סדר פסח: הכן את ביתך לחג האביב

סדר פסח: הכן את ביתך לחג האביב

ניקיון? שיפוצים? קטן עליכם! איך כדאי להתארגן לקראת חג הפסח, והיציאה מעבדות לחירות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מאת: שלומית דרור

למזלי, לא כל פסח אני מארחת, רק פעם בשנתיים – אבל כשהפסח אצלנו אז הלחץ בשיאו. בין הניקיונות והשיפוצים, הבישולים וסידורים אני הופכת להיות לא פחות מעבד מודרני שמחכה בקוצר רוח ליום סדר הפסח – היום אשר ישחרר אותי מכל הלחצים ויוציא, גם אותי, מעבדות לחירות. לפעמים סדר פסח כולל ספקים: אינסטלטורים, חשמלאים, צבעים ושיפוצניקים.

השנה, לאור עליות המחירים, רתמתי את בני המשפחה מה שהפך את השלב הראשון בשיפוצים לחשוב במיוחד: בדיקה של ביטוח הדירה כדי לוודא שיש כיסוי צד ג' וחבות מעסיקים: צד ג' לכל הטכנאים שבאים וחבות מעסיקים לעוזרת הבית הקבועה שאולי בדרך כלל באה פעם בשבועיים לשעתיים אבל לפני הפסח… מוטב שלא נדבר על זה. ביטוח דירה מומלץ הוא אחד שכולל את שתי ההרחבות הללו, ולפני הפסח – חובה לוודא שהן שם.

מה קודם – שיפוץ או ניקיון?

לא באמת שאלתם את השאלה הזו, נכון? אם תעצרו שנייה לחשוב התשובה תהיה ברורה – שיפוץ קודם לניקיון. בשיפוץ מלכלכים, בניקיון – מנקים. אם משפצים אחרי שמנקים, אולי הניקיון יהיה יותר קל אבל בוודאות יהיה דרוש וחבל שיצא שעבדנו פעמיים.

השאלה הזו קצת יותר מורכבת עבור מי שמתכנן על שיפוצים גדולים – ישראלים רבים אוהבים לשפץ את הדירה לקראת החג והביקוש עולה בהתאם. מה קורה כאשר הביקוש עולה? גם המחירים עולים איתו, וכאשר המחירים ממילא גבוהים – ההמלצה שלי היא לבצע הפרדה: שיפוץ לחוד ופסח לחוד. אם אתם יכולים דחו את השיפוץ עד אחרי החג וחסכו עד 10% ממחיר השיפוץ רק כי דחיתם בשבוע – שבועיים.

סלון משופץ בעלות מזערית

אם אתם כמוני ומה שמעניין אתכם זה שהבית יהיה מוכן לאורחים, אז זה הזמן להפשיל שרוולים, לפנות ליטיוב לערוצי ה-DIY, להכריז על יום צבע משפחתי ואולי גם להתייעץ עם היועץ בחנות שידע להמליץ על מברשות וגלגלות, צבעים ואפקטים מתאימים, נוסף על אלו שמוזכרים בסרטוני ההדרכה. שפכטל יעזור למלא את החורים הקטנים שהשאירו המסמרים והברגים, שיוף מקדים עם נייר זכוכית דק יעזור להחליק את הקיר ולצבע להיתפס היטב.

אנחנו הלכנו על צבע בהיר בגון חם עם קיר אחד עם אפקט קשמיר. בהתחלה דאגנו שהקיר יהיה נקי ואפילו כיסינו אותו בשתי שכבות של שפכטל ליתר בטחון.

אחרי שהשפכטל התייבש ושייפנו קצת, מרחנו צבע פריימר ואחר שהוא התייבש – צבע אקרילי בגוון בז' בהיר מאד, כמעט לבן. אחרי שהכל היה יבש הלכנו לקיר שנבחר ובחרנו אפקט בצבע חמרה דומה לגוון שנבחר אבל כהה בהרבה.

עברנו עם מברשת בצורת איקס – אחד מריחה קצרה לימין ולמטה שני מריחה קצרה לשמאל ולמטה וככה על כל הקיר.

אחרי השלב הזה הגיע שלב המאלץ' – כף טייחים הכי פשוטה מפלסטיק השלימה את האפקט על ידי מריחה והחלקה בתנועה סיבובית לימין ולשמאל.

החיסכון: במקום כמה אלפים, הכול עלה כמה מאות, ולא הרבה מהן – שלא לדבר על הסיפוק והיכולת להתרברב ולהגיד "את זה? שטויות, אנחנו עשינו לבד!".

טיפים קטנים לצביעה עצמית:

  • אל תשכחו את המסקינג טייפ על השקעים, משקופים ועל תחתית הרצפות.
  • לפני הצביעה תרטיבו את הרצפה – אם צבע בכל זאת יגיע אליה יהיה קל להסירו.
  • סבלנות זה חשוב. לפני כל שלב חכו לייבוש המלא של השלב הקודם
  • אל תדלגו על שלבים!

שלב הניקיונות והסדר

אם אתם כמוני אז שלב הניקיונות והסדר מעורר בכם חרדה הרבה יותר משלב השיפוץ, אבל אל חשש! גם כאן קצת ארגון ותוכלו לצלוח גם שלב זה היטב. השלב הראשון הוא שלב המיפוי. אני אוהבת לקרוא לו שלב ההדחקה – כי מדחיקים את שלב הניקיון בפועל לעוד כמה שעות. בשלב הזה מחליטים מה הולכים לעשות, מה לוחות הזמנים, ועושים לוח מעקב. זוכרים את הכוכבים שקיבלנו בבית הספר או בגן על משימות שבוצעו בהצלחה? זה הזמן לחזור אל המדבקות האלו כי מי לא רוצה סמיילי מחייך או כוכבים נוצצים שהולכים ומתרבים ככל שמועד הסדר הולך וקרב? אל דאגה, היום בעידן המודרני קל יותר מתמיד להשיג סמיילי או כוכב ממש בזול – בחינם למעשה. כל מה שצריך זה מחשב, וורד וטבלה. הנה לדוגמה מה שאנחנו עשינו בבית:

הכוכב גם לא מאד מסובך: עומדים בתא הנכון בטבלה ובוחרים מהתפריט:
Insert->Pictures->Stock Images->Illustrations.

כותבים Star בשורת החיפוש ובוחרים בתמונה הרצויה. מקטינים אותה בקליק וגרירה לגודל הרצוי, ובוחרים בצבע המתאים, למעלה מצד שמאל. אחרי שעושים את זה פעם אחת ביתר הפעמים לא צריך לחזור על הכול – פשוט לבחור את הכוכב ולעשות העתק הדבק לשורה המתאימה, כמובן לאחר שסיימתם את המטלה.

טיפים קטנים לשלב הניקיונות:

  • מה שלא צריך זורקים, נותנים או ממחזרים.
  • אפשר לסדר לפי נושאים, אפילו במטבח.
  • מצעים – שמרו סטים שלמים בתוך ציפה, מקל על ההתמצאות.

פסח יכול להיות לא רק חג העבדות, הוא יכול להיות גם חג הגיבוש המשפחתי. רתמו את כל המשפחה למשימה, קצרו זמני ביצוע, חסכו בעלויות ואל תשכחו לנצל את ההפוגות לכמה חיוכים ומחמאות.

1
נגישות