מאמר אורח: גמישות ומינוף הזדמנויות בשוק ההון - הגישה של ראובן יגאנה

מאמר אורח: גמישות ומינוף הזדמנויות בשוק ההון – הגישה של ראובן יגאנה

הגישה העסקית של ראובן יגאנה הוכיחה את עצמה בשוק ההון הרבה לפני הקורונה: פיזור סיכונים, יצירתיות, גמישות והתפתחות במספר כיוונים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מאת: פאבל גומון

"המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה מלמד אותנו שכדי להצליח להחזיק מעמד כלכלית גם בתקופות משבר, אנחנו חייבים לחשוב יצירתי, להיות גמישים, לזהות הזדמנויות ולמנף אותן. במקביל, חשוב לא לשים את כל הביצים בסל אחד, לפזר השקעות ולהתפתח במספר תחומים במקביל. רק ככה אפשר לשמר הצלחה לאורך זמן" – את התובנות הללו שמענו השבוע מראובן יגאנה, יזם פרטי בשוק ההון. הרזומה המקצועי שלו מוכיח שהגישה הזו כנראה עובדת. יגאנה הוא מנהל השקעות וקרנות נאמנות עם ניסיון עשיר בשוק ההון בכלל ובמיזוג חברות בפרט. בעבר כיהן כיו"ר חברת פנטזי נטוורק וגם כיו"ר חברת דירקט קפיטל. מה סוד ההצלחה? יצאנו ללמוד.

מי אתה ראובן יגאנה?

ראובן יגאנה (Reuven Yagana) נולד ב-19 באוגוסט 1978 בנתניה בישראל. בצעירותו התחנך בישיבת בני עקיבא, בה ספג ערכים המובילים אותו בחייו ובקריירה המקצועית שלו. יגאנה סיפר בראיונות כי הוא אינו שוכח להודות לקב"ה על כל מה שהתברך בו וכי הוא מתמיד בכל יום לשאת תפילת מזמור תודה מספר תהילים. בצבא שירת כמש"ק דת בחיל האוויר.

בילדותו, הוריו היוו עבורו דוגמה לנחישות, השקעה ועבודה קשה. אביו שירת בקבע כנגד בחיל האוויר ואימו הייתה עצמאית.

יגאנה נמשך כבר מגיל צעיר לתחום הפיננסים והיה חדור מטרה להצליח בו. הוא סיים תואר ראשון בכלכלה ומנהל במכללת רופין, עם התמחות בתחום המימון, וקיבל רישיון לניהול תיקי השקעות מהרשות לניירות ערך. בשנים שלאחר מכן צבר ניסיון וקשרים בשוק ההון אשר הובילו אותו לכהן בתפקידים בכירים בחברות השקעות שונות ולשחק תפקיד מרכזי בעסקאות מיזוג ורכישה בשוק ההון בישראל.

ראובן יגאנה. צילום: ראובן יגאנה

צבירת ניסיון: קילומטרז' בשוק ההון

את תחילת דרכו בשוק ההון החל יגאנה בחברת "הילת שוהם בע"מ". בין השנים 2004 עד 2007 הוא ניהל את קרנות הנאמנות של החברה וניהל את תיקי ההשקעות של לקוחותיה. בשנת 2007 החל לסחור בחברת 'פאי פיננסים' כסוחר נוסטרו במניות החברה במשך כשנה וחצי. לאחר מכן, בין השנים 2008 עד 2012 סחר בנוסטרו במניותיה של חברת 'קסם' מבית אקסלנס.

מינוף הצלחות: הקמת קרן הגידור B&H השקעות

בשנת 2012 הקים יגאנה את חברת B&H השקעות, במסגרתה ניהל קרן גידור וגם ניהל השקעות עבור משפחות בעלות הון. במסגרת תפקידו בחברה, התמחה בהנפקת אג"חים ובאנליזה של מניות ואג"חים, יצר קשרים עם חתמים ודמויות מפתח חשובות בשוק ההון. כמו כן, היה אחראי על פעילות נגזרים וגידורים (נגזרי מעו"ף ומט"ח) בחברה.

חברת B&H השקעות פעלה עד שנת 2012. בתקופה זו לקח חלק בהשקעת הענק של משקיעים פרטיים וסוחרי נוסטרו אשר הביאה להנפקת האג"ח של קבוצת דלק בהובלת יצחק תשובה. ההשקעה התבצעה באמצעות קרן הגידור 'ב.פ.י בס"ד השקעות' שפעלה תחת חברתו B&H השקעות.

עם יד על הדופק: הקפיצה הגדולה לתחום הקנאביס המתפתח

באפריל 2018 התמנה יגאנה ליו"ר חברת דירקט קפיטל. במסגרת תפקידו הוא הוביל את הליך המיזוג עם חברת קנאשור בע"מ, חברה פרטית העוסקת בתחום הקנאביס הרפואי, וסולבר טכנולוגיות מזון בע"מ, שהיא בעלת השליטה בחברת קנאשור. המיזוג המוצלח הקפיץ את מניותיה של דירקט קפיטל, אשר עלתה ממחיר של 100 אגורות למניה למחיר של 350 אגורות למניה. לאחר סיום תפקידו של יגאנה כיו"ר החברה, התמנה לתפקיד עידו נחושתן, מפקד חיל האוויר לשעבר.

מומנטום וצמיחה ממשבר: נקודת המפנה בחברת פנטזי נטוורק

במאי אותה שנה, במקביל לתפקידו כיו"ר חברת דירקט קפיטל, התמנה יגאנה גם ליו"ר פנטזי נטוורק. יגאנה נכנס לתפקיד בימים סוערים עבור החברה לאחר ביטול עסקת מיזוג גדולה ולאחר שינויים משמעותיים בהנהלת החברה. כחצי שנה לפני כן החלה פנטזי נטוורק במגעים למיזוג עם חברת איי-2-זי בלוקצ'יין טכנולוגיות במטרה להיכנס לתחום ההשקעות במטבע הווירטואלי בלוקצ'יין. לאחר שפקעה התקופה בה נדרשים הצדדים להגיע להסכם מיזוג מפורט, בוטל המיזוג, מנכ"ל החברה התפטר וחלק מחברי הדירקטוריון הודחו, ביניהם יו"ר הדירקטוריון הקודם.

לאחר כניסתו של יגאנה לתפקיד יו"ר החברה, השתנה תחום עיסוקה וכיום היא מתמקדת בהשקעות בתחום הקנאביס. לאחרונה הודיעה החברה על התקדמות משמעותית של חברת קנאדורף בע"מ, בה מחזיקה פנטזי נטוורק בהיקף של 12%, בתחום מיצוי שמן קנאביס. החברה מפתחת טכנולוגיה ליצירת תרביות קנאביס ולאחרונה פיתחה אב טיפוס למכשיר המאפשר מיצוי אוטומטי של שמן מרוכז מצמחי מרפא. המכשיר החדשני עתיד להיות בשימוש ביתי של צרכני קנאביס רפואי ויאפשר מיצוי שמן באיכות גבוהה בהתאמה אישית.

על אף המיזוג המוצלח, התפטר יגאנה מתפקידו כיו"ר החברה עקב חילוקי דעות עם הדירקטוריון. בתקופה זו צנחו מניות החברה וכיום, לאחר כשנה וחצי, היא מתחילה להתאושש.

זיהוי הזדמנויות: עסקת שפע ימים

חברת שפע ימים בע"מ היא חברת אקספלורציה שהוקמה בשנת 1999 במטרה לאתר ולכרות אבנים יקרות (יהלומים, זהב ואבני חן כמו ספיר, אודם ועוד) באזור רכס הכרמל ואפיק נחל קישון. בשנת 2018 נמכרה החברה כשלד בורסאי ומניותיה נסחרות בבורסה בלונדון בלבד.

בשנת 2020 אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב – יפו הסדר בין החברה לבין נושיה. יגאנה זיהה את ההזדמנות העסקית הטמונה בחברה ויחד עם ומשפחתו ושותפים נוספים, רכשו את החברה. מיד לאחר מכן מכרו אותה ברווח ניכר של מעל ל-100% על ההון, כעת שמשפחתו נותרה בעלת עניין בחברה בהיקף של 3% ממניותיה.

קצת על החיים האישיים

יגאנה מתגורר כיום בגבעת שמואל ונשוי למורן יגאנה, אותה הכיר כאשר עבדו יחד בחברת אקסלנס. מורן ממשיכה לעבוד באקסלנס גם היום. לשניים ארבעה ילדים – ליאור אליהו בן ה-10, נתנאל בן ה-8, נוי בת ה-6 והתינוקת אלה בת השנה וחצי. הוא מגדיר את עצמו כחובב ספורט ובמיוחד אוהב כדורסל. הוא אוהד של קבוצת מכבי ת"א ובצעירותו אף שיחק בקבוצת הנוער של אליצור נתניה. כיום הוא ממשיך לעסוק בשוק ההון כיזם פרטי ומשקיע בכך את מרבית זמנו.

1
נגישות