בקרוב: בנק חדש בישראל בבעלות פרטית. האם תפתחו שם חשבון? - פואנטה

בקרוב: בנק חדש בישראל בבעלות פרטית. האם תפתחו שם חשבון?

בלי סניפים, בלי תורים, עם שעות פעילות ארוכות ועם פחות עמלות – הבנק החדש של מריוס נכט ואמנון שעשוע יהיה בנק דיגיטלי

בנק חדש
מימין לשמאל: המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מר מריוס נכט ופרופ' אמנון שעשוע
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בעוד כשנה וחצי, ולראשונה מאז 1978, ייפתח בנק חדש בישראל – בנק דיגיטלי ללא סניפים שיהיה בבעלות פרטית של שני אנשי העסקים מריוס נכט (ממייסדי צ'ק-פוינט ויו"ר החברה) ופרופ' אמנון שעשוע (מייסד מוביל-איי). הבנק לא יהיה חלק מקבוצה בנקאית, וכאמור, הוא יפעל ללא סניפים כלל. כל הפעולות, החל מפתיחת החשבון ועד בקשת הלוואה, יתבצעו באופן דיגיטלי. הבנק יתמקד במתן שירותי בנקאות למשקי בית, ובכלל זה העמדת אשראי, קבלת פיקדונות, ניהול חשבונות עו"ש ומתן שירותי קניה ומכירה של ניירות ערך. בשלב השני הבנק מתכנן לספק שירותי בנקאות גם לעסקים קטנים. בהודעת בנק ישראל לא הייתה בשלב זה התייחסות למשכנתאות.

"הכוונה היא שהבנק הזה יציע מחירים אחרים וחוויית שירות אחרת ללקוחות", אמרה חדוה בר, המפקחת על הבנקים. "מאחר שלא יהיה לבנק הזה סניפים, המנגנון שלו יהיה יותר רזה. העובדה שלבנק יהיו פחות הוצאות, יש לה משמעות בכך שיהיו פחות עמלות. השירותים גם יוצעו 24/7".



בנק ישראל הודיע השבוע כי הקוד של הבנק יהיה 18. קוד זה יאפשר לו לפעול כבנק מן המניין (בישראל, זיהוי המשתתפים במערכת הפיננסית מבוצע באמצעות קוד זיהוי ייחודי לכל גוף המורכב משני תווים. על מנת שהבנק החדש יוכל לפעול במערכות התשלומים השונות ולספק מספרי חשבון ללקוחותיו, על הבנק החדש להיות מזוהה בכלל המערכות הרלוונטיות במשק).

בחודשים הקרובים יוקדשו המשאבים של המשקיעים בפיתוח המערכות הדרושות. הבעלים של הבנק התחייבו להחזיק גרעין שליטה של 50.1% בבנק, ולהזרים לו סך של כ-420 מיליון שקל עד תחילת הפעילות, מחצית מזה מהונם האישי. סכום זה גבוה מהסכום המינימלי שנדרש על-ידי הפיקוח על הבנקים – 50 מיליון שקל.

יש כבר בנק דיגיטלי

אגב, למי שהרעיון של בנק דיגיטלי נשמע מוכר, הרי שזה משום שקיים כיום בנק כזה – אך הוא אינו בנק עצמאי. מדובר בפפר של בנק לאומי (PEPPER), אשר נפתח ביוני 2017. פפר הוא בנק דיגיטלי הפונה לצעירים ומאפשר פתיחת חשבון ופעולות בנקאיות דרך המחשב והסמארטפון בלבד. הבנק פעיל בשעות פעילות ארוכות יותר מאלה של בנק רגיל, ומאפשר פתיחת חשבון מגיל 16.

בניגוד לבנק לאומי, בבנק הדיגיטלי PEPPER אין עמלות עו"ש בכלל. מעניין יהיה לראות אם גם הבנק החדש, שאין לו עדיין שם, לא יגבה עמלות.

ובינתיים – נמשכת סגירת סניפי בנק

התחרות בין הבנקים מתחממת למעשה רק בזירה הדיגיטלית. הבנקים הוותיקים משקיעים כולם לא מעט משאבים בשיפור המענה הדיגיטלי שהם מספקים, ובמקביל כידוע יש מגמה הולכת ומתחזקת של סגירת סניפי בנק. התופעה נדונה לא פעם בוועדת הכלכלה לש הכנסת, אך למרות המחאות, היא נמשכת. מגמה זו פוגעת באוכלוסיות החלשות שאינן יודעות לבצע פעולות בנקאיות. לפני מספר חודשים, כפי שפורסם כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה, הוביל בנק ישראל בפעם השנייה פרויקט "העצמה דיגיטלית" לגמלאים, שבמסגרתו קיבלו בני הגל השלישי בכל הארץ הרצאות והדרכה אישית בבנקים כדי ללמד אותם כיצד לבצע פעולות באינטרנט ובסמארטפון, החל מבדיקת חשבון העו"ש ועד הפקדת צ'קים. עם זאת, יש עדיין אוכלוסיות לא מעטות, ביניהם אנשים מבוגרים ובני המגזר הערבי, עם נגישות מוגבלת לבנקאות דיגיטלית.

בנק חדש נוסף בדרך?

מה שמעניין בהודעת בנק ישראל הוא לא רק הקמת הבנק החדש של שעשוע ונכט, אלא סבירות לפתיחת בנק חדש נוסף. לפי הודעת בנק ישראל, הפיקוח על הבנקים מקבל פניות מיזמים שונים שמעוניינים להקים בנק חדש בישראל ומלווה אותם בתהליך.

בנוסף, ברקע כל אלה נמשכים המאמצים להקים את בנק אופק. ליתר דיוק, ההגדרה שונתה עם השנים ל"אגודת אשראי", וזאת לאור הקשיים הרגולטוריים והביורקרטיים. מדובר ביוזמה להקמת גוף פיננסי שהבעלים שלו הם הלקוחות, כלומר, כפי שמוגדר באתר אופק: "אופק היא קואופרטיב אשר הוקם במטרה להוות תחרות למערכת הבנקאית, לשבור את הריכוזיות בענף הבנקאות, ולספק לחברים שירותים בנקאיים הוגנים ומשתלמים. באופק הלקוחות הם הבעלים, וכך תמיד האינטרסים של הלקוחות יעמדו בראש סדרי העדיפויות".

ההצטרפות לאופק נעשית ע"י רכישת מניית חברות באגודה השיתופית ('אופק – אגודה שיתופית לניהול הון בע"מ'), כאשר עלות המניה עומדת על 1,000 ש"ח. סכום זה משמש עבור תפעול פעילות האגודה השיתופית, וכן יצטבר להון העצמי הנדרש להקמת אגודת אשראי ולפיתוח השירותים הבנקאיים שהאגודה תספק לחבריה.

האם בסופו של דבר תוקם אגודת האשראי הזו והחזון של בנק הנמצא בבעלות חבריו יתממש? כרגע אין לוחות זמנים שמדברים עליהם, וכדאי לעקוב.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות