דמי אבטלה לעצמאים? תשכחו מזה. זה החוק המאכזב שמוגדר "מהפכה"

דמי אבטלה לעצמאים? תשכחו מזה. זה החוק המאכזב שמוגדר "מהפכה"

בכמה ייפגע הנטו כתוצאה מההפרשה לפנסיה וכמה כסף יראו העצמאים בעת היציאה לגמלאות?

חוק דמי אבטלה לעצמאים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה יותר הגיוני מלתת דמי אבטלה לעצמאים, בדיוק כמו לשכירים? הרי עצמאים משלמים דמי ביטוח לאומי בדיוק בשביל זה… לכאורה, משרד האוצר טוען שבזכותו המצב המעוות הנוכחי ישתנה. אולם, הניסיון של משרד האוצר להציג מהפכה של חוק דמי אבטלה לעצמאים מקבל מקלחת קרה בדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת.

חוק דמי אבטלה לעצמאים – עובדים עלינו בעיניים

מדובר בחלק מרפורמה שתכליתה המקורית מבורכת – לדאוג לפנסיה לעצמאים, אלא שבבעיה החשובה והקריטית של היעדר דמי אבטלה לעצמאים, המדינה נמנעת מלטפל. התחליף שלה הוא לאפשר לעצמאים לפדות חלק מכספי הפנסיה שהם יפרישו לעצמם כדי לממן את עצמם במקרה של אבטלה וסגירת העסק.
"לא מדובר פה בסמנטיקה, מדובר פה בעניין קריטי", אמר בדיון עו"ד רועי כהן מלהב (לשכת ארכוני העצמאים והעסקים בישראל). "לא יכול שאנחנו נבוא לעצמאים ונציג להם את ההפרשות שלהם כדמי אבטלה. אין פה דמי אבטלה. אי אפשר לעשות מזה פארסה".

פנסיה לעצמאים: לא תפקידו, תחטפו קנס

הטיפול בסוגיית פנסיה לעצמאים הוא חיובי והכרחי. בישראל יש כ-400 אלף עצמאים, המהווים כ-12.5% מסך המועסקים במשק, מעל 50% מהם ללא הסדר פנסיוני. הרפורמה הנוכחית לא רק תחייב אותם להפריש לפנסיה, היא אף קובעת קנס של 500 שקל בשנה למי שלא יחסוך: "החלטנו לחייב עצמאים להפקיד לחיסכון פנסיוני והם יזכו לסיוע גדול במצבי אבטלה. בנוסף, 75% מהעצמאים מפרישים יותר דמי ביטוח לאומי מאשר שכיר ברמת שכר מקבילה, אבל מקבלים פחות, כי הם לא זכאים לדמי אבטלה, דמי מחלה ועוד, ואין לכך סיבה לדעתנו. כעת הפער בין שכירים לעצמאים ברמות שכר דומות יקטן", אמרה בדיון סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שירה גרינברג.

אלא שכאמור, מאחורי ההבטחה ל"סיוע גדול במצבי אבטלה" לא עומדת קרן ממשלתית כלשהי לדמי אבטלה לעצמאים, אלא כספם של העצמאים עצמם. מדובר באותו כסף שהם אמורים לחסוך לעת זקנה וכעת המדינה מואילה בטובה לאפשר להם לפדות באופן חלקי כדי שלא ירעבו ללחם.

מה בעצם כוללת הצעת חוק דמי אבטלה לעצמאים?

  1. עצמאים שמרוויחים מעט יחויבו להפריש פחות כסף לביטוח לאומי, ולהפך: הכוונה היא שיופחתו דמי הביטוח הלאומי לעצמאים מ-6.72% ל-2.87% על חלק השכר שאינו עולה על 60% מהשכר הממוצע, ויועלו דמי הביטוח הלאומי מ-11.23% ל-12.85% על החלק העולה על 60%.
  2. תחול חובת הפרשה חיסכון פנסיוני לעצמאים: על החלק שאינו עולה על מחצית השכר הממוצע במשק בשיעור של 4.45%, על החלק שעולה על השכר הממוצע בשיעור של 12.55%; סה"כ שיעורי ההפקדה לעצמאי ממוצע: כ-8.5% מהשכר הממוצע במשק.
  3. תוגדל הזכאות להטבות מס לעצמאים בגין הפרשה לחיסכון פנסיוני, מ-16% מההכנסה המזכה ל-16.5%, באמצעות הגדלת הטבת המס לזיכוי מ-5% ל-5.5%. אין הגבלה על מספר הפעמים בהן יהיה רשאי העצמאי למשוך את רכיב האבטלה.

מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אשר הוכן לקראת הדיון, עולה כי חובת ההפקדה לפנסיה תקטין את הכנסה הפנויה של העצמאים בכל רמות השכר (50-65 שקל בחודש לעצמאי שהכנסתו החודשית היא 5,000 שקל, 440-453 שקל לעצמאי שהכנסתו 10,000 שקל), אך השינוי בדמי הביטוח הלאומי יקזז בחלקו את הירידה בהכנסה הפנויה של עצמאים ברמות השכר הנמוכות.

מה יקבל עצמאי שמרוויח 5000 ש"ח בחודש?

כדי להבין את הסכומים, הנה דוגמאות שניתנו בדיון:

אם עצמאי מרוויח 5,000 שקל בחודש, ומפריש 50 שקל בחודש, כעבור 5 שנים הוא יקבל "דמי אבטלה" בגובה 13,800 במהלך החודשים שיוגדר מובטל. בפנסיה הוא יקבל 900 שקל בחודש בנוסף לקצבת זקנה של 2,300 שקל.

עצמאי שמרוויח במשך 5 שנים 10,000 שקל בחודש, ירגיש שינוי של 440 שקל בנטו שלו בבנק – לאחר ההפרשה לפנסיה. בדמי הביטוח הלאומי שהוא ישלם יירדו 151 שקל. הסיוע שיקבל במצב אבטלה הוא 15,700 שקל והפנסיה תעמוד על 3,250 שקל.

בשתי הדוגמאות יש לשים לב שאותו סכום שהוא יקבל בהיותו מובטל הוא לא סכום שהמדינה משלמת לו אלא סכום שהוא עצמו חסך. זאת, בניגוד למצב שהיה קורה אילו הוא היה שכיר.

סוגיית הפנסיה לעצמאים היא סוגיה כאובה שעד כה ממשלת ישראל נמנעה מלטפל בה. כעת, יש לומר לזכות האוצר, הוחלט לפנות לדבר משאבים תקציביים.

עלות הצעת החוק למדינה עומדת על כ-380 מיליון שקל בשנה (180 מיליון כתוצאה מאובדן הכנסות בגין הטבות המס ו-200 מיליון הוצאה של האוצר בדין השינויים בדמי הביטוח).

"הבשורה לא הושלמה"

בהיבט הזה,  עו"ד רועי כהן מלהב בהחלט בירך על החוק, אלא שהוא גם מתח ביקורת נוקבת על היבטים אחרים: "אנחנו מבקשים שתראו לנגד עיניכם את אותו נהג מונית, מתווך, קוסמטיקאית – שאין להם יכולת להתקיים מקצבת זקנה וצריכים לעבוד עד אחרון ימיהם. יש כאן בשורה גדולה בנושא הפנסיה לעצמאים, אבל הבשורה לא הושלמה".

חברי הכנסת מכולנו שיבחו כולם את החוק, עד כדי כך שחברי הכנסת מהאופוזיציה יצאו נגדם וטענו שמדובר בתעמולה לשר האוצר משה כחלון.

"ראשית, אלה לא דמי אבטלה", אמרה ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני). "לגזור על העצמאים קנס נוסף – זה דבר לא מקובל, חלקם מרוויחים אלפי שקלים בודדים. תמריצים זה דבר טוב, ענישה – לא. לא צריך להחליף עוול אחד בעוול אחר. שכיר ועצמאי משלמים ביטוח לאומי בשיעור דומה ועצמאים מקבלים הרבה פחות – החל מדמי לידה ועד זכויות אחרות. למה לא לטפל בזה במסגרת החוק הזה? לתחושתי, בחלק מהנושאים החוק הזה לא מקדם אותנו לשום מקום".

גם ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, אמר כי החוק במתכונתו הנוכחית אינו טוב למגזר העצמאים ודרושות בו התאמות.






מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות