מחקרים קבעו: חלב מפחית סיכוי לסרטן, צריכת ירקות מצמצמת סיכוי לפתח גידולים - פואנטה

מחקרים קבעו: חלב מפחית סיכוי לסרטן, צריכת ירקות מצמצמת סיכוי לפתח גידולים

הצצה לשלושה מחקרים שבדקו את הקשר בין החלב, הגבינות, הבשר והירקות שאנחנו אוכלים – לבין הסיכוי שנחלה בסוגי סרטן שונים

סרטן שתיית חלב
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בשנים האחרונות סובל החלב, בעיקר חלב פרה, מיחסי ציבור גרועים – אבל מחקר שהתפרסם באפריל 2019 עשוי לשפר את תדמיתו. לפי המחקר, שתיית יותר מ-5 כוסות חלב בחודש הפחיתה את הסיכון לסרטן ב-32%, וזאת בקרב אנשים ששתו כמויות אלה בגיל 13-18 או בגיל 19-30. המחקר בדק את הקשר בין צריכת חלב והסיכון לחלות באחד מסרטני ראש-צוואר, הנקרא סרטן מערות האף והלוע. עם זאת, חשוב לציין כי לא מדובר במחקר ניסויי אלא במחקר תצפיתי, כלומר, הוא מתבסס על תשאול של 815 חולים ו-1502 נדגמים בריאים. המחקר נערך בהונג קונג, בחמישה בתי חולים מרכזיים בין השנים 2014-2017. באגודה למלחמה בסרטן מפרסמים אותו כעת לפני חג השבועות, בשל העיסוק המוגבר בנושא החלב בתקופה זו – עיסוק שיכול להעלות את המודעות לנושא.

משתתפי המחקר נשאלו על הרגלי צריכת חלב ומוצרי חלב אחרים כמו גלידה, יוגורט וגבינה. החוקרים חילקו את השאלות לארבע תקופות חיים של המשתתפים, כשהיו בגיל 6-12, 13-18, 19-30, וכן על מנהגי שתיית חלב ואכילת מוצרי חלב עשר שנים לפני גיוסם למחקר. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות, קבוצת הנמנעים מצריכת מוצרי חלב, קבוצת הצורכים מדי פעם (פחות מ-5 כוסות חלב או 8 מנות של מוצרי חלב אחרים בחודש) וקבוצה של כאלו שצורכים חלב בקביעות (יותר מ-5 כוסות או 8 מנות של מוצרי חלב אחרים בחודש).

כאמור, הממצאים העלו כי שתייה של יותר מחמש כוסות חלב בחודש הפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן מערות האף והלוע ב-26% בקרב המשתתפים שנהגו לשתות חלב בתקופה שהיו בגיל 6-12, ב-32% בקרב המשתתפים ששתו חלב כשהיו בגיל 13-18 ובגיל 19-30, וב-28% בין המשתתפים ששתו חלב במהלך עשר השנים לפני הגיוס למחקר. לא נמצא קשר בין צריכת מוצרי חלב אחרים והפחתת הסיכון לחלות.

המחקר החדש פורסם בכתב העת המדעי לאונקולוגיה Frontiers in Oncology במהדורת אפריל 2019 והוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן.

סרטן המעי הגס: מחקר מ-2011 גילה ממצאים דומים

המחקר בהנוג קונג הוא לא היחיד שבדק את הקשר בין שתיית חלב לבין הפחתת הסיכון לחלות בסרטן. בשנת 2011 פרסמו חוקרים הולנדים בכתב העת המדעי האונקולוגי Annals of Oncology מחקר שבדק את הקשר שבין צריכת מוצרי חלב שונים לבין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. במחקר זה נסקרו 19 מחקרים, שבהם נבחן הקשר שבין צריכת מוצרי חלב לבין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

המסקנות היו שצריכה כוללת של מוצרי חלב בכמות של 400 גרם ליום מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב- 17%. כמו כן, צריכת חלב בכמות של 200 גרם ליום מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב-9%. נתונים אלה רלבנטיים לנשים ולגברים כאחד.

ומה לגבי מוצרי חלב אחרים, כמו גבינה או חמאה? כאן דווקא לא נמצא קשר.

החוקרים סיכמו בכך, שישנו קשר בין צריכת חלב ומוצרי חלב, לבין הפחתת סיכון לסרטן המעי הגס.

סרטן המעי הגס: יותר ירקות ופירות, פחות סיכוי לחלות?

חג שבועות אמנם מקושר בשנים האחרונות לחלב – אבל כזכור, מדובר בחג הביכורים. ירקות ופירות ידועים כחשובים בתזונה ובשמירה על אורח חיים בריא, אבל הנה מחקר שמתזכר אותנו שוב: לפני כשלוש שנים פרסמו חוקרים מצפון אירלנד והמרכז הלאומי לסרטן בארצות הברית, מחקר שבדק את הקשר בין צריכת פירות וירקות לבין הסיכון לפתח גידול שפיר שיכול לעבור שינוי לגידול סרטני במעי הגס (אדנומה), או להתפתחות של סרטן המעי הגס.

מחקרים בנושא שנערכו בעבר הניבו תוצאות מעורבות. במחקר הזה השתתפו 55,774 גברים ונשים בגילאי 74-55, ללא עבר של אדנומות או סרטן המעי הגס. החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך כ-13 שנים.

המסקנה הייתה כי צריכה גבוהה של ירקות ופירות הפחיתה את הסיכון להתפתחות אדנומות מרובות ב-39%, בהשוואה לצריכה נמוכה של ירקות ופירות. צריכה גבוהה של ירקות ופירות הפחיתה את הסיכון לסרטן המעי הגס ב-18%. לצריכה הייתה גם השפעה מגנה מפני השפעתו המזיקה של בשר אדום ומעובד: בקרב אנשים אשר צרכו כמויות גבוהות מהממוצע של בשר אדום ומעובד, צריכה גבוהה של ירקות ופירות תרמה להפחתה של 26% בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

לעומת זאת, בקרב אנשים אשר צריכת הבשר האדום והמעובד שלהם הייתה נמוכה, השפעת צריכה מוגברת של ירקות ופירות תרמה לירידה של 10% בלבד בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

לסיכום, החוקרים מציינים כי לצריכה גבוהה של ירקות ופירות יש השפעה מגנה מפני גורמים שונים אשר מהווים סיכון להופעת אדנומות העלולות להתפתח לגידולים ממאירים במעי הגס, אך נדרשים מחקרים נוספים בתחום.





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות