גם תחליפי החלב לתינוקות יקרים יותר בארץ. האם הם יוחזרו לפיקוח מחירים?

גם תחליפי החלב לתינוקות יקרים יותר בארץ. האם הם יוחזרו לפיקוח מחירים?

לפי נתוני הכנסת, תחליפי החלב בישראל גבוהים באופן משמעותי לעומת מדינות אחרות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה הקשר בין מילקי לבין תחליף חלב לתינוקות? אין קשר, אבל מדינת ישראל כנראה חושבת ששני המוצרים האלה שניהם מותרות, ולכן אין צורך לפקח על מחיריהם. אלא שבעוד שאף אחד מאיתנו לא ימות אם לא יאכל מילקי, כשמדובר בתחליף חלב לתינוקות זה כבר סיפור אחר. ובכל זאת, 78 שקל ל-900 גרם – זה המחיר הממוצע והשערורייתי שמשלמים הורים בישראל מטרנה וסימילאק, לאחר שממשלת ישראל החליטה להוציא את המצרך הכה חיוני הזה מפיקוח מחירים לפני 15 שנה. רק עכשיו, 5 שנים אחרי המחאה החברתית שלוותה במחאת הורים שכונתה "מחאת העגלות", צפויה הממשלה להתחיל לקדם חקיקה שתחזיר את מחירי התחליפים לפיקוח: ועדת השרים לחקיקה צפויה סוף סוף לאשר לקריאה טרומית הצעת חוק בנושא. עד שהיא תאושר יוציאו ההורים עוד הרבה מאוד כסף. כרגע הצעת החוק בשלב ראשוני מאוד, והיא צריכה עוד לעבור דרך ארוכה עד שתאושר ותיכנס לתוקף.

לפי הצעת החוק, תחליפי החלב בישראל גבוהים באופן משמעותי לעומת מדינות אחרות. מהשוואת המחירים שערכה נעמ"ת עולה כי תרכובות מזון לתינוקות יקרים בארץ בכ-62% מגרמניה (כ-10 שקלים לעומת כ-6 שקלים בגרמניה) וב-35% מהמחירים בבריטניה ובארה"ב. על פי בדיקות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומחקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, משנת 2006 המחירים בישראל התייקרו בכ-20%. אם תאושר ההצעה, שרי האוצר והבריאות יוסמכו לקבוע את מחירם המרבי על מנת למנוע הפקעת מחירים.

10 דברים שכדאי לדעת על תחליפי החלב לתינוקות

  1. השחקנית החזקה בענף היא מטרנה, ששולטת ביותר מ-50% מהשוק. סימילאק שולטת בקרוב ל-40% והמותג נוטרילון נע סביב נתח שוק של 10%.
  2. הצעת החוק הזאת, שמובילה ח"כ רחל עזריה (כולנו), הוגשה בחודש מארס האחרון, ובאורח פלא, בחודשים שחלפו מחירי סימילאק 900 גרם ירדו אל מתחת לממוצע המוזכר בהצעת החוק. בימים אלה אפשר למצוא סימילאק 900 גרם אפילו ב-50 שקל.
  3. שוק תחליפי החלב מגלגל כ-600 מיליון שקל לשנה. יותר מ-10 מיליון אריזות נמכרות מדי שנה. קצב הגידול השנתי עומד על 2%-3%.
  4. בשנת 2001 הוסר כליל הפיקוח מעל מחירי תחליפי החלב לתינוקות.
  5. בשנת 2003 התחרות בשוק הזה נפגעה מאוד, לאחר שהמתחרה רמדיה נפלטה מהשוק בעקבות הפרשה המחרידה של תינוקות רמדיה. רמדיה החזיקה עד אז 30% מהשוק.
  6. בית חולים אמור לאפשר ליולדת לבחור בין שני תחליפי חלב לפחות – ולא תחליף חלב אחד כפי שהיה עד 2014. זאת, משום שעד אז מטרנה וסימילאק נהגו לחתום על הסכמי בלעדיות עם בתי חולים, וההורים למעשה נאלצו להזין את ילדיהם בתחליף החלב היחיד שבית החולים סיפק להם. בדרך זו רכשו שתי החברות נאמנות של ההורים כבר מרגע הלידה, ולמעשה הקשו מאוד על מתחרה שלישית כמו נוטרילון להיכנס לשוק. רק ב-2014 הגיעה רשות ההגבלים העסקיים להסכם פשרה שלפיו במקום להכריז על יצרניות תחליפי החלב "קבוצת ריכוז", תבוטל הבלעדיות שלהן בבתי חולים שיציעו לפחות שני תחליפי חלב נוספים ליולדות.
  7. למרות המחירים הגבוהים ולמרות מחאת ההורים, ממשלות ישראל בזו אחר זו התרשלו בטיפול בבעיה: מאז הכנסת ה-16, שהושבעה ב-2003, ועד הכנסת הנוכחית (הכנסת ה-20) – הוגשו 12 הצעות חוק בנושא – חלקן דומות וחלקן זהות. בנוסף, בכנסת הנוכחית קיימות עוד שתי הצעות חוק זהות – האחת של ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) והשנייה של ח"כ ירון מזוז (הליכוד). כשחושבים כמה תינוקות נולדו ובגרו בישראל מאז 2003 ועד היום, אי אפשר שלא לתהות היכן היו נבחרי הציבור, השרים וראשי הממשלות לאורך השנים הארוכות שבהן הורים מוציאים מדי חודש בחודשו מאות ואלפי שקלים על מזון חיוני לתינוקות.
  8. מטרנה היא חברה של אסם. מטרנה נוסדה בשנת 1981 כחברת בת לחברת מוצרי מעברות שבבעלות קיבוץ מעברות. בשנת 1993 הונפקה "מוצרי מעברות" בבורסה בת"א וכיום היא חברה ציבורית. בשנת 2010 מכרה החברה 51% ממניותיה לחברת אסם-נסטלה, וכיום היא נקראת מטרנה תעשיות. יצרנית סימילאק היא חברת פרומדיקו ויצרנית נוטרילון היא חברת טבע.
  9. השוואה לאורך זמן מגלה שבעוד שמחיר הסימילאק מתנדנד ויכול לנוע בין 50 שקל במבצע לבין כ-75 שקל, מחירי מטרנה 700 גרם נעים סביב 50 שקל והם זהים ברשתות שופרסל, רמי לוי ויינות ביתן. במילים אחרות, אם אתם נוהגים לרכוש סימילאק, חפשו את המבצעים.
  10. בחודשים הקרובים תשיק שופרסל תחליף חלב לתינוקות תחת מותג פרטי של חברת פריגו העולמית. פריגו מייצרת תרכובות דומות לרשתות רבות בעולם, ויצרה פורמולה עם תעודת כשרות עבור שופרסל . ההבטחה היא למחיר הנמוך ב-20%-30% מסימילאק ומטרנה.
דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות