העונש של יוניליוור על הסתרת הסלמונלה בקורנפלקס תלמה: תרומה של 1.8 מיליון שקל - פואנטה

העונש של יוניליוור על הסתרת הסלמונלה בקורנפלקס תלמה: תרומה של 1.8 מיליון שקל

עקב פשרה בבקשה לייצוגית, יוניליוור תתרום כסף לעמותות, אך לא תיתן פיצוי ישיר לצרכנים

סלמונלה בקורנפלקס
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לפני שנתיים וחצי הארץ סערה לאחר שנודע כי חברת יוניליוור הסתירה את הימצאותו של חיידק הסלמונלה בדגני הבוקר שלה. פרשת הסלמונלה ביוניליוור הייתה שערורייתית הן בגלל התנהלות החברה והמנכ"לית שלה, והן משום שהיא חשפה עד כמה פרוץ המנגנון שאמור להגן הצרכנים הישראלים. אפשר היה להניח כי בגידה באמון הצרכנים תעלה ליוניליוור ביוקר לא רק מבחינה תדמיתית, אלא גם מבחינה כספית, אך בקשה לייצוגית שהוגשה נגדה אז (ת"צ 2346-08-16) מסתיימת כעת בבקשה להסדר פשרה שהצרכנים לא ירוויחו ממנו. לפי ההסדר, יוניליוור תתרום 1.8 מיליון שקל לעמותות לנזקקים.

נזכיר כי בתחילת פרשת הסלמונלה בקורנפלקס תלמה, יוניליוור הכחשה את הימצאותו, לאחר מכן הטעתה את הציבור לגבי המוצרים הנגועים הספציפיים וגם טענה שהם לא הגיעו לצרכנים.

במשך שבוע היו כולם בטוחים שהמוצרים הנגועים של יוניליוור הם קורנפלקס של אלופים ודלי פקאן, בעוד שהחברה ידעה בדיוק באילו מוצרים מדובר: קורנפלקס של אלופים רגיל + בד”צ וקוקומן צדפים. הסיבה, כמובן, היא שקוקומן הוא מוצר לילדים, וזה היה מגביר את הפאניקה ומצניח את המכירות.



שיא השיאים היה כאשר המנכ”לית לכאורה התראיינה כדי לשדר שקיפות – ובריאיון לא טרחה לעדכן את הציבור שמדובר במוצרים הללו. כאשר היא נשאלה מדוע היא שיקרה, התשובה הייתה: “היא לא שיקרה, היא פשוט לא תיקנה”.

כאמור, לא בכדי פרשת הסלמונלה הגיעה עד הכנסת ונדונה בוועדה לביקורת המדינה, אלא משום שהיא חשפה את השטח האפור שמאפשר לחברה להסתיר ליקויים תברואתיים שמתרחשים בין ארבעת כתלי המפעל שלה. מאז היו עוד לא מעט אירועי סלמונלה – ונראה שהעובדה שיוניליווור נחשפה במערומיה גרם לחברות אחרות לחשוב פעמיים לפני שהן מסתירות ליקויים וזיהומים, ולדווח עליו מיד למשרד הבריאות. במשך תקופה מסוימת לאחר המקרה, בכל יום הצרכנים היו שומעים על סלמונלה או ליסטריה שהתגלו במוצר כזה או אחר, אך בחודשים האחרונים נראה שהמצב חזר לקדמותו וההודעות על מוצרים נגועים מגיעות מדי כמה שבועות ונמסרות לעיתונות באמצעות משרד הבריאות.

הבקשה לייצוגית הוגשה ע"י אחד מלקוחות יוניליוור באמצעות עו"ד גולן נפתלי, והדיונים נמשכו עד עתה.

בינתיים, הרשות להגנת הצרכן קנסה את יוניליוור בכ-600 אלף שקל על הטעיית צרכנים בנסיבות מחמירות והצרכנים כבר מזמן הספיקו לשכוח והמשיכו לקנות את דגני הבוקר של תלמה.

כעת מסתבר, כאמור, שהתביעה הייצוגית נגד יוניליוור לא תסתיים בפיצוי לצרכנים על הזלזול בבריאותם ובאינטליגנציה שלהם.

יוניליוור תיפרד מ-1.8 מיליון שקל, וטוב שתשלם מחיר על מעשיה. טוב גם מהכסף ייהנו עמותות שמסייעות לנזקקים, אך חבל שלפחות חלק מהכסף שמוקדש לפיצוי לא חוזר אל הצרכנים.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות