דרעי שוב רוצה לסגור עסקים בשבת בחולון, ראשל"צ, מודיעין ועוד: פסל את חוקי העזר - פואנטה

דרעי שוב רוצה לסגור עסקים בשבת בחולון, ראשל"צ, מודיעין ועוד: פסל את חוקי העזר

בעת המאבק נגד חוק המרכולים, הבטיחו לחילונים שמדובר בחוק סמלי שלא ישנה את הסטטוס קוו. אז אמרו. שר הפנים הודיע ל-5 עיריות שהוא פוסל את חוקי העזר שאמורים להסדיר פתיחת מרכולים בשבת

סגירת מרכולים בשבת: דרעי מנסה לעשות "תרגיל מסריח"?
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לפני מספר חודשים המאבק על פתיחת מרכולים בשבת היה בלב השיח הציבורי – ולאחר שחוק המרכולים נחקק בחודש ינואר, ניסו לשכנע את החילונים מדובר בחוק סמלי בלבד (טקטיקה ידועה).

לפי החוק ה"סמלי" הזה, לשר הפנים יש סמכות לא לאשר חוקי עזר עירוניים המאפשרים פתיחת חנויות בשבת, אלא כדי "לספק צרכים שהם, לדעת השר, חיוניים ובהיקף המזערי הנדרש".

לפי אותו חוק, הסטטוס קוו לגבי פתיחת מרכולים בשבת היה אמור להישמר כפי שהיה לפני כניסתו לתוקף, והיו מספר ראשי רשויות שמיהרו לעגן בחוקי עזר את פתיחת המרכולים בעירם ממש בטרם כניסת החוק לתוקף, כדי לעמוד בדרישותיו.

כבר כאשר החוק עבר, היה ברור שהנימוק של "חוק סמלי" הוא שקr וכזב, כי אילו היה מדובר בחוק סמלי, לא היה בו צורך ולא היו נלחמים כל כך כדי להעביר אותו.



ואכן, שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) החליט לפתוח את המלחמה מחדש, והחליט שלא לאשר את חוקי השבת המאפשרים הפעלת מרכולים באותן חמש ערים חילוניות (מודיעין, ראשון לציון, גבעתיים, הרצליה וחולון).

מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן הודיע במכתבים לעיריות שהוא פוסל את החוקים, משום שהשר דרעי "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף, הרשויות שפנו לחוקק חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים למסחר באופן גורף בשבת, לא הוכיחו צורך חיוני בכך, כפי שקובע החוק".

לגבי עיריית מודיעין, למשל, טען השר כי העירייה לא הסבירה מהם הצרכים החיוניים וכי חוק העזר שהיא העבירה נועד  להסדיר עבירות קיימות על החוק, "דרך שהינה בגדר עידוד וקידום עבריינות".

ביבס: "דרעי מנסה לקושש קולות, נעתור לבג"צ"

ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, המכהן כיו"ר השלטון המקומי, הביע זעם על המהלך של דרעי – שמצבו בכל סקרי הבחירות בכי רע.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה

בתגובה שפרסם המרכז לשלטון מקומי, נמסר כי פניית מנכ"ל משרד הפנים נעשתה באיחור בלתי סביר שאינו מכבד כלל ועיקר את החוק במדינת ישראל ואין בסמכותו לפסול את חוקי העזר כעת, לאחר שעברו יותר מ-60 יום , שכן חוקי העזר הללו אושרו כדין, טרם תיקון החקיקה בכנסת: "מדובר בהתערבות פוליטית גסה בניהול הרשויות המקומיות, פגיעה בדמוקרטיה ובתושבים והחזרת מדינת ישראל לימים חשוכים. על כן, בהמשך להחלטת הנהלות מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות, הודיע השלטון המקומי כי יפנה לבג"צ על מנת לעצור את האיוולת ולהשיב את השפיות לתושבי מדינת ישראל בהקדם".

ביבס הוסיף כי ״המכתב של משרד הפנים הוא בבחינת פוליטיקה זולה שתכליתה לקושש קולות לפני הבחירות. אין בסמכות השר לפסול את תיקוני החקיקה ואת חוקי העזר. חלק מהרשויות אף פנו לאחר 60 הימים לקבל את תגובתו של השר ולא נענו כלל. לכן מדובר בניסיון שר הפנים לסחור בשבת כדי לקבל הון פוליטי מגזרי. אנו נעתור לבג"צ בנושא על מנת להגן על תושבי מדינת ישראל".

דרעי לא נשאר חייב ותקף את ביבס חזרה במילים גסות.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות