התמודדות עם פוסט טראומה במסגרת הזוגיות

התמודדות עם פוסט טראומה במסגרת הזוגיות

התמודדות עם פוסט טראומה אינה דבר פשוט, אך יש כלים שמסייעים לעשות זאת ולהקל על המתמודד ועל בן או בת הזוג. היכנסו לפרטים

פוסט טראומה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מצבים של פוסט טראומה, המכונים באופן מקצועי "הפרעת דחק פוסט טראומטית" (PTSD), הם כיום מצבים שכיחים ביותר בקרב האוכלוסייה הכללית, במיוחד בישראל בה אחוז בלתי מבוטל מהאוכלוסייה מוצא עצמו במצבים טראומטיים במסגרת השירות הצבאי או עקב אירועים ביטחוניים. בשנים האחרונות זוכה חשיבות השפעתה של הפרעת הדחק הפוסט טראומטית על איכות החיים לתשומת לב והכרה גוברת, ודרכי טיפול יעילות מוצעות בהתאמה. כאשר אחד מבני הזוג במערכת היחסים סובל מבעיה זו, נדרש פעמים רבות טיפול זוגי הולם.

פוסט טראומה – השפעה שוטפת על החיים ודרכי טיפול כלליות

פוסט טראומה מתאפיינת בסדרה של סימפטומים אשר משפיעים לרעה על איכות החיים ויכולים אף לשבש אותם לחלוטין. גם כאשר האדם הסובל מפוסט טראומה מצליח לתפקד באופן שוטף ולנהל חיים שנראים "רגילים", בפועל במקרים רבים משפיעה הפוסט טראומה על המצב הנפשי בצורה משמעותית, וגורמת להתדרדרות לאורך זמן. כאשר אינה מטופלת, יכולה הפרעה זו לגרום לא רק לרמה יומיומית ירודה של איכות החיים, אלא גם להביא בסופו של דבר לסימפטומים קשים שונים ואף להתמוטטות נפשית של ממש.

לכן מוצעים כיום טיפולים אפקטיביים רבים עבור הפרעות דחק פוסט טראומטיות, כאשר הטיפולים העיקריים בתחום מוכחים כמוצלחים ותורמים במידה משמעותית באחוז ניכר מהמקרים.

בין הטיפולים הנפוצים והמומלצים עבור מצבים של פוסט טראומה ניתן למנות סוגים שונים של טיפולים פסיכודינמיים (המוכרים לרובנו יותר כ"טיפולים פסיכולוגיים"), טיפול קוגניטיבי התנהגותי (המתמקד בדפוסי מחשבה בעייתיים ובניסיון לשנותם) וטיפולים פסיכיאטריים – תרופתיים שונים.

על מנת לאבחן במדויק את מצבו של מטופל ספציפי ולהתאים לו בזהירות את הטיפול שייטיב עימו ביותר, יש כמובן לפנות לגורמים מקצועיים לצורך אבחון וקבלת טיפול.

טיפול זוגי עבור פוסט טראומה במערכת היחסים

כאשר האדם הסובל מפוסט טראומה נמצא במערכת יחסים, זו לרוב תהיה מושפעת מהמצב בצורה זו או אחרת. במקרים רבים מביאה הפוסט טראומה מתחים, לחצים ובעיות שונות למערכות יחסים, ויוצרת אתגר ממשי בפני הזוגיות.

גם למצבים אלו, אשר אינם נדירים כאמור, ניתן למצאו כיום דרכי טיפול אפקטיביות ומומלצות. בפרט, טיפול זוגי מקצועי בו מושם דגש על התמודדות עם פוסט הטראומה של אחד/ת מבני הזוג, מוכח פעמים רבות כדרך יעילה להתמודדות עם המצב, והבאת מערכת היחסים למקום טוב יותר. כמובן שההשפעה של בן/ת הזוג, כמו גם של מערכת היחסים והחיים המשותפים עצמם, על האדם הסובל מפוסט טראומה היא השפעה מכרעת. בעוד פעמים רבות הבעיות במערכת היחסים הופכות לנדבך נוסף של בעייתיות בחייו של האדם הסובל ממצב זה, באמצעות טיפול נכון ומתאים ניתן להפוך את אותה בעייתיות דווקא לחלק חשוב בפתרון, ולהשתמש במערכת היחסים ובעבודה שעושים בני הזוג במסגרת הטיפול על מנת לסייע להתמודדות עם הפוסט טראומה עצמה. לשם כך, חשוב למצוא מטפל/ת זוגי טוב/ה, עימו/ה יהיה לשני בני הזוג נוח.

1
נגישות