מהי המהירות המותרת לנסיעה באופניים חשמליים?

מהי המהירות המותרת לנסיעה באופניים חשמליים?

אופניים חשמליים: איזו מהירות מותרת, היכן מותר לנהוג, באיזה גיל ומה גובה הקנסות?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ילד בן 15 נהרג הבוקר בתאונה עם רכב בכביש 40, כאשר נהג באופניים חשמליים. חברו נפצע. האסון הכבד הוא תזכורת כואבת לכללים המחייבים את ההורים ואת הנערים בכל הנוגע לרכיבה על אופניים חשמליים.
על פי הערכות ישנם כיום יותר מ-155 אלף זוגות אופניים חשמליים בישראל, לעומת כ-47 אלף בשנת 2013, ו-112 אלף בשנת 2014.

ב-2015 נפגעו 1,473 בני אדם מאופניים חשמליים שנסעו על המדרכה, כך לפי נתוני הלמ"ס.

2016 עדיין לא הסתיימה, אך אם לשפוט לפי מספר הדיווחים – הסכנה לרוכבים הצעירים, להולכי הרגל ולנהגים בכביש עדיין אורבת בכל רגע ובכל מקום.



ייתכן שלא כל ההורים ולא כל הרוכבים הצעירים ערים לשורת הכללים המחייבים אותם – וייתכן שהם מעדיפים להתעלם מתוך אמונה חסרת יסוד ש"להם זה לא יקרה". כך או כך, הנה רענון של הכללים:

ראשית, החל מחודש מאי 2016 מותרת רכיבה על אופניים חשמליים מגיל 16 בלבד – הן בשבילי האופניים והן בכבישים. עד אז מותר היה לרכב על אופניים חשמליים בשבילי אופניים מגיל 14 ומגיל 16 גם בכבישים. שנית, על פי התקנות, ניתן לרכב על אופניים חשמליים בעלי הספק מירבי של 250 ואט, אשר מהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. אסור, כמובן, לרכב עם אוזניות, אסור להשתמש בסלולרי, אסור לנסוע נגד התנועה ואסור להפריע לחוצים במעבר חציה.

בנוסף, על האופניים החשמליים צריכים להיות מותקנים אביזרי בטיחות, הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. האופניים נדרשים לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר", שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין, על פני שלדת הכלי. בסימון המיוחד יצוין שם הדגם, היצרן וכתובתו, ארץ ייצור ושם היבואן וכתובתו, הספק מנוע 250 ואט, מהירות מירבית של 25 קמ"ש ואיסור שימוש מתחת לגיל המותר.

eb1

ומה עם האכיפה?

הרשויות המקומיות רשאיות כיום להפעיל פקחים שייתנו קנסות, ובחלקן זה כבר קורה. קנסות, החרמות והוצאת אוויר מהגלגלים – זה מה שצפוי לרוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים שינהגו על המדרכה וייתקלו בפקח עירוני. הקנסות עומדים על 250 שקל לרוכבים על המדרכה.

הפקחים יאכפו בין היתר את העבירות הללו של איסור הפרעה במדרכה, איסור שימוש בסלולרי בעת רכיבה ורכיבה עם אזניות. הם יוכלו להורות על פינוי הדרך ולעכב את הרוכב.

על עבירות חמורות אמורה להיות אכיפה מוגברת. מדובר בנסיעה ברמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה וכן הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה. על העבירות המוגדרות חמורות ניתנים קנסות של 100-1,000 שקל.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות