קרם הגנה מהשמש: האם מרכיביו חודרים למחזור הדם? פואנטה עם המלצות ה-FDA

קרם הגנה מהשמש: האם מרכיביו חודרים למחזור הדם?

קרם הגנה מהשמש הוא כלי קריטי למניעת סרטן העור, אך האם הם גם עלולים להזיק? מה מציעים התכשירים הטבעיים והאם הם יעילים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה




לאחרונה פרסם ארגון הרופאים האמריקנים מחקר שבדק אם קרם ההגנה מהשמש עלול לחדור למחזור הדם של המשתמשים. קרם הגנה רגיל מכיל שורה של מרכיבים שמטרתם לסנן את קרני השמש, ביניהם נבדקו ארבעת המרכיבים הראשיים. החוקרים בדקו 2 תרסיסים, תחליב אחד וקרם הגנה מהשמש אחד – של ארבעה מותגים. הנבדקים השתמשו בכמות זהה של תכשיר הגנה במשך חודש, ונלקחו מהם 30 דגימות דם. התוצאות הראו שכבר ביום הראשון, אצל כל המשתתפים נמדדו רכיבים אלה בדם מעבר לרף שקבע מינהל התרופות האמריקני (ה-FDA), והכמות עלתה ככל שהימים חלפו. עם זאת – ב-FDA לא הוציאו עד כה הנחיות חדשות לגבי שימוש בתכשירי הגנה מהשמש.

קרם הגנה מהשמש: מה הוא מכיל?

כאמור, המחקר בדק רק ארבעה מרכיבים מתוך המרכיבים שמהם מיוצרים תכשירי ההגנה הנפוצים (octocrylene, ecamsule, אבובנזון (avobenzone) ואוקסיבנזון (oxybenzone). חשוב לדעת כי בקרם הגנה מהשמש יש עוד מרכיבים ובכלל כי תהליך הבדיקה עדיין בראשיתו. כעת מבצע ה-FDA שורה של בדיקות וקורא ליצרנים לבצע בדיקות גם הם – ובקרוב יפורסמו הנחיות. איגוד יצרני תכשירי ההגנה מצדו הצהיר כי התכשירים נמצאו בטוחים באירופה וכי הוא ישמח לשתף פעולה עם ה-FDA.

מבחינת ה-FDA, המטרה היא לא לשפוך את התינוק עם המים ולא לגרום לפניקה שתצמצם דרסטית את השימוש בתכשירי הגנה מהשמש. זאת, כמובן, בשל החשש מסרטן העור. תכשירי הגנה מהשמש הם אמצעי קריטי להתגוננות מפני קרני השמש, אשר כידוע עלולה לגרום ישירות לסוגים שונים של סרטן עור, כולל מלנומה (סרטן העור הממאיר ביותר) – ולכן ב-FDA נוקטים משנה זהירות לפני שיוצאים בהכרזות דרמטיות. ייתכן שייקח עוד חודשים רבים עד אשר ייצאו הבהרות בנושא.

עדיף להשתמש בתכשירי הגנה מינרליים (טבעיים)?

בינתיים, חשוב לדעת כי יש תכשירי הגנה מהשמש מינרליים (המכונים גם "טבעיים"), שאינם מכילים את הרכיבים הללו ובמקום זאת מכילים תחמוצת אבץ וטיטניום דו-חמצני. תכשירים אלה מספקים הגנה לעור בשיטה שונה מזו של התכשירים התעשייתיים: במקום לסנן את הקרינה, הם מחזירים אותה – ולכן אינם נספגים בעור ולא מגיעים אל מחזור הדם. ה-FDA מצא כי חומרים אלה אינם מזיקים לבריאות.

אמנם, מבחנים שערך ארגון הקונסיומר ריפורטס (Consumer Reports), שהוא גוף צרכני אובייקטיבי ותיק בארה"ב, גילה שאותם תכשירים לעתים מספקים הגנה נמוכה יותר מזו שמובטחת על האריזה, אך עבור מי שמעדיף להימנע מתכשירים אחרים, הם יכולים להיות פתרון טוב. בקרן לבריאות הסביבה מדגישים את יתרונות תכשירי ההגנה המינרליים: "הם ממספקים הגנה נרחבת כנגד קרינת UVA ו-UVB, להבדיל ממסנני SPF המגנים מפני קרינת UVB בלבד", נכתב בסקירה שפורסמה לאחרונה בנושא.

חשוב לזכור כי תכשירים אלה לעתים קרובות נספגים פחות טוב ופחות נוחים למריחה – בדיוק בגלל הסיבה שהם לא נספגים בעור אלא מיועדים פשוט להחזיר את הקרינה ולהיות מעין שכבת מגן על העור.

חשש מהשפעה מזיקה על ילדים

בין היתר החשש הוא כי חדירה של חומרים אלה למחזור הדם בעייתית במיוחד עבור ילדים ונשים בהריון. בכל מקרה, ארגון רופאי הילדים האמריקני ממליץ לא לחשוף תינוקות עד גיל חצי שנה לשמש מבלי שהם מוגנים היטב בביגוד ארוך, ורק אם אין ברירה למרוח להם קרם הגנה על הפנים ועל אזורים חשופים.

ארגון רופאי הילדים האמריקני ממליץ להורים להימנע מלמרוח על ילדיהם תכשירי הגנה מהשמש המכילים oxybenzone, בשל חשש להשפעה על המערכת ההורמונלית שלהם. זאת, מאחר שהמערכת האנדוקרינולוגית אצל ילדים מתפתחת מהר יותר. בארגון מדגישים כי אין מחקרים שמוכיחים פגיעה בקרב ילדים מחומר זה, אך מחקרים על חיות מעבדה מראים ש-oxybenzone משפיע על המערכת ההורמונלית – ולכן קיים החשש מפני השפעה שלילית על ילדים.

השפעה מזיקה גם על הטבע

לא רק בני האדם סופגים את אותם חומרים כימיים שנמצאים במקדמי ההגנה, אלא גם האלמוגים והסביבה הימית. בשנים האחרונות, במדינות כמו הוואי החלו לאסור שימוש בתכשירי הגנה שמכילים oxybenzone, octocrylene ופראבנים, משום שלאורך זמן הם פוגעים באורגניזמים החיים וביצורים הימיים.

כאשר מדובר באלפי אנשים השוחים באוקיינוס – מדובר בכמויות שמצטברות לכמויות גדולות. גם כאשר החומרים הללו נשטפים באמבטיה, הם בסופו של דבר מגיעים אל מימי האוקיינוס.

מה עושים?

באופן כללי, ההמלצה לכולם היא לא להסתמך רק על תכשירי הגנה מהשמש אלא לנקוט שורה של דרכים כדי לצמצם את החשיפה לשמש:

  • להשתדל לא להיות חשופים לשמש בשעות החמות ביותר (09:00-16:00)
  • ללבוש בגדים ארוכים
  • ללכת לים או לבריכה עם בגדי ים ארוכים הכוללים מסנני קרינה
  • לחבוש כובע
  • לחבוש משקפי שמש
  • לשהות בצל

 

היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק, זה ממש חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות בפואנטה





 

 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות