המלצה: כרטיס מזהה למהמרי הפיס והספורט וביטול מירוצי הסוסים

המלצה: כרטיס מזהה למהמרי הפיס והספורט וביטול מירוצי הסוסים

עוד ועדה ממליצה: ביטול משחקים שיש בהם פוטנציאל התמכרות גבוה ובקרה על הפרסום והשיווק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עד לפני כחמש שנים הישראלים לא ממש חלמו להמר במירוצי סוסים. לא מדובר בספורט נפוץ בארץ, וההיכרות עמו נבעה בעיקר מצפייה בסרטים זרים. אלא שכשמדינת ישראל רוצה, היא יודעת לקדם כל דבר. וכך קרה שהענף הלא קיים הזה הפך להיות למוקד הימורים מכניס עבור המועצה להסדר הימורים בספורט.

אלא שממדי ההימורים החוקיים הפכו למפלצתיים, כשרבים מהמהמרים הם דווקא אנשים קשי יום מהשכבות החלשות. ההימורים על מירוצי הסוסים הם רק נדבך אחד בערימת ההוצאות של המהמרים, שזוכים לקבל שטיפת מוח בכל מקום אפשרי.

עם האוכל בא התיאבון, ובמועצה להסדר ההימורים בספורט הקצו יותר ויותר כספים לשיווק ולפיתוי הצרכנים. אלה בתורם נפרדו מעוד ועוד כספים כדי להגשים את החלום שבכל פעם נראה בר-השגה.

הנושא עלה לסדר הציבורי, ונראה ששר האוצר משה כחלון זיהה אותו כנושא שיש לגביו תמימות דעים מהסוג שיניב לו גם רווח פוליטי ותמיכה ציבורית. הוא מינה ועדה משותפת למשרד האוצר ולמשרד המשפטים, שבחנה את הנושא והגישה המלצות. הוועדה, שמונתה באוקטובר 2015, כללה את מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד (יו"ר הוועדה), מנכ"לית משרד המשפטים עו"ד אמי פלמור ועו"ד עדנה הראל ממחלקת החקיקה במשרד המשפטים, הגישה את מסקנותיה בחודש שעבר (אוגוסט 2016). הדוח שפרסמה בעצם חושף לעין הציבורית את מה שהיה כבר ידוע אך הוזנח: המועצה להסדר ההימורים בספורט ומפעל הפיס הם שני מונופולים, אשר מדינת ישראל לא בחנה את התנהלותם במשך 25 שנה. בעקבות זאת, קיימים בהם שורת כשלים:

בעקבות זאת, הגיש כחלון הצעה, שאף אושרה בממשלה, לייעול והסדרת שוק ההימורים, כחלק מהתוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018. היום אושרה ההצעה בוועדת השרים לחקיקה. ומה משמעות ההצעה? בין היתר, היא תשים קץ להימורים על מירוצי סוסים, אבל זו כמובן רק טיפה אחת קטנה בים הכסף שירד לטמיון. הוועדה בעצם המליצה לבטל משחקים שיש בהם פוטנציאל התמכרות גבוה ולהגדיל את הבקרה על הפרסום והשיווק. בנוסף, הוועדה הצביעה על כך שחלק גדול מההכנסות של המועצה – המגיעות כמובן מכספי הציבור – אינו חוזר לציבור, אלא משמש את המועצה לצרכי תפעול, תשלום לזכיינים ופרסום.

הנה עיקרי ההצעה שאושרה:

* ביטול הימורים על מרוצי הסוסים, בשל היותו מוצר הימורים בעל מאפיינים של משחקים בעלי פוטנציאל התמכרות גבוה (באופן מקביל, ובדומה לביטול מכונות המזל במפעל הפיס).

* קביעת הגבלות על היקף התקורות של המועצה, לרבות צעדי התייעלות בהיקף העמלות שמשלמת המועצה לזכיינים, וכן הגבלה על היקף הוצאות השיווק והפרסום שלה.

* הגבלת הגידול בהיקף המחזור של שוק ההימורים החוקיים בישראל, ובפרט של המועצה לשיעור ריאלי שנתי של 2.7% לכל היותר. זאת, בדומה למגבלה החלה על הגידול בהוצאה הממשלתית.

* מניעת הלבנת הון: בכל תכנית הימורים שבה סכום הזכייה האפשרי עולה על 5,000 שקל, יידרשו המשתתפים לספק פרטי השתתפות וזיהוי.

בהתאם להחלטת הממשלה, כל הצעדים עתידים לחול בהיתר שעתיד להינתן על ידי שר האוצר גם על מפעל הפיס.

גם היועץ המשפטי לממשלה מאמץ דוח דומה

ביום ראשון האחרון הודיע גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי הוא מאמץ דוח של צוות בין-משרדי אחר – שבחן גם הוא את הסדרת ההימורים החוקיים בישראל וממליץ לפקח על שוק ההימורים. בראש הצוות הזה עמדה עו"ד עדנה הראל, שהייתה שותפה גם לוועדה שהגישה המלצות לשר האוצר. הנה עיקר המלצותיו:

* להטמיע כרטיס שחקן שמאפשר זיהוי של בעליו וקישור למאגרי מידע או למערכות פיננסיות. באמצעות הכרטיס ניתן יהיה להגביל את היקף ההשתתפות הכספית של בעל הכספית בהימורים, להתנות את השתתפותו במשחקים מסוימים ולהעביר את סכום הזכייה ישירות לחשבונו. כרטיס כזה נהוג במדינות מסוימות, והוא אמור להפחית משמעותית את חשיפתם של קטינים להימורים.

* לבחון את תוכניות ההימורים המתוכננות לפי קריטריונים של מידת המסוכנות הגלומה בהם, כתנאי מקדים לאישורם.

* למנוע חשיפת יתר, התמכרות ופגיעה בקטינים ואוכלוסיות חלשות אחרות.

* לחייב את הגופים לתת מימון קבוע ומשמעותי לתוכניות חינוכיות למניעת השפעות שליליות של הימורים.

* לאסור ולהגביל פרסום ושיווק של הימורים, כולל פרסום המשבח את ההימורים כשלעצמם. פרסומות כמו אלו של מספרי הלוטו שמעבירות מסר של הצלחה בחיים הודות להימורים – ייאסרו.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות