפואנטה, בדיוק לפני שנה, בחודש נובמבר 2017, אושר התיקון לגבי ביטול חופשה בחוק הגנת הצרכן לקריאה ראשונה, וכעת ועדת הכלכלה אישרה את הצעת החוק גם לקריאה שנייה ושלישית.



כיום, צרכן שרכש שירות מאתר תיירות ישראלי, רשאי לבטל את העסקה בהתאם לזכות ביטול עסקת מכר מרחוק. הביטול אפשרי תמורת דמי ביטול של 5% משווי העסקה ועד 100 שקל. מאחר שהחוק לא חל על הספקים הזרים, סוכני הנסיעות למעשה משלמים דמי ביטול שהם לא יכולים לגבות מהספק בחו"ל, ובעקיפין התוצאה היא שהספקים הישראלים מתמחרים את החופשה במחיר גבוה יותר כדי לספוג את עלויות הביטול.

ביטול טיסה וביטול עסקה: מה יודע הציבור?

מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, חני סובול, אמרה כי סקר שבוצע מגלה ש-68% מהצרכנים כלל לא יודעים שכאשר הם מזמינים טיסה מחברה זרה, לא חל עליו חוק הגנת הצרכן והוא לא מוגן במקרה של ביטול טיסה.

החשש שליווה את יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל (המחנה הציוני) לאורך תהליך החקיקה הוא שספקי התיירות ינצלו את החקיקה כדי לייקר את החופשות עם זכות הביטול או יפגעו בזכות הביטול. לכן, היו"ר כבל שב והבהיר כבר בפתח הישיבה כי לא יאפשר מצב של כרסום בזכות הביטול של הצרכן או פגיעה בה, וההצעה נועדה להיטיב ולאפשר לו לקבל מה שהוא יכול לקבל מאתרי האינטרנט בחו"ל גם מסוכני הנסיעות בארץ: "אני האחרון שאפשר להגיד עליו שהוא שמרן. אני מקשיב ואני מבין. אני רוצה לעזור, אבל אני מפחד".

בנוסף, קיימים עוד היבטים שעלו בדיונים, למשל העובדה ששינוי כזה עשוי לגרום גם לעסקים אחרים בישראל לדרוש שיחריגו אותם מזכות ביטול העסקה כדי להידמות לעסקים בחו"ל.

היבט אחר הוא דרישת המלונאים בארץ להיכלל בשינוי שנכון לעכשיו מדברים עליו רק ביחס לספקים של שירותי תיירות בחו"ל.

כאמור, נכון לעכשיו, ההצעה, שיזם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), מתייחסת לסוכני נסיעות ישראלים המוכרים שירותי הארחה ונופש של ספקים זרים, ותאפשר להם להציע לצרכן שירותי הארחה, נסיעה, חופשה או בילוי שמתבצעים במלואם בחו"ל בשתי אפשרויות – עם זכות לביטול העסקה או בלעדיה.

ח"כ סמוטריץ' אמר כי בחודשים האחרונים קיים דיונים עם נציגי הרשות להגנת הצרכן בעניין, והציע כי החלת הצעתו על שירותי הנופש והטיסה בישראל תהייה בהוראת שעה לשנתיים בלבד, כאשר באותה תקופה תקבל הרשות להגנת הצרכן מידע מהעוסקים בענף כדי לוודא שהדבר לא מוביל לעליית מחירים או כל פגיעה אחרת בצרכן. הממונה על הרשות להגנת הצרכן,

ביטול חופשה ללא דמי ביטול – גם המלונאים רוצים

עו"ד מיכאל אטלן, ראש הרשות להגנת הצרכן, מצדד בהכנסת המלונאים לפיילוט שבו גם הם יוכלו להציע שתי חלופות – האחת לחופשה יקרה יותר עם אפשרות ביטול עסקה והשנייה זולה יותר ללא ביטול עסקה. זאת, בכפוף לכך שכל מי שמשתתף בפיילוט יעביר נתונים לרשות להגנת הצרכן. לדבריו, הרשות הגיעה להבנות עם המלונאים באשר לקבלת הנתונים, אך לא הגיעה להבנות דומות עם חברות התעופה.

בסופו של דבר, לפי ההצעה שאושרה, בעסקאות לרכישת שירותי חופשה הניתנים בחו"ל, ספק התיירות הישראלי יוכל להציע לצרכן לבחור מראש אם בהזמנת החופשה יחולו עליו תנאי הביטול לפי חוק הגנת הצרכן, או תנאי הביטול לפי נותן השירות בחו"ל.

הסוכנים יוכלו להציע גם שירותי תיירות בחו"ל עם אפשרות ביטול, לצד חופשות ללא אפשרות ביטול, ויחויבו להבהיר לצרכן את ההבדל בניהן.

כמו כן, אושרה סנקציה של עיצום כספי בסך 22,000 שקל על עוסקים שלא יפרסמו ויבצעו גילוי נאות של החלופות השונות בצורה ברורה. עוד נקבע כי ההצעה תיכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומה ברשומות.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות