חוק השקיות עבד, 42% הפסיקו לקחת/לקנות שקיות ברשתות השיווק

חוק השקיות עבד, 42% הפסיקו לקחת/לקנות שקיות ברשתות השיווק

סקר גאוקרטוגרפיה מגלה כמה מהצרכנים לוקחים שקיות בקביעות וכמה מהם נהגו לעשות זאת לפני החוק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחרי חוק השקיות אני עוקבת כבר כמה שנים – כשמדובר בתהליך שנמשך על פני כמה כהונות של חברי כנסת ושרים ויצא לדרך סוף סוף בינואר 2017.

כמי שדוגלת בכמה שפחות שימוש בניילון ובפלסטיק, היה לי ברור לחלוטין שהחוק הזה חיוני ושהוא גם ייפול על קרקע בשלה. אלא שהרבה מאוד אינטרסים ולחצים הופעלו והחקיקה נמרחה ונמרחה. בסופו של דבר, זה קרה. ישראל כמובן עשתה זאת באיחור מאוד לא אופנתי אחרי מדינות מפותחות בעולם.

וראו זה פלא – ההסתגלות לחוק מהירה ומפתיעה לטובה: רק שלושה חודשים חלפו מאז שהחוק שמחייב תשלום על שקיות נכנס לתוקף, וכבר 42% מהצרכנים כלל אינם רוכשים שקיות בקופות, וכ-20% קונים כעת שקיות רק לעתים רחוקות – כך עולה מסקר שבוצע לאחרונה עבור רשות ההסתדרות לצרכנות על ידי מכון גאוקרטוגרפיה, בקרב 500 נשאלים. למעשה, רק 16% מהנשאלים קונים שקיות בקביעות, ו-9% עושים זאת לעתים קרובות. 

במילים אחרות, צרכנים רבים התרגלו להגיע עם סל רב-פעמי מהבית, ויש גם כאלה שמשלבים ומביאים סל מהבית לצד שקיות ספורות שהם משלמים עליהן.

האם אתה קונה שקיות בסופר?

תדירות קניית שקיות

מדובר במהפכה של ממש, מפני שלפי הסקר, לפני החוק קרוב ל-90% מהצרכנים נהגו לקחת שקיות מהקופות בכמות זו או אחרת.

הצרכנים שהפחיתו את צריכת שקיות הניילון, נשאלו אודות הסיבה העיקרית להפחתה. רק 22% מהם מייחסים את הפחתת השימוש בשקיות לחובת התשלום החדשה עבור השקיות. 21% מהנשאלים השיבו כי הסיבה היא נוחות השימוש בסל הרב-פעמי ורוב הנשאלים (52%) מייחסים את הפחתת השימוש בשקיות לנושא איכות הסביבה. 

מדוע הפחתת את כמות השקיות מהסופר?

כמה שקיות לקחת לפני החג

כמה שקיות לקחת לפני חוק השקיות?

כמה שקיות לקחת לפני החג 2

בעיניי, הנתונים הללו מוכיחים כי כאשר מוצאים את האיזון הנכון בין התועלת לסביבה לבין הנזק לצרכנים ולקמעונאים, אפשר להגיע לתוצאות מצוינות, ובמיוחד כאשר מלווים את התהליך בקמפיין ההסברה שמעביר את המסרים הנכונים לאורך זמן. במקרה הזה, בחר המשרד להגנת הסביבה בקמפיין עם מסרים ברורים שכוללים נתונים מספריים משולבים בתמונת חזקות, כשאת כל זה מוביל פרזנטור מצוין – עידו רוזנבלום.

קדימה, עכשיו לחקיקה שתגביל כלים חד-פעמיים מפלסטיק

הצלחת החוק צריכה לעורר בקרב המחוקקים בארץ מחשבות בקשר לחוקים אחרים שיכולים לחולל שינוי סביבתי וצרכני, וגם להביא לשקילת הרחבתו אל חנויות אחרות שכרגע אינן כלולות בחוק, כמו חנויות הפארם וחנויות הספרים והצעצועים.

אעז ואציע כאן למשרד להגנת הסביבה ולכל גורם אחר שיכול להיות רלבנטי לנושא – זה הזמן לחוקק חוק שיגביל את השימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק, או לפחות יעלה את מחירם באופן חד, במקביל להוזלת כלים חד-פעמיים מתכלים. בצרפת כבר עבר חוק כזה.

מדובר במדינה הראשונה שאישרה חוק שאוסר על מכירת צלחות, כוסות וסכו"ם חד פעמיים, אלא אם הם מיוצרים מחומרים מתכלים. החוק ייכנס לתוקף במדינה ב-2020 והוא חלק מיוזמה ממשלתית בתחום ההגנה על הסביבה.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות