האם הכנסת תאשר את ביטול הפטור ממס על קניות באינטרנט?

המאבק לביטול הפטור ממס על קניות באינטרנט: ועדת הכספים מתנגדת

מצד אחד עומדים הסוחרים והיצרנים הישראלים, שמספקים מיליוני מקומות עבודה, ומהצד השני עומדים הצרכנים הישראלים, שמזמינים בהמוניהם באינטרנט כאמצעי להפחתת יוקר המחיה… המאבק על הפטור ממס על קניות באינטרנט בעיצומו

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

דיון סוער מאוד התקיים בוועדת הכספים בנושא המאבק לביטול הפטור ממס.

זאת, במקביל לעתירה לבג"ץ לביטול הפטור, שהוגשה על-ידי איגוד לשכות המסחר נגד שר האוצר, ראש הממשלה וראש רשות המסים – שעליה כתבתי בפואנטה בהרחבה.

שתי ההצעות לסדר שנדונו בוועדת הכספים שיקפו את המורכבות של המצב הנוכחי – כאשר מצד אחד ביטול הפטור מנוגד למדיניות הפחתת יוקר המחיה, ומצד שני יש כאן אפליה נגד הקמעונאים הישראלים ומשבר שעלול לגרום לפיטורים המוניים.


מי שיזם את הדיון באחת ההצעות היה יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני), שאמר כי יש רשימה ארוכה של רשתות בקשיים: "אם לא קונים זה ישפיע על הקניונים ועל הנדל"ן ויביא להאטה משמעותית במשק. ממשלת ישראל לא מתמודדת עם האתגר הזה. נכון שזה אתגר עולמי, אך ניתן ליצור שוויון ולתמרץ עסקים קטנים ובינוניים ולבחון מה ההשפעה על השוק בישראל".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), הגיע לוועדה מנקודת מוצא הפוכה, כאשר הוא מביע חשש שהפטור יבוטל: "אני חושב שזו שאלה ערכית – אם אנחנו יכולים לכפות תרבות צריכה, האם אנחנו יכולים לשנות אותה, האם אזרחי ישראל יכולים להיות שבויים בידי קמעונאים מסוימים שעה שהם יכולים לשלם סכום נמוך הרבה יותר. רוב בתי האב רוכשים באמצעות האינטרנט מחו"ל, יש גם קמעונאים ישראלים שפועלים בתחום הזה בישראל ומצליחים. אנחנו צריכים לקחת בחשבון שאם אנחנו משנים את המיסוי על הקנייה באינטרנט ומבטלים את הפטור ממע"מ ברכישות בסכום של עד 75 דולר, אנחנו פוגעים באופן משמעותי וישיר ביוקר המחייה והוצאה לנפש".

יו"ר הוועדה, חכ משה גפני (יהדות התורה), אמר באופן נחרץ: "ביטול כזה מצריך אישור של הוועדה ולא יהיה אישור של הוועדה. שלא יטעו לחשוב, אנחנו לא נאשר את זה. שר האוצר לא יכול לעשות את זה לבד".


גם חברי הכנסת האחרים מתנגדים לביטול הפטור. לדבריהם, הפתרון צריך להיות בדמות הפחתת המיסוי לרשתות הישראליות. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), אמר: "תחשבו מחוץ לקופסא, לא תוכלו לעצור את הייבוא אישי. מחר בבוקר יבטלו את ה-75 דולר? ששר האוצר לא יביא את זה לפה, אצביע נגד. נראה את שר האוצר אומר לציבור שהוא מבטל את הפטור. מצד שני איך אנחנו יכולים להגן על התוצרת המקומית? התרעתי מפני פיטורים רחבים. אני אומר תנו לרשתות את האפשרות להתחרות – תורידו להם מיסים".

חבר הכנסת היחיד שהציג נתונים מספריים וגם פתרון אפשרי, היה ח"כ עודד פורר (המחנה הציוני): "היו דיונים פה שטענו שאין יצרני אופנה במדינת ישראל. יש 70 יצרנים, אלף מעצבים, 5,000 עובדים בישראל ועוד 25 אלף ברשות הפלסטינית. הורידו את מכס מגן ל-0… אין סיבה שאני אקדש את היבואנים. המכס עבורם צריך להיות לפחות 6%. צריך גם לאפשר ליצרנים פטור ממע"מ עד 75 דולר. בנוסף ניתן להקים עם רשות המיסים אזור של פטור בנגב ובגליל, ממנו תוכל למכור סחורה דרך האינטרנט בפטור ממע"מ ותייצר מקומות עבודה".

מי שעוד העלה הצעה היה עו"ד דן כרמלי, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר: "יש לבטל את הפטור ממע"מ ובמקביל להוריד את המע"מ לכולם".

אבל לא נראה שבצד של הממשלה יש כוונה כזאת. המדיניות שהציגו נציגי משרד האוצר ומשרד הכלכלה היא שאין כוונה לבטל את הפטור, אבל גם אין כוונה לפעול באופן רגולטורי לטובת הקמעונאים – כי לדבריהם זה כבר נעשה.

לדברי יבגני ציקנובסקי ממשרד הכלכלה, יבוא אישי מהווה בסה"כ אחוז אחד מסך היבוא למדינת ישראל: "היבוא האישי תרם להורדת מחירים בתחומים החשופים ליבוא אישי. לעמדת בנק ישראל המצב מצדיק את הפטור ממס".

עידו סופר ממשרד האוצר הוסיף כי בעוד שהקמעונאים קובלים על פערי המיסוי וטוענים שבגללם המוצרים בישראל יקרים יותר, בפועל, הפער לא מסתכם ב-17% (גובה המע"מ) אלא בהרבה יותר, כך שהמפתח נמצא בידיים שלהם: "מדובר על מגמה עולמית, לא ניתן לעצור את זה. הצרכן לא מוכן לקנות מוצר שההפרש יכול להגיע ל-40%. המדינה הובילה שורה של צעדים להורדת נטל רגולטורי עבור היבואנים. יש רפורמות שונות שחוסכות בין 10%-15% במחיר המוצר. הייתה הפחתה גם במיסי קנייה כדי שיוכלו לייצר. אך גם הקמעונאים צריכים למקסם את הסוגיה, את החוזים מול היבואנים וחוזי עלויות השכירות, כי הפער הוא לא 17% אלא הרבה יותר".

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות