כריך לבית ספר: לקראת החזרה ללימודים - פואנטה עם טיפים

גבינה, נקניק או חביתה? לחמניה או פיתה? המדריך לכריכים לבית הספר

הקווים המנחים לארוחת בוקר הם שמרכיביה גם ישביעו, גם יסייעו בריכוז, גם יהיו בעלי ערך תזונתי וגם ישמרו על הסביבה




החזרה לבית הספר משמעותה חזרה לשגרת כריכים. האתגר הוא כריך בריא שיהיה גם טעים ומשביע, אשר הילדים יאכלו ולא יזרקו או יתנו לחברים… בשנים האחרונות חלה עלייה גדולה ברמת המודעות לתזונה בריאה, וזאת במקביל לתופעות כמו השמנה אצל ילדים, בעיות קשב וריכוז, אלרגיות ומזונות מהירים ותעשייתיים שמפתים את ההורים והילדים. לכן האתגר של כריך בריא וטעים חשוב מתמיד. כדאי להשקיע מחשבה וגם קצת מאמץ במה שהילדים אוכלים, משום שבסופו של דבר זה מה שאמור להחזיק אותם כמה שעות טובות ומהווה מרכיב מאוד מרכזי בתזונה שלהם.

כריך בריא וטעים – זו לא כזאת בעיה

אז מה לשלוח עם הילדים לבית הספר ומה ממש לא? כשמדברים על כריך בריא, מדברים גם על סוג הלחם וגם על מה שיש בתוך הכריך.

ככלל, הקווים המנחים לארוחת בוקר הם שמרכיביה גם ישביעו, גם יסייעו בריכוז, גם יהיו בעלי ערך תזונתי וגם ישמרו על הסביבה. זו גם הזדמנות להזכיר להורים להימנע משקיות ניילון ומבקבוקים חד-פעמיים, ולעבור לקופסאות ולבקבוקים רב-פעמיים.

רגע לפני שאתם מפוצצים את העגלה בסופרמרקט לקראת החזרה ללימודים, הנה מה שממליצה לכם ראש מחלקת התזונה במשרד הבריאות, רונית אנדוולט – ומה שממש לא.

כריך בריא

1. כריך בריא – עדיפות ברורה לקמח מלא

שפע של לחמים, לחמניות ופיתות נמכרים היום בחנויות ובמאפיות, וההמלצה החד-משמעית היא לבחור באלה המכילים קמח מלא: "הוא טעים ובריא הרבה יותר, משום שיש בו יותר ויטמינים ומינרלים וגם יותר סיבים תזונתיים. הוא גם יותר משביע ופחות מעלה את רמת הסוכר בדם", מסבירה אנדוולט.

מאחר שלא כל הילדים אוהבים לחם מקמח מלא, מומלץ להרגיל אותם לכך בהדרגה.

הכוונה היא לכל סוגי הלחמים – החל מכיכרות לחם, דרך לחם פרוס ועד לחמניות או פיתות.

ומה לגבי ילדים רגישים לגלוטן?

אנדוולט: "לילד עם צליאק אפשר כמובן לקנות לחמים מתאימים, ואפשר גם לאפות בבית מכוסמת או קינואה. אפשר גם לשלוח פריכיות".

יש הורים ששולחים קורנפלקס, האם זה מומלץ?

"עדיף כריך על קורנפלקס, הוא הרבה יותר משביע. בכל מקרה, כאשר אוכלים קורנפלקס, חשוב שהוא יהיה בלי סוכר, אחרת זה ממתק".

2. בתוך הכריך: שימו לב לאחוזי השומן, לסוכר ולמלח

המקרר והמגרות מלאים בממרחים – החל מחומוס, דרך גבינות ועד שוקולד.

כשאנחנו מדברים על כריך בריא, ההמלצה היא כמובן להעדיף באופן קבוע את הממרחים הלא מתוקים והלא שמנים, אלא שבמבחן המציאות זה לא תמיד עובד. "אם הילד מאוד רוצה כריך מתוק, אפשר לשלב: להכין כריך בריא וכריך מתוק".
כשמדובר בממרחים המתוקים, הסיבה שאנדוולט מסתייגת מהם אינה רק השומן, אלא העובדה שהם פחות משביעים: "הילד שבע פחות זמן כשהוא אוכל כריך עם שוקולד".

אנדוולט מחדדת שאפשר למרוח את כל הגבינות הלבנות, אבל חשוב לבחור באלה שלא מכילות הרבה שומן רווי ומלח. במקום לקנות גבינות מתובלות, אפשר פשוט לתבל אותן לבד בבית ולהוסיף פפריקה, זיתים או כל דבר אחר.

אנדוולט: "אנחנו לא רוצים בשר מעובד או ממתקים, וגם לא שוקולד, כי זה לא משביע אלא רק מגביר את התיאבון", מסבירה אנדוולט. כך היא מדרגת את הממרחים:

  • קוטג' וגבינה לבנה: "עדיף 5%".
  • גבינה צהובה: "עדיף 9% וללא חומרים משמרים".
  • חומוס: "עדיף חומוס ביתי. אם קונים חומוס, עדיף שיהיה עם אחוזי שומן מעטים וללא חומרים משמרים.
  • טחינה: "עדיף להכין בבית".
  • חביתה: "מצוין, בלי הרבה שמן. אפשר להוסיף מעט מיונז".
  • טונה: "מצוין, זה משביע".
  • חלבה: "זו למעשה טחינה עם סוכר, אפשר מדי פעם – ולא חייבים בבית הספר, אפשר פשוט לתת את זה כפינוק אחרי הצהריים".
  • שוקולד למריחה: "עדיף להימנע, הוא מכיל הרבה שומן רווי".
  • ריבה: "זה כמו ממתק".
  • חמאת בוטנים: "אפשר למרוח ממרח בוטנים ללא סוכר, רק צריך לוודא שאין בכיתה ילד שיש לו אלרגיה לבוטנים".
  • נקניקים: "לא מומלץ, כי זה בשר מעובד והם מכילים ניטרטים ופוספטים. אפשר פעם בחודש".

3. פירות וירקות – In; חטיפי "בריאות" – Out

אם כאשר היינו קטנים, היינו הולכים בכל יום עם כריך ופרי – היום הורים רבים מוותרים על הפירות.

יש כאלה שבמקום פרי מוסיפים חטיף כלשהו, בעיקר חטיפי שוגי שנתפסים כבריאים יותר מממתקים. "חטיפי בריאות זה ממתק. צריך לדעת את זה. אל תחשבו שזה בריא", מחדדת אנדוולט. "חשוב לשלוח את הילד עם קופסה שיש בה מקום ייעודי לכריך ולפרי או ירק. כל פרי או ירק אפשרי, רק חשוב לגוון".

-ומה לגבי יוגורט?

"אפשר לשלוח יוגורט, מומלץ בלי סוכר. הילד יכול להוסיף לתוכו את הפירות".

4. לשתות – רק מים

לא שוקו, לא מיץ ולא אקטימל – אנדוולט ממליצה לשלוח עם הילדים מים בלבד, וכמובן, בבקבוק רב פעמי.

ארוחת בוקר: לפני שיוצאים מהבית

רוב ההורים לחוצים בבוקר, וכל דקה מחושבת. למרות זאת, אנדוולט ממליצה שאם מתאפשר, הילדים יאכלו בבית ארוחת בוקר לפני שהם יוצאים לבית הספר: "רוב הילדים אוכלים ארוחת ערב בסביבות 19:00, ואם למחרת הם אוכלים שוב רק ב-10:00 בבוקר – הם כבר מאוד רעבים. לכן, לפני שהם יוצאים לבית הספר רצוי לתת להם פרוסת לחם עם ממרח כלשהו".
-ומה לגבי קורנפלקס?
אנדוולט: "קורנפלקס זה בסדר, אבל בלי סוכר. אפשר להגיש להם דגנים צהובים או דגנים מחיטה מלאה ללא סוכר. עם זאת, עדיף כריך על קורנפלקס, זה יותר משביע".
-ואם רוצים לגוון?
אנדוולט: "אפשר לשים יוגורט עם פרי, ואפשר גרנולה ללא סוכר או גרנולה ביתית".
-ומה מומלץ לשתות בבוקר?
אנדוולט: "כוס מים, או כוס תה". לדבריה, אפשר גם כוס חלב.
-מה לגבי שוקו?
אנדוולט: "אפשר, יש עכשיו בחנויות שוקו ללא סוכר ואפשר גם להכין בבית מקקאו" (לקריאת סקירות על משקאות השוקו החדשים, היכנסו לסקירה על שוקו נטול לקטוז ולסקירה על "השוקו שלי" נטול הסוכר של יטבתה).

 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה





מעוניינים לפרסם בפואנטה?

השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!

    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות