קרנות הפנסיה שנבחרו לקרנות ברירת המחדל: אלטשולר שחם, מיטב, פסגות ואלדובי - פואנטה

קרנות הפנסיה שנבחרו לקרנות ברירת המחדל: אלטשולר שחם, מיטב דש, פסגות והלמן אלדובי

דמי הניהול בקרנות הנבחרות מתחילים בכ-1.49% מההפקדות החודשיות, לעומת השיעור המרבי המותר בחוק, העומד על 6%. לראשונה: הפחתה בדמי ניהול גם לעמיתים הפורשים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אלה 4 קרנות הפנסיה שנבחרו להיות קרנות ברירת המחדל ל-4 השנים הקרובות: אלטשולר שחם, הלמן אלדובי, מיטב דש ופסגות.
המשמעות היא שכל המעסיקים והעובדים במשק, יצרפו עמיתים לאחת מבין ארבעת הקרנות שנבחרו בהליך, החל מיום 1 בנובמבר 2018, לפי דמי הניהול הנמוכים שנקבעו. כמובן שהקרנות הללו נגישות לעובדים לא מאוגדים, שאינם יכולים לנהל מו"מ קשוח מול קרן הפנסיה.

תקופת הפעילות של הקרנות תימשך שלוש שנים.

מהי קרן פנסיה ברירת מחדל?

אם אתם חשים שאתם הולכים לאיבוד – הנה תקציר קצר. בישראל חובה לחסוך לפנסיה, אבל מאחר שמדובר בנושא מורכב מצד אחד, ורחוק מהעין מצד שני, ישראלים רבים לא ממש מבינים היכן הכסף שלהם נחסך ומפסידים הרבה כסף על די ניהול גבוהים בקרנות פנסיה שונות.



לפני כשלוש שנים יצא לדרך מהלך שהובילו שר האוצר משה כחלון והממונה על שוק ההון דורית סלינגר, שבמסגרתו נבחרו 2 קרנות פנסיה להיות ברירת מחדל שבו העובדים יחסכו את כספי הפרישה שלהם – אלא אם כן יבחרו אחרת. שתי הקרנות שזכו במכרז היו מיטב-דש והלמן אלדובי, בזכות דמי הניהול הנמוכים שהן הציעו (מיטב דש – דמי ניהול בשיעור של 1.31% מההפקדות החודשיות ו-0.01% מהצבירה הכוללת; הלמן-אלדובי – דמי ניהול בשיעור של 1.49% מההפקדות החודשיות ו-0.001% מהצבירה הכוללת).

הזכייה שלהן תסתיים בנובמבר 2018, ואז יצטרפו אליהן גם אלטשולר שחם ופסגות – שזכו גם הן במכרז החדש.

מהם דמי הניהול המרביים בקרנות הפנסיה של ברירת המחדל?

כדאי לזכור שדמי הניהול המקסימליים המותרים על פי חוק הם 6% מההפקדות החודשיות ו-0.5% מהצבירה. יש לא מעט עובדים בישראל שעדיין משלמים את הסכומים האלה, בעיקר בגלל חוסר יידע.

4 קרנות הפנסיה שזכו במכרז משרד האוצר, גובות דמי ניהול נמוכים משמעותית:

  • הלמן אלדובי ואלטשולר שחם: 1.49% מההפקדות החודשיות ו 0.1% מהצבירה.
  • מיטב דש: 2.49% מההפקדות החודשיות ו 0.05% מהצבירה.
  • פסגות: 1.68% מההפקדות החודשיות ו-0.09% מהצבירה.

ההשפעה של דמי הניהול על הקצבה בעת פרישה היא משמעותית, לשכיר המשלם כיום דמי ניהול מקסימליים, צפוי המהלך להגדיל את הקצבה הצפויה בכ-16%. בדיקה שערכה רשות שוק ההון מצאה כי שכיר בעל שכר ממוצע במשק צפוי להגדיל את קצבתו הצפויה בפרישה בכ-10,800 ש"ח בשנה. בראייה חודשית, גבר בן 30 המשתכר ב-6,700 ₪ ועד כה שילם דמי ניהול מרביים, יעלה את הקצבה ברוטו שלו בכ-900 שקל לחודש אם ישלם את דמי הניהול הנמוכים המוצעים על ידי קרנות נבחרות.

קפה גרג – לארוחה זוגית ב-79 שקל לחצו על התמונה

ההישג של כחלון וסלינגר: הטבה לפורשים לגמלאות

אחת הדרישות כדי לזכות במכרז הייתה שהקרנות יתחייבו לדמי ניהול מופחתים בגובה 0.3% לפורשים לפנסיה. זאת, משום שבמצב הנוכחי, דווקא כאשר החוסך נמצא בשיא החסכונות שלו, רגע לפני פרישה, דמי הניהול בפרישה מזנקים למקסימום – 0.5% מהסכום הצבור לאחר הפרישה. מדובר בכסף גדול: נניח שחוסך מסוים צבר מיליון שקלים, ובמקום דמי ניהול של 0.5% ישלם 0.3% – הוא יחסוך בכך 2,000 שקל בשנה בדמי הניהול.

החברות הגדולות עתרו לבג"צ ומשכו את העתירה

ההכרזה על הקרנות הזוכות במכרז מגיעה ימים מעטים לאחר שחברות הביטוח משכו את העתירה שלהן לבג"צ.

נזכיר כי באוגוסט האחרון התאחדות חברות הביטוח עתרה ביום לבג"צ נגד המכרז של קרנות ברירת המחדל, בטענה כי הוא מפלה את קרנות הפנסיה הגדולות, ומעדיף את קרנות הפנסיה של בתי ההשקעות. העתירה הוגשה יחד עם מגדל מקפת.

לפני מספר ימים, בהמלצת שופטי בג"צ. חברות הביטוח משכו את העתירה נגד הליך קרנות נבחרות של רשות שוק ההון.
בדיון בבג"צ הביעו השופטים את דעתם כי התכליות העומדות בבסיס הליך קרנות נבחרות הן ראויות, וכי הרשות בצעה את האיזונים הנדרשים ממנה בהתאם לסמכות הנתונה לה בחוק.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות