המטרנה והסימיליאק יקרים? פיקוח המחירים ממשיך להיסחב, אבל מה דעתכם לא לשלם עליהם מע"מ?

המטרנה והסימיליאק יקרים? פיקוח המחירים ממשיך להיסחב, אבל מה דעתכם לא לשלם עליהם מע"מ?

ההצעה עלתה היום בכנסת ע"י ח"כ איילת נחמיאס ורבין. ומה עם הפיקוח? ברשות ההגבלים העסקיים לא ממהרים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

למרות ההבטחות, מחירי תחליפי החלב לתינוקות ממשיכים להיות גבוהים. ביוני האחרון הוחלט שוועדה משותפת של משרדי ממשלה תבחן את החזרתם לפיקוח, אך מהדיון שהתקיים היום בוועדת הכלכלה של הכנסת עלה שהפתרון הזה לא בהכרח יוזיל אותם. ברשות להגבלים עסקיים חוששים שמאחר שרשתות השיווק משתמשות בתחליף החלב כמוצר שהן מוכנות למכור בהפסד, פיקוח על המחירים יגרום להן לייקר את המחיר. ברשות ההגבלים ובמשרד האוצר עדיין מקווים שמה שיעשה את השינוי הוא התחרות שהחלה להתחמם מאז שנכנסה שופרסל לשוק עם המותג הפרטי שלה (פרטים נוספים כאן).

אלא שעד כה, לא ראינו שהתחרות גורמת ולו פגיעה קלה בכנף של מטרנה וסימילאק. תחליף החלב נוטרילון של טבע לא רק שלא תופס תאוצה, הוא אף נמכר במחירים גבוהים ודומים, לאחרונה אף פרסמתי כאן דוגמה למחיר בישראל לעומת בלגיה. תחליף החדש של שופרסל אמנם זוכה להצלחה, אך לקוחותיו הם לקוחות שופרסל בלבד ולא ניתן לרכוש אותו בכלל רשתות השיווק. נכון לעכשיו, לפי נתוני שופרסל, בתוך שופרסל נתח השוק שלו עומד על 12% ובכלל השוק מדובר בנתח של כ-3%.

מי שמובילה את המאבק במחירי התחליפים בכנסת הנוכחית היא חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו), שהודיעה לנציגי משרד האוצר והרשות להגבלים עסקיים כי במידה שהם לא יפעלו – היא תקדם חקיקה בנושא כדי להחזירם לפיקוח המחירים שהוסר מהם.

מסתבר שיש דרך נוספת שהממשלה יכולה לבחור ללכת בה, והיא כלל לא נבחנת. מדובר בביטול המע"מ על תחליפי החלב לתינוקות. לדברי איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), ביטול המע"מ היה הופך את הקערה על פיה ומעמיד את ישראל במקום הרבה יותר טוב בהשוואת המחירים הבינלאומית. בממשלה איש לא שוקל את החלופה הזאת, ובמקביל גם הכנסת התחליפים לפיקוח מחירים נראית רחוקה.

בינתיים החודשים חולפים, השנים חולפות וההורים משלמים. בשנת 2015 נולדו בישראל כ-176,000 תינוקות. במחקר שערך משרד הבריאות נמצא כי כ-43% מהאימהות במגזר היהודי משתמשות בתרכובות מזון לתינוקם באופן קבוע. במקביל, שוק תחליפי החלב מגלגל מאות מיליוני שקלים מדי שנה, במחירי צרכן מדובר על כ-635 מיליון שקל לשנה, כשיותר מ-10 מיליון אריזות נמכרות מדי שנה. קצב הגידול השנתי עומד על 2%-3%.

הפיקוח על תחליפי החלב הוסר בשנת 1999. מאז פרשת רמדיה, שנהנתה בזמנו מ-30% מהשוק, יש דומיננטיות למטרנה ולסימילאק. כיום נתח השוק של מטרנה עומד על 58% ושל סימילאק גבוה מ-30%.

לדברי עזריה, למטרנה יש רווחיות גולמית של למעלה מ-40%: "הממונה על ההגבלים העסקיים אישר למטרנה להתמזג עם נסטלה, ולכן נסטלה לא מייבאת לארץ למרות שהיא הייתה יכולה להיות שחקן חשוב".

היועץ המשפטי של שופרסל חידד את הבעיה: "כשלוקחים את כל השרשרת, רואים ששתי חוליות בשרשרת הזאת מצבן עגום. בארה"ב המחיר 35% פחות. בגרמניה 62% פחות. כשאנחנו מנתחים דוחות כספיים רואים שהרווח התפעולי של החברה הוא 30% בתחום הזה, בעוד שבמוצרי מזון אחרים מדובר ב-12%. כלומר, משהו לא עובד. כל הקמעונאים מפסידים. לכן, אנחנו לא חיכינו לרשות ההגבלים העסקיים והשקנו מותג פרטי. היום".

ואכן, בהשוואה למחירי העולם, מחירי תחליפי החלב בישראל גבוהים באופן משמעותי – כך לפי הנתונים שהוצגו לוועדה. מהשוואת המחירים שערכה נעמ"ת עולה, כי תרכובות מזון לתינוקות יקרים בארץ בכ-62% מגרמניה (כ-10 שקלים לעומת כ-6 שקלים בגרמניה) וב-35% מהמחירים בבריטניה ובארה"ב. על פי בדיקות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומחקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, משנת 2006 המחירים בישראל התייקרו בכ-20% (מ-2.36 שקל בממוצע ל-400 גרם עד כ-43.3 שקל בממוצע) וכיום עומד המחיר הממוצע של אריזת 900 גרם על 78 שקל.

בשופרסל אמרו בעבר שכאשר הם מוכרים את תחליף החלב שלהם ב-40 שקל, הם אינם מרוויחים, אך נראה שעדיין יש אפשרות למכור במחיר נמוך מהמחיר המקובל של סימילאק ומטרנה – ולהרוויח.

ישיבת הוועדה היום הסתיימה בדרישה מצד עזריה ונחמיאס-ורבין שבמשרד האוצר וברשות להגבלים עסקיים ימצאו פתרונות ויבואו עם הצעות אופרטיביות לישיבה הבאה.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות